سید ;طاهر نوربخش ; روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از 840 رشته قنات موجود در این استان یک سوم آن کاملا خشکیده و دو سوم دیگر بین 40 تا 80 درصد با کاهش آبدهی مواجه شدند.
وی گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر و کاهش دبی و خشک شدن برخی قنوات ، آبخیزداری در بالادست قنات ها امری اجتناب ناپذیر است و باید این موضوع جدی گرفته شود.
نوربخش با بیان اینکه در گذشته 15 درصد اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری از طریق قنوات آبیاری می شد، افزود: با توجه به افت آب های زیر زمینی ، این میزان کاهش یافته ولی هنوز یکی از روش های مطمئن تامین آب اراضی کشاورزی این استان است.
مسئول قنوات اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت فعلی قنوات ،افزود: بیشترین تعداد قنات با 600 رشته درشهرستان شهرکرد و کمترین با 2 رشته قنات در شهرستان کوهرنگ واقع است و متوسط آبدهی قنوات 5 لیتر در ثانیه است.
نوربخش گفت: این اداره کل هر ساله تعدادی از قنوات را که نیاز زیادی به لایروبی و مرمت داشته اند را شناسایی و در دستور کار خود قرار می دهد.
وی افزود: سالجاری بیش از 50 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری مرمت و لایروبی شد و با احیا این تعداد قنات 150 لیتر در ثانیه آبدهی قنوات احیا شد و 300 هکتار از مزارع را آبیاری کرد.
547/558