تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
حمل میوه ، شیوه منسوخ شده در ایران رییس اتحادیه بارفروشان: خرده فروشی عامل گرانی میوه و تره باراست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/12 اقتصاد.کشاورزی.سنتی تهران - رییس اتحادیه بارفروشان می گوید: خرده فروشان و مغازه داران داخل شهرعامل اصلی گرانی قیمت میوه هستند چون براساس قانون نظام صنفی از 20 تا 35 درصد حق دریافت سود دارند درحالی که این میزان رعایت نشده و گاه تا 300 درصد بر قیمت میوه می افزایند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، فقدان سیستم علمی در عرضه و تقاضای میوه مشکلات عمده ای را برای تولیدکننده ایجاد کرده است بطوریکه تحمیل هزینه در کشت، برداشت و حمل و نقل از مقرون به صرفه نبودن باغداری و کشاورزی خبر می دهد.
از طرفی مصرف کننده در مواجهه با قیمت کذایی از نبود نظارت و وجود واسطه ها شکایت داشته و این موضوع بصورت مساله حل نشده همچنان باقی است.
در چرخه تولید به مصرف (کشاورز، سلف خری، عمده فروش، واسطه ، خرده فروش و مصرف کننده ) هر یک از این عوامل، دیگری را در گران بودن نرخ میوه مقصر می داند در حالیکه حقیقت امر این است که باید با تغییر ساختار از مبدا و نظارت جدی در مقصد برای همیشه پیکر بیمار عرضه و تقاضا در حوزه میوه و محصولات زراعی را علاج کرد.
صفر برزگری حجره دار بازار میوه و تره بار مرکزی تهران می گوید: سود ما از حق العمل کاری از هفت و نیم تا 10 درصد است و هیچ حجره داری حق افزایش قیمت ندارد.
وی گفت: تعزیرات و واحد بازرسی وزارت بازرگانی مستقر در بازار بصورت رندوم خوروهای حامل میوه و تره بار را بازرسی کرده و در صورت نداشتن فاکتور از خروج آن ممانعت می کنند.
برزگری افزود: علاوه بر این بازرسان داخل شهر نیز در صورت عدم مشاهده مهر تعزیرات در فاکتور فروش ، خودرو حامل میوه را جریمه خواهند کرد.
حجره دار میدان مرکزی میوه و تره بار تهران گفت: نرخ نامه و جدول قیمت میوه بصورت روزانه در اختیار بازرسان قرار می گیرد و چنانچه فردی در این باره شکایتی داشته باشد به آنان رسیدگی می کند.
رحمت اله هدایت حجره دار دیگر در بازار مرکزی میوه و تره بار گفت: سنتی بودن شیوه کشاورزی و باغداری قابل حل نبوده و با تغییر ساختار و علمی کردن این بخش می توان بر مشکلاتی که از مبدا تولید تا مقصد مصرف وجود دارد فائق آمد.
وی افزود: ما بزرگترین تولیدکننده میوه هستیم که در صورت ساماندهی آن ازقبیل بسته بندی استاندارد و سورت (یک اندازه چینی ) آن و همچنین حمل میوه ها با کامیونهای سردخانه ای می توانیم صادرکننده عمده میوه باشیم.
هدایت با بیان اینکه در هیچ جای دنیا میوه در کامیون های رو باز حمل نمی شود مگر در پاکستان، افغانستان و ایران، ادامه داد: کشاورزی در ترکیه از صفر تا 100 مکانیزه شده و دولت با درایت و مدیریت صحیح بخش کشاورزی، علاوه بر جلوگیری از هدر رفت انرژی در این بخش ارزآوری و اشتغال در این حوزه ایجاد کرده است.
مصطفی دارایی نژاد رییس اتحادیه بارفروشان به خبرنگار ایرنا گفت: فاکتور متحدالشکل سریال دار از سوی اتحادیه در میان 1500 بارفروش توزیع شده و از زمان تنظیم فاکتور توسط بارفروش موارد تخلف احتمالی به سهولت قابل پیگیری است و در این فاکتورها شماره سریالی وجود دارد که از طریق آن می توان فروش میوه در هر غرفه را کنترل کرد.
وی افزود: یکی از دلایل صدور فاکتورهای هماهنگ این است که قبلا فروش میوه در جعبه های چوبی صورت می گرفت که عمدتا از وزن ثابتی برخوردار نبود و به صورت ناخالص یعنی با محاسبه وزن جعبه به همراه قیمت میوه به مصرف کننده عرضه می شد اما اکنون جعبه های پلاستیکی جایگزین شده است.
عباس ندرلو مدیر بازار میوه و تره بار مرکزی تهران گفت: سردخانه ای با پنج بسته (پکیج )20 هزار تنی در بازار میوه احداث خواهد شد که 2 پکیج آن در مدت یکسال و نیم به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی باید برحسب نیاز انجام شود در حالیکه در حال حاضر تولید بر اساس قیمت است و تا این روند اصلاح نشود ساماندهی این حوزه امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه فله ای فروشی باید جایگاه خود را به میوه سورت شده بسته بندی بدهد گفت: در این صورت مصرف کننده براساس وضعیت مالی خود می تواند میوه خریداری کند و همه اقشار جامعه نیز بر حسب شرایط خود از آن استفاده کنند.
وی همچنین گفت: در پایگاه اطلاع رسانی ir.barforoshan.www قیمت 180 قلم اعلام شده و این قیمت ها مربوط به بارفروشان بوده و قیمت پایه است.
وی گفت: در صورتی که باغداری و کشاورزی مکانیزه و علمی شود کشاورز می داند که چه نوع محصول و چه میزان باید بکارد، بعنوان مثال یک سال به علت ارزانی قیمت پیاز، ضرر می دهد و در سال بعد پیاز کشت نشده و نرخ آن به حدود 2 هزار تومان در هر کیلو گرم می رسد.
وی با بیان اینکه کشور ما چهار فصل است و در چهار فصل عمده میوه ها را داریم ، گفت: در صورت نیاز سنجی و تولید علمی میوه هم واردات میوه کم می شود و هم میوه با کیفیت مطلوب با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می رسد.
به گفته کارشناسان بایستی مجموعه سردخانه ای در اختیار کشاورز و باغدار قرار بگیرد و زمانی که فروش محصولات برای کشاورز مقرون به صرفه نباشد آن را در سردخانه دپو کرده و در زمان مناسب به بازار عرضه کند.
از طرفی سورت میوه ها در همان مبدا انجام شده و به سه درجه تقسیم بندی شود و با بسته بندی مناسب و استاندارد بطوریکه میوه ها در تماس با هم نباشند با کامیونهای سردخانه ای به بازار میوه و تره بار حمل شود.
وزارت جهاد کشاورزی نیز می تواند در ارایه بذر و سم ارزان قیمت به کشاورزان و فراهم کردن آبیاری قطره ای و ایجاد شرایط مطلوب برای کشاورزان بازار میوه و تره بار را شاداب کند.
اقتصام1319**1348 شماره 010 ساعت 10:37 تمام