80 درصد فیروزه نیشابور به صورت تراش خورده صادر می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/01 اقتصاد.صنایع.صادرات.فیروزه مشهد _ دبیر کمیته تدوین استانداردسازی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور گفت: 80 درصد فیروزه نیشابور به صورت نگین تراش خورده صادر می شود.
محمد جواد پیشبین روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: سالانه چهار هزار و 500 کیلوگرم فیروزه در مشهد تراش می خورد که حجم بسیار بالایی است.
وی اظهار داشت: این در حالی است که حجم بالایی از فیروزه از سایر کشورها به صورت قاچاق وارد کشور شده و در بازار به نام فیروزه نیشابور عرضه می شود.
او افزود: علاوه بر این سالانه 9 هزار کیلوگرم سنگ عقیق در شهر مشهد که دارای 500 واحد تراش سنگهای قیمتی ونیمه قیمتی است تراش می خورد و به بازار عرضه می شود.
دبیر کمیته تدوین استانداردسازی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی گفت: بیش از 80 درصد واحدهای تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی کشور در مشهد فعال است و این امر نشانگر فرصت بالای ایجاد اشتغال در این زمینه در شهر مشهد می باشد.
وی افزود: فرآوری دو سنگ عقیق و فیروزه در ایران به خوبی انجام می شود اما سایر سنگها نه تنها در داخل فرآوری نمی شوند بلکه به صورت قاچاق وارد کشور می شوند.
این فعال عرصه سنگهای قیمیتی و نیمه قیمتی گفت: حداقل 10 تا 12 نوع سنگ قیمتی و نیمه قیمتی در خراسان رضوی شناسایی شده که شامل انواع ژاسپرها، آکوآمارین، گارنت، عقیق و فیروزه است.
وی با بیان اینکه تنها خوشه جواهرات در مشهد فعال است اظهار داشت: مطالعات امکانسنجی در زمینه ایجاد شهرک تخصصی طلا و جواهر نیز در مشهد در حال انجام است.
او افزود: امیدوارم با همت شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی طی امسال و سال آینده این شهرک که جایگاه مهمی در تبیین و ارتقا جایگاه تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی در کشور و استان دارد راه اندازی شود.
دبیر کمیته تدوین استانداردسازی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی اظهارداشت: باید با توجه به ظرفیت موجود در خصوص منابع معدنی در این زمینه برنامه ریزی به منظور توسعه هنر صنعت تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی انجام شود.
7496/1654/659 شماره 061 ساعت 14:18 تمام