مصرف سوخت محصولات ایران خودرو به هفت لیتر می رسد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/23 اقتصاد.وزرات صنایع و معادن.ایران خودرو تهران - مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو گفت: ایران خودرو با افزایش تولید موتورهای کم مصرف قصد دارد میانگین مصرف سوخت سبد تولید محصولات خود را به هفت لیتر در یکصد کیلومتر کاهش دهد.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ایکو پرس، کیوان وزیری تصریح کرد: ایران خودرو با افزایش تیراژ موتورهای کم مصرف و استراتژیک خود نظیر موتورهای TU5 EF7, و موتور 4.1 و جایگزین کردن این موتورها به جای موتورهای پر مصرف قصد دارد تا میانگین مصرف سوخت سبد تولید محصولات خود را به کمتر از هفت لیتر درسال جاری و برای سالهای آینده به حدود 6 لیتر در سیکل ترکیبی کاهش دهد.
وی افزود: مصرف سوخت و میزان آلایندگی دو مولفه بسیار مهم هستند که در برنامه های راهبردی ایران خودرو لحاظ شده است.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو به مقایسه موتوری های تولیدی در این شرکت پرداخت و اظهارداشت: تولید کلاس موتورهای پرقدرت ایران خودرو (در رنج موتورهای بیش از دو لیتر) از طریق بکارگیری تکنولوژی توربوشارژ بر روی موتور EF7 در دستور کار قرار دارد.
وزیری افزود: با توجه به روند طراحی موتور برای کوچک سازی موتورها (Down sizing ( در جهان، ایران خودرو نیز با استفاده از تکنولوژی های روز جهان موتوری با توان و گشتاوری در حد موتور 2.2 اما با مصرف یک موتور 7.1 حاصل شده و قرار است طی سال جاری بر روی سورن ELX و سپس خودروی دنا عرضه شود.
مدیراجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو با توجه به اینکه سرمایه گذای های خوبی در خصوص طراحی و تولید موتوهای کم مصرف در گروه صنعتی ایران خوردو انجام شده است، گفت: اکنون سرمایه گذاری بسیار زیادی در خطوط ماشین کاری سیلندر، سرسیلندر و مونتاژ این موتورها در ایران خودرو صورت گرفته است که با افزایش عمق ساخت داخل، افزایش تیراژ و تثبیت در قیمت تمام شده این موتورها تحقق خواهد یافت.
وزیری، توان اخذ استانداردهای روز اروپا را از دیگر مزایای این نوع موتورها دانست و تصریح کرد: این موتورهای استراتژیک ایران خودرو از طریق ارتقاء تکنولوژیکی قابلیت پاس کردن بالاترین استانداردهای آلایندگی یعنی یورو چهار و پنج و حتی یورو شش را دارند و چنانچه هر زمان سوخت با کیفیت مناسب مهیا شود امکان ارتقاء سطح آلایندگی نیز محقق خواهد شد.
وی، همچنین تنوع مصرف سوخت موتورها را از دیگر موارد مهم در تولید برشمرد و گفت: اکنون خودروها با دو نوع سوخت بنزین و گاز CNG تولید می شوند که در آینده این تنوع افزایش یافته و موتورهایی با تکنولوژی سوخت دیزل، هیبریدنیز جزو سبد محصولات ایران خودرو قرار خواهد گرفت.
مدیر اجرا و نظارت بر استانداردهای ایران خودرو تولید خودرو بر اساس سیاست های امنیت انرژی کشور را از دیگر برنامه های ایران خودرو عنوان کرد و افزود: برنامه های راهبردی ایران خودرو تولید محصولات با سبد سوختی متفاوت است، به گونه ای که هزینه سوخت و تمایلات و خواسته های مشتریان مد نظر قرار گیرد.
وزیری با تاکید بر اینکه ایران خودرو آماده تولید خودرو با مصرف سوخت دیزل است گفت: در حال حاضر خودرو 206 صندوق دار با موتور دیزل تولید می شود به محض مهیا شدن سوخت دیزل با کیفیت مناسب (میزان گوگرد 50ppm( در کشور، می تواند این محصول و محصولات دیگر دیزلی به بازار نیز عرضه شوند.
وی با بیان اینکه موتورهای دیزل دارای عملکرد بهتری هستند اظهارداشت: در کنار کاهش مصرف سوخت 25 درصدی موتورهای دیزل باید به قدرت گشتاور بالا، کاهش آلایندگی هوا، طول عمر بیشتر و دوام قطعات موتورهای دیزل اشاره کرد.
به گفته وی، به علت قیمت بالای سوخت در اروپا بیش از نیمی از تولیدات با سوخت دیزل عرضه می شود و بسیاری از مشتریان به علت صرفه اقتصادی تمایل به استفاده از خودروهای دیزلی دارند.
اقتصادی 9186** ** 1574 شماره 049 ساعت 13:29 تمام
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱