احتمال واگذاری بلوکی سهام سرمایه گذاری صنعت ومعدن قوت گرفت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/14 اقتصاد.بورس.واگذاری تهران - مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن از واگذاری احتمالی سهام این شرکت در راستای اجرای سیاست های بسته سیاستی نظارتی سال 90 بانک مرکزی خبرداد و گفت: تمام بانکها و از جمله بانک صنعت و معدن موظف به فروش و واگذاری شرکتهای انتفاعی خودهستند.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، حسین زارعی افزود: بانک صنعت و معدن نیز در راستای اجرای مفاد این بسته اقدامات لازم در این خصوص را انجام خواهد داد و البته توزیع مالکیتی سهام شرکت می تواند به بهبود عملکرد شرکت منجر شود.
وی در ادامه در خصوص وضعیت بورس در روزهای آینده ادامه داد: در حال حاضر نیز هر چند طبق روال سال های گذشته پیش بینی ها بر این بود که بازار بهتری را در این فصل از سال شاهد باشیم اما انتظار می رود در بسیاری از صنایع بورسی از جمله صنعت فلزی و معدنی و صنعت پترو شیمی بازدهی مناسبی نصیب سهامداران شود.
مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن با اشاره برنامه های شرکت برای اصلاح پرتفوی، تصریح کرد: هدف اصلی، کوچک سازی پرتفوی غیربورسی و افزایش حجم پرتفوی بورسی بوده است.
زارعی با بیان آنکه دو اقدام اساسی در دستور شرکت قرار گرفته است، اظهارداشت: نخست اینکه شرکت هایی که توان و پتانسیل انتقال آنها به فرابورس وجود دارد را با اصلاح ساختار آماده پذیرش کنیم در این راستا اقدامات لازم برای خروج برخی شرکتها از ماده 141 قانون تجارت انجام شده است ضمن اینکه شرکت آبفر که بتازگی از ماده 141 خارج شده است، با برخی اصلاحاتی که صورت خواهیم داد قبل از پایان سال جاری آماده ورود به فرابورس خواهد شد.
وی ادامه داد: در خصوص شرکت هایی که سهامدار عمده نیستیم برنامه فروش از طریق مزایده را دنبال می کنیم که اقدامات و مذاکرات لازم بتدریج انجام و واگذاری انجام خواهد شد. به عنوان مثال فروش 12 درصد از سهام شهر صنعتی کاوه که با حدود 5 میلیارد تومان سود همراه بود و گزارش شفاف سازی آن به بورس نیز ارسال شد از این دست واگذاری ها محسوب می شود.
زارعی در خصوص آخرین وضعیت شرکت اظهارداشت: بهای تمام شده سرمایه گذاری ها 350 میلیارد تومان است که 272 میلیارد تومان آن مربوط به پرتفوی بورسی و 78 میلیارد تومان مربوط به پرتفوی غیربورسی شرکت است. همچنین بالغ بر 45 میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری در حساب ها منعکس شده و شاخص سود(EPS( شرکت نیز برای سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه سال 90 در اولین پیش بینی مبلغ 180 ریال بوده که البته بسیار محافظه کارانه است و شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 31 خردادماه سال جاری توانسته تقریبا کل این مبلغ را محقق نماید و این در حالی است که سود بسیاری از شرکت هایی که وزن عمده ای در پرتفوی شرکت دارند مثل ایران خودرو، سیمان فارس خوزستان و لیزینگ رایان سایپا به دلیل برگزار نشدن مجامع آنها در عملکرد 9 ماهه منظور نشده است.
وی در خصوص وضعیت مطالبات شرکت، افزود: مطالبات شرکت های سرمایه گذاری عمدتا شامل سود تقسیمی شرکت های سرمایه پذیر است و آن بخشی از مطالبات که مربوط به شرکت های بورسی است با چالش کمتری در حال وصول است و اگر در مواردی مشکلی وجود داشته باشد با همکاری مدیریت پیگیری امور تخلفات بورس این فرایند تسهیل شده است.
به گفته وی، در حال حاضر نیز بیش از 70 درصد از مطالبات سود سهام در مهلت قانونی تعیین شده در قانون تجارت وصول شده است.
مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن در خصوص بدهی های این شرکت گفت: در یکسال گذشته سود سهام تمام سهامداران بجز سهامدار عمده بطور کامل تسویه شده اما این شرکت در یکسال و نیم گذشته حدود 50 میلیارد تومان بابت مطالبات سود سهام سهامدار عمده پرداخت کرده است.
اقتصام ** 9141 ** 1574 شماره 015 ساعت 10:03 تمام