تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۳ - ۰۰:۰۱
اهالی "رازوجرگلان" بجنورد با ساخت جاده "شیرین دره" مخالفند # بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 08/10/83 داخلی.اجتماعی.نارضایی.تومار. شماری از شوراهای اسلامی روستا و همچنین دهیاری های بخش مرزی "رازوجرگلان" بجنورد با تهیه و امضای تومار برای استاندار خراسان شمالی با ساخت جاده "شیرین دره" مخالفت کردند. نسخه ای از این تومار که 40 شورای اسلامی، 19 دهیاری و 9 حـوزه علمیه آن را امضا کرده اند روز سه شنبه در اختیار خبرنگار "ایرنا" قرار گرفت. تهیه کنندگان این تومار نوشته اند: طرح ساخت جاده "شیرین دره"، پیشتر نیز توسط نمایندگان مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی پیگیری شده بود اما به دلایل مشخص به نتیجه نرسید. آنان در این تومار تغییر نکردن زمان دسترسی به منطقه با ساختن این جاده و غفلت از کانونهای جمعیتی منطقه رااز جمله دلایل به نتیجه نرسیدن این طرح دانسته اند. آنها نوشته اند:این طرح در صورت اجرا دهستانهای "غلامان" و "جرگلان" را که بخش عمده جمعیت رازوجرگلان را در خود جای داده اند، زیر پوشش نخواهد برد. امضاکنندگان این تومار تاکید کرده اند که اجرای طرح و ساخت این جاده هیچ نفع و تاثیری برای بخش "راز و جرگلان" ندارد که بخواهد بستر ارتقای بخش را فراهم کند. آنان در توضیح این ادعا نوشته اند: جاده شیرین دره در صورت ساخت، پس از عبور از شهرستان "مانه وسملقان" به طور مستقیم به مرکز بخش رازوجرگلان وصل می شود و روستاهای محروم بخش را زیر پوشش نخواهد برد. تهیه کنندگان این تومار در ادامه پیشنهاد داده اند: به جای اجرای طرحی با هزینه های گزاف و بی فایده، با صرف 25 درصد هزینه طرح مذکور، جاده فعلی بخش رازوجرگلان تعریض و ترمیم شود تا علاوه بر کاهش زمان دسترسی به روستاها، مردم این منطقه از محرومیت خارج شوند. آنان تصریح کرده اند: جاده فعلی بخش رازوجرگلان بخش عمده روستاهای بخش را زیر پوشش دارد و علاوه بر آن 90 درصد جمعیت مانه وسملقان نیز از آن استفاده می کنند، بنا بر این توسعه این جاده توجیه اقتصادی نیز دارد. شوراهای اسلامی روستا و دهیاری های این بخش مرزی نوشته اند: در نظام مقدس جمهوری اسلامی که مسوولان درصدد یافتن منطقی ترین راهکارها برای حل مشکلات مردم هستند، جایز نیست که عده ای انحصارطلب تنها به خود اندیشیده، اکثریت را فدای اقلیت کرده و هزینه ای سنگین را بر بیت المال تحمیل کنند. آنان همچنین ابراز امیدواری کرده اند که مسوولان با کارشناسی دقیق و علمی از اتلاف هزینه های هنگفت و میلیاردی جلوگیری و آن را صرف التیام دردهای مردم محروم منطقه کنند. پیشنهاد ساخت جاده "بجنورد ـ شیرین دره ـ راز" توسط برخی مسوولان، باهدف کاهش فاصله 110 کیلومتری بجنورد ـ راز مطرح شده که تاکنون در مرحله طرح مانده و ردیف اعتباری برای آن باز نشده است. "احمد محقر" معاون اجتماعی، سیاسی و امنیتی استاندار خراسان شمالی یکی از مسوولان موافق اجرای این طرح است که می گوید: با اجرای آن، شهر پنج هزار نفری راز از بن بست خارج و زمینه ارتقای بخش فراهم می شود. شهر "راز" مرکز بخش رازوجرگلان است که در بحث مناقشه برانگیز ارتقای این بخش، به عنوان مرکز شهرستان مطرح شده اما این امر با واکنش شدید اهالی دهستانهای "غلامان" و "جرگلان" مواجه شده که آن را لایق مرکزیت نمی دانند. آخرین اقدام اهالی این دهستانها در مخالفت با این امر، تهیه و ارایه یک تومار برای مقام رهبری با مهر و امضای 40 شورای اسلامی روستاها، 19 دهیاری و 9 حوزه ی علمیه است. امضای تومار توسط 53 شورای اسلامی در دهستانهای "جرگلان" و "غلامان" و سفر حدود 200 تن از آنان به تهران و تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی از دیگر اقدامات اهالی غلامان و جرگلان برای اعتراض به مرکزیت شهر "راز" در صورت ارتقای بخش بوده است. بخش راز و جرگلان بجنورد 63 روستای بالای 20 خانوار دارد و جمعیت آن، طبق آخرین آمار شبکه بهداشت و درمان شهرستان، حدود 52 هزار نفر است که حدود 80 درصد آن در دهستانهای غلامان و جرگلان و بقیه در دهستان راز ساکنند. بیشتر جمعیت این بخش را اقـوام ترکمن تشکیل می دهند که بخش عمده آنان در دهستان جرگلان سکنی دارند. اهالی جرگلان که 55 درصد جمعیت بخش راز و جرگلان را در برمی گیرد در بحث ارتقای بخش به شهرستان، بامرکزیت "غلامان" موافق و با مرکزیت "راز" مخالف هستند. شهرستان بجنورد با 310 هزار نفر جمعیت، از سه بخش "مرکزی، گرمخان و راز و جرگلان" تشکیل شده است. 2738/626 تمام