تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
قطار اکو وارد زاهدان شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/17 اقتصاد.قطار اکو.استانبول زاهدان- مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: قطار اکو که از استانبول ترکیه حرکت کرده بود عصر یکشنبه وارد راه آهن زاهدان شد و سعی دارد در مدت 11 روز مسیر استانبول تا اسلام آباد پاکستان را به پایان برساند.
مصطفی داودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حرکت آزمایشی این قطار برخلاف مسیر سال گذشته از استانبول ترکیه به مقصد اسلام آباد پاکستان انجام شده است.
او گفت: طول مسیر ریلی از استانبول تا اسلام آباد شش هزار و 500 کیلومتر است که دو هزار و 700 کیلومتر آن در خاک جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.
وی ادامه داد: قطار اکو با هدف اتصال خطوط ریلی سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه برای نخستین بار مرداد ماه سال 88 از پاکستان حرکت کرد و طی 15 روز به ترکیه رسید.
داودی بیان کرد: این خط ریلی ترانزیتی از دو طرف دروازه ورود به آسیای جنوب شرق و اروپاست و نقش مهمی در ترانزیت کالا و تحول اقتصادی سه کشور دارد.
وی اظهارداشت: پیرو موافقتنامه سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه مسیر ریلی قطار اکو مشخص و پس از افتتاح آزمایشی آن در سال گذشته قراردادی با یک گروه از مشاوران بین المللی در زمینه بررسی نواقص این خط ریلی منعقد شد.
مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور علت آزمایشی بودن حرکت قطار اکو را بررسی مسائل و مشکلات ناشی از اختلاف بین سامانه ریلی و سامانه بارنامه ای ایران با کشورهای پاکستان و ترکیه عنوان کرد.
داودی گفت: مشاوران بین المللی ، قطار اکو را در مسیر اسلام آباد- زاهدان _ تهران- استانبول در سال گذشته همراهی کردند و نواقص و اشکالات آن را مورد بررسی قرار دادند.
او اظهارداشت: این قطار موفقیت های زیادی در کوتاه کردن مسیر ترانزیتی کالا داشت و در مدت 15 روز مسیر پاکستان تا استانبول را طی کرد در حالی که پیش از این برای انتقال محموله ای از آسیای میانه به اروپا 45 تا 60 روز زمان صرف می شد.
وی گفت: چندی پیش نشستی در مقر سازمان اکو در تهران برگزار شد و نواقص نرم افزاری و سخت افزاری این مسیر ریلی با ارائه پیشنهادهای مشاوران بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.
او اضافه کرد: در نهایت تقلیل زمان برگشت این قطار از ترکیه به استانبول به 11 روز مطرح شد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق با اشاره به ظرفیت و امکان جابه جایی بار و مسافر در مسیر ریلی زاهدان- کرمان گفت: به طور کلی امکان جابجایی بار و مسافر در قطار اکو را می توان بر اساس ظرفیت های مسیر راه آهن زاهدان- کرمان در نظر گرفت.
وی افزود: براساس بررسی های مشاور این پروژه پیش بینی می شود در صورت راه اندازی مسیر زاهدان - بم در سال اول 500 هزار مسافر و دو میلیون تن بار در این مسیر جابه جا شود.
داودی ظرفیت نهایی این محور را جابه جایی یک میلیون مسافر و هشت میلیون تن بار در سال اعلام کرد و گفت: میزان حمل بار و جابه جایی مسافر در قطار اکو هنوز مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
او اظهارداشت: حرکت قطار اکو در ابتدا ماهانه خواهد بود اما در صورت رفع نواقص و امکانات زیرساختی به صورت هفتگی انجام می شود.
داودی گفت: در این پروژه نقش ایران به عنوان رابط و متصل کننده پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه و قاره اروپا بسیار حائز اهمیت است.ک/3 7315/569/659 شماره 061 ساعت 19:51 تمام