تولید خودروهای الکتریکی در دنیا گسترش می یابد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/02/12 اقتصاد.خودرو الکتریکی.ژاپن تهران - ساختار ساده خودروهای الکتریکی در مقایسه با سایر خودروها، ورود شرکت های غیر خودروساز به عرصه تولید این وسائل را آسان کرده و این احتمال وجود دارد که حتی پیمانکاران دست دوم صنعت خودرو توانایی حضور در عرصه تولید خودروهای الکتریکی را یافته و تولید این خودروها را گسترش دهند.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه خبری ژاپن تایمز، سازندگان خودرو در ژاپن، آمریکا، چین و کره جنوبی بطور جدی بدنبال تولید انبوه خودروهای الکتریکی که از باتری های لیتیومی استفاده می کنند، هستند.
در این میان ژاپنی ها پیشتاز فن آوری مربوط به تولید این خودروها و کیفیت بالای آن و نیز تولید باتری های لیتیومی هستند.
از سوی دیگر با وقوع زلزله اخیر در ژاپن و آسیب دیدن نیروگاه فوکوشیما و به تبع آن کاهش میزان تولید برق در ژاپن می تواند عامل منفی در جهت گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی که با انرژی برق کار می کنند، در این کشور باشد.
در حالی که بسیاری از کشورها مقررات مربوط به انتشار آلاینده های زیست محیطی توسط خودروها را سخت تر می کنند، خودروهای الکتریکی می تواند به یک صنعت مهم دوستدار محیط زیست تبدیل شود.
اما همچنان قیمت خودروهایی الکتریکی که با استفاده از باتری های لیتیومی کار می کنند در مقایسه با سایر خودروها بالاست، امری که می تواند سرعت گسترش این وسیله نقلیه را کاهش دهد. درحال حاضر با شارژ باتری های لیتیومی نمی توان مسافت های چندان زیادی را طی کرد، در عین حال تعداد ایستگاه هایی که بتوان در آنها با استفاه از انرژی برق این باتری ها را شارژ کرد، همچنان محدود است.
در این میان نقش دولت و بخش خصوصی در گسترش و بهبود زیرساخت های مورد نیاز این وسیله نقلیه می تواند موثر باشد. در صورتی که قیمت نفت همچنان بالا بماند، خودروهای الکتریکی دارای باتری لیتیومی قدرت رقابت بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولی پیدا خواهند کرد.
همچنین، با توجه به قیمت پایین تر برق در ساعات شب در بسیاری از کشورها، هزینه استفاده از این وسیله نقلیه در مقایسه با خودروهای معمولی که با سایر سوخت ها کار می کنند کمتر بنظر می رسد.
شرکت نیسان در ماه دسامبر 2010 فروش خودروی الکتریکی پنج نفره خود را آغاز کرد و در نظر دارد تا در سال مالی 2011 بیش از 50 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند.
دیگر خودروسازان نیز تلاش هایی در این زمینه کرده اند که از جمله می توان به فروش خودرو موسوم به miev توسط شرکت میتسوبیشی اشاره کرد که در ماه آوریل سال 2010 به اشخاص معمولی فروخته شد، اما پس از آن تنها به شرکت ها واگذار می شود.
شرکت تویوتا نیز در نظر دارد بزودی فروش خودرو iq را در ژاپن، آمریکا و اروپا آغاز کند و هوندا نیز تا سال 2012 اقدام به فروش خودروهای التریکی و دوگانه در آمریکا و ژاپن می کند.
در این میان شرکت مزدا نیز با استفاده از تسهیلات لیزینگ تصمیم دارد تا بهار 2012 میلادی خودروهای الکتریکی خود را به بنگاه ها و موسسات دولتی در ژاپن بفروشد.
در حالی که چین و کره جنوبی اقدامات دولتی گسترده ای برای حمایت از تولید خودروهای الکتریکی را آغاز کرده اند، ژاپن ناچار است برای عقب نماندن از عرصه این رقابت حمایت های دولتی در این زمینه را افزایش دهد.
اقتصام 1561**9169** شماره 059 ساعت 14:11 تمام
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱