تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار/ سامانه کدال مسیر مناسب برای انتشار اطلاعات سهام شرکت ها ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/30 اقتصاد.بورس.اطلاعات تهران - مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت ها اطلاعات با اهمیت خود را تنها می توانند از طریق شبکه اطلاع رسانی ناشران (کدال ) منتشر کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، امیر حمزه مالمیر افزود: در ماده 6 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان به صراحت آمده است ارائه اطلاعات به تحلیلگران، روزنامه نگاران، سهامداران و سایرین نباید به صورت فردی و یا انتخابی باشد مگر اینکه اطلاعات مذکور با رعایت مفاد این دستورالعمل منتشر شده باشد.
وی اظهار داشت: براساس این دستورالعمل، اطلاعات با اهمیت و اثرگذار بر روی قیمت سهام شرکت ها، مانند تعدیل پیش بینی سود هر سهم، باید از طریق سامانه کدال به سازمان بورس ارسال شود.
مالمیر اضافه کرد: سازمان بورس نیز مکلف است، اطلاعات شرکت ها را در اسرع وقت به بازار منعکس کند تا سرمایه گذاران در شرایط یکسان اقدام به خرید و فروش سهام کنند.
وی افزود: بر اساس دستورالعمل فوق، مدیران ناشران بورسی نمی توانند اطلاعات با اهمیت افشا نشده را در اختیار نمایندگان رسانه ها قراردهند و درصورت مشاهده افشای اطلاعات بااهمیت در رسانه ها قبل از افشا از طریق سامانه کدال، مدیران ناشر مشمول تنبیهات انضباطی می شوند.
مالمیر خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 15 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، مدیران ناشران صرفا می توانند برخی اطلاعات را که محرمانه است، با تاخیر افشا کنند و افرادی که به این اطلاعات محرمانه دسترسی دارند مادامی که این اطلاعات افشا نشده است ، حق ندارند بر اساس آن اقدام به معامله بر روی سهام کنند.
وی اضافه کرد : در این مواقع نیز در صورتی که تاخیر در افشای اطلاعات موضوع ماده 15 منجر به اشاعه اطلاعات مزبور یا دادوستد متکی به اطلاعات نهانی یا فعالیت نامتعارف بازار شود، ناشر مکلف به افشای فوری آن اطلاعات از طریق سامانه کدال است.
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس تصریح کرد: با توجه به اینکه سامانه کدال، قابلیت پیگیری ارسال اطلاعات را دارد، شرکت ها از ارسال اطلاعات کاغذی به این مدیریت خودداری کنند.
وی ادامه داد: سازمان بورس در راستای حمایت از حقوق سهامداران و به منظور جلوگیری از بروز تخلف از سوی مدیران، پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، جلسات آموزشی برای ناشران برگزار کرد و مراتب به مدیران شرکت ها گوشزد شد.
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس ادامه داد: در صورت مشاهده افشای اطلاعات توسط برخی از مدیران شرکت ها قبل از افشای آن از طریق مورد نظر سازمان بورس، به صورت رسمی مراتب تخلف از دستورالعمل یادشده به شرکت مورد نظر ارسال و خواسته شده است که مفاد دستورالعمل به طور کامل رعایت شود.
مالمیر درباره دلایل روند رو به رشد بورس اوراق بهادار تهران در هفته های اخیر گفت: رکود بازارهای رقیب و محدود شدن فرصت های سرمایه گذاری باعث شده است تا نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شود و تقاضا برای خرید سهام شرکت ها افزایش یابد.
وی به تحولات اخیر منطقه نیز اشاره کرد و افزود : بخشی از سرمایه ها با رکود بخش مسکن در کشورهای عربی به سمت بازار سرمایه ایران سوق یافته است.
مالمیر تصریح کرد: بحران لیبی نیز باعث افزایش قیمت نفت و مشتقات نفتی شده که این امر به طور غیر مستقیم بر روی شرکت های بورسی کشورمان تاثیر گذاشته است.
وی درباره نظارت های سازمان بورس بر روند معاملات بورس اوراق بهادار تهران گفت : اطلاعات شفاف سازی شرکت ها به صورت مداوم از طریق کدال منتشر می شود تا سرمایه گذاران با آگاهی کامل، اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کنند.
مالمیر تصریح کرد: کارشناسان مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، زمانی که قیمت سهمی در بازار افزایش می یابد، پیگیری های لازم برای انتشار اطلاعات افشا نشده از سوی شرکت را انجام و اطلاعات در اسرع وقت به بازار منعکس می شود.
وی اظهار داشت : بررسی معاملات به صورت مستمر از طریق مدیریت نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و مدیریت بازار شرکت بورس انجام می شود تا مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس خاطر نشان کرد : نماد شرکت هایی که روند غیر طبیعی در بازار داشته باشند به درخواست مدیریت بازار شرکت بورس یا فرابورس متوقف می شود تا حداقل سیگنالی به فعالان بازار داده شود.
** توصیه به سرمایه گذاران و کارگزاران مالمیر خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از سرمایه گذاران و کارگزاران بدون تحلیل اطلاعات شرکت ها و تنها بر اساس صف های خرید و فروش، اقدام به تصمیم گیری برای خرید و فروش سهام می کنند.
وی به کارگزاران و تحلیل گران بازار سرمایه توصیه کرد فارغ از موج های مقطعی و هیجانی، براساس اطلاعات افشا شده شرکت ها، معاملات خود را در بازار انجام دهند.
مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس تصریح کرد: سهامدارانی که قدرت تحلیل اطلاعات شرکت ها و بازار را ندارند باید با مشاوران خبره مشورت کنند و یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد بورس شوند.
اقتصام ** 9141 ** 1574 شماره 059 ساعت 14:41 تمام