تسهیلات ویژه سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه برای سهامداران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/28 اقتصاد.بورس.سهام تهران - مدیر خدمات امور سهامداری شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه، معتقد است که ارایه خدمات به سهامداران، بصورت متمرکز و از طریق این شرکت مزایای زیادی را برای فعالان بازار سرمایه به همراه دارد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، میثم کریمی افزود: براساس ماده 3 دستورالعمل پذیرش مصوب اول دی ماه 86 سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ماموریت دارد تا با تمرکز بخشیدن به اداره های امور سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس، توزیع سود سهامداران (سپرده گذاری و شرکتهای طرف قرارداد خدمات سهامداری ) را انجام دهد.
و گفت: مهمترین مزیت این طرح افزایش رضایت سهامداران حقیقی و حقوقی و در نتیجه افزایش اقبال عمومی درخرید و نگهداری سهام در بلندمدت بعنوان یک سرمایه با نقدشوندگی مناسب است.
کریمی در خصوص دیگر ویژگی تقسیم سود شرکت ها از طریق سپرده گذاری مرکزی، اظهار داشت: بعلاوه لازم نیست سهامدار برای دریافت سود تک تک شرکتهایی که خریدار سهمشان بوده، به آنها مراجعه کند و تنها با اعلام شماره حساب خود به شرکت سپرده گذاری مرکزی، می تواند سود سالانه را دریافت کند.
وی در خصوص چگونگی استفاده از این امکان، تصریح کرد: کافی است سهامدار با یکبار مراجعه حضوری یا استفاده از درگاه اینترنتی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ( (com.csdiran.www( نسبت به تکمیل مشخصات مالی و ارتباطی خود اقدام کند، که پس از آن در صورت خرید سهام جدید سایر شرکتها، بطور خودکار، مشخصات فعلی سهامدار برای سهام جدید درج می شود.
به گفته وی، بنابراین در این شرایط تمام پیگیری های سهامدار از کانال اداره خدمات امور سهامداری شرکت سپرده گذاری مرکزی صورت می گیرد. البته چنانچه سهامداری علاقه مند باشد تا سود سهام شرکت های مختلف به حساب های جداگانه واریز شود، این کار صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این روند علاوه بر آنکه مزیت هایی برای سهامداران حقیقی و حقوقی در بر دارد، موجب می شود تا شرکت های پذیرفته شده در بورس نیز به یک بانک نسبتا جامع و کامل از مشخصات سهامدارانشان دست یابند.
کریمی تاکید کرد: در این بین سازمان بورس و اوراق بهادار نیز نظارت دقیق تر و کامل تری نسبت به روند توزیع سود سهام سالانه شرکت ها دارد.
مدیر خدمات امور سهامداری سپرده گذاری مرکزی گفت: پیش از اینکه سود توزیع شود، در مرحله نخست مشترک (شرکتی که طرف قرارداد خدمات سهامداری است )تقاضای کتبی را برای سپرده گذاری می فرستد و در گام بعدی اطلاعات سهامداران یک شرکت در آخرین فرصتی که نماد شرکت بسته شده و نماد شرکت برای مجمع عمومی عادی سالانه، متوقف شده از سامانه معاملات استخراج می شود.
وی ادامه داد: این فهرست به همراه دارایی سهام هر سهامدار و سود تقسیمی هر سهم (DPS( مصوب مجمع، یک فهرست بدهکاری برای مشترک ایجاد می کند و سپس مشترک مبلغ مورد نظر سپرده گذاری مرکزی را تامین می کند.
وی با اشاره به اینکه با کمک اطلاعات اولیه مشترک، بمنظور توزیع سود، اعلام فراخوان از طریق جراید، یا درگاه اینترنتی شرکت و با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود شرکت اطلاعات بانکی سهامداران استخراج می شود، اظهار داشت: البته شماره حساب اعلامی سهامداران باید متمرکز و در یکی از بانک های عضو شتاب باشد که با بهره گیری از سامانه ساتنا (سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی که بمنظور پوشش انتقالات بین بانکی الکترونیک راه اندازی شده و از شهریور 1386 تبادلات مشتریان بانکی را انجام می دهد) میسر می شود.
وی افزود: پس از دریافت شماره حساب، بصورت متمرکز، سود سهامداران به حساب آنها واریز می شود.
کریمی در پاسخ به این سئوال که اگر سهامداری شماره حساب یا آدرس پستی نداشته باشد، چگونه سود را دریافت می کند، گفت: برای این گروه راهکار دیگری در نظر گرفته شده، در مدت معین که از طریق رسانه ها و جراید به اطلاع عموم رسانده می شود، سهامداران می توانند به شعب یکی از بانکهای عامل مراجعه و پس از احراز هویت توسط آن شعبه سود خود را دریافت کنند.
مدیر خدمات امور سهامداری در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه سهامداران برای دریافت سود چه اقداماتی را باید انجام دهند، خاطرنشان کرد : سهامداران باید یک حساب بانکی فعال خود را به سپرده گذاری معرفی کنند.
بارها مشاهده شده که سهامدار پس از درج کتبی شماره حساب و معرفی آن به سپرده گذاری به بانک مورد نظر مراجعه و حسابش را مسدود و بعد از آن فراموش کرده این تغییر را به سپرده گذاری اطلاع دهد، بدین ترتیب علاوه بر انجام یک رویه بیهوده و اضافه، کندی و تاخیر در روند پرداخت سود بوجود آمده که در نهایت باعث نارضایتی سهامدار می شود.
وی به سهامداران تاکید کرد که به محض تغییر اطلاعات مالی، سپرده گذاری را درجریان بگذارند.
** هنوز هم مراجعه حضوری داریم کریمی ادامه داد: در تالار خدمات امور سهامداری - واقع در خیابان سعدی جنوبی- علاوه بر خدمات سهامداری، اصلاح مشخصات حضوری نیز انجام می شود و چنانچه اطلاعات ثبت شده سهامدار در سامانه معاملات با مدارک مرتبط نظیر شناسنامه و کارت ملی مطابقت نداشته باشد یا مشکلات دیگری وجود داشته باشد، سهامداران بصورت حضوری به این تالار مراجعه کرده و در سریعترین زمان ممکن نسبت به اصلاح مشخصات سهامدار اقدام می شود.
وی افزود: لازم است سهامداران هنگام مراجعه به این تالار اصل شناسنامه و کارت ملی و در صورت داشتن وکالتنامه قانونی از سهامدار، اصل وکالتنامه معتبر را همراه داشته باشند.
مدیر خدمات امور سهامداری یادآور شد: چنانچه سهامداری بخواهد بخشی از سود سهام و مطالباتش در یک حساب خاص و بخش دیگر در حساب دیگری باشد می تواند با مراجعه حضوری و ارائه درخواست این خدمات را دریافت کند.
کریمی در همین خصوص افزود: اگر سهامداری بخواهد سود سهام شرکتهای سیمانی را در بانک الف و مطالباتش از شرکتهای خودرو ساز را از بانک ب دریافت کند، باید درخواست کتبی بدهد.
وی اظهار داشت: چشم انداز مورد نظر سپرده گذاری کاهش مراجعات حضوری است که سامانه هایی نظیر ,IPS IGSو ISS در این راستا ایجاد شده اند.
اقتصام ** 9141 ** 1558 شماره 035 ساعت 14:40 تمام