تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
معاون وزیر راه و ترابری: شاخه جنوبی کریدور تراسیکا از ایران می گذرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/26 اقتصاد.راهداری.راهداری تهران - معاون وزیر راه ضمن تشریح برنامه های هشتمین اجلاس بین دولتی تراسیکا گفت: در این اجلاس پیشنهاد ایران مبنی برعبور شاخه جنوبی تراسیکا از ایران به تصویب اعضا رسید.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهریار افندی زاده افزود: در این اجلاس نماینده دفتر کمک های فنی و اقتصادی کمیسیون اروپا در سخنانی از حمایت های این کمیسیون از فعالیت های کریدور تراسیکا برای فعال تر شدن آن در مقایسه با کریدورهای موازی خبر داد.
دبیر ملی ایران در تراسیکا با اشاره به طرح توسعه این کریدور افزود: با موافقت اجلاس قرار شد مسیر ترانزیتی ایران مرز سرخس - مرز بازرگان که آسیای مرکزی و افغانستان را به ترکیه و اروپا متصل می کند، به عنوان شاخه جنوبی کریدور تراسیکا محسوب شود.
افندی زاده با بیان اینکه شاخه جنوبی این مسیر هم به بندرعباس متصل می شود، اظهار داشت: همچنین مقرر شد دبیرخانه تراسیکا این مسیر را به عنوان یکی از مسیرهای جذاب از نظر اقتصادی بودن و امکان دسترسی آن به بنادر دریای خزر و شرکت های حمل و نقل معرفی کند.
وی دریافت کمک های فنی و مالی بیشتر از سازمان ها و موسسات بین المللی تخصصی برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل بدون در نظر گرفتن هرگونه ملاحظات سیاسی، تسریع در تکمیل حلقه های مفقوده ریلی درکشورهای عضو، تشویق اعضا جهت الحاق به موافقتنامه کارت سبز، موافقت با حذف مالیات و عوارض ورود و یا عوارض ترانزیت به رانندگان کامیون های کشورهای عضو را از پیشنهادهای ایران در اجلاس مذکور عنوان کرد.
افندی زاده همچنین گفت: موافقت اعضا با تسهیل و تسریع در صدور روادید برای رانندگان ناوگان جاده ای، موافقت اصولی با ساده سازی و روان سازی تشریفات مربوط به تردد ناوگان جاده ای اعضا از مرزهای جاده ای بین المللی یکدیگر و برگزاری کارگروه های بیشتر در زمینه آموزش حمل و نقل مواد خطرناک از دیگر پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بود.
افندی زاده از انتخاب کشور مولداوی به عنوان دبیرکل جدید تراسیکا خبر داد و افزود: براساس توافق اعضا مقرر شد نهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا در سال 2011 در کشور رومانی برگزار شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای همچنین گفت: درحاشیه اجلاس، هیات ایرانی با اتین اسکویه معاون نخست وزیر و وزیر حمل و نقل بلژیک و سیم کالاس معاون رئیس کمیسیون اروپا و کمیسیونر حمل و نقل این کمیسیون دیدار و درخصوص چگونگی توسعه همکاری های فیمابین گفت و گو کردند.
وی افزود: هیات ایرانی در دیدار با کمیسیونر حمل و نقل کمیسیون اروپا آمادگی کشورمان را برای همکاری با کمیسیون اروپا در تمامی بخش های حمل و نقل، اعلام و موقعیت ویژه ترانزیتی ایران را تشریح و از برنامه جمهوری اسلامی برای افزایش ترانزیت به 20 میلیون تن خبر داد.
گفتنی است هشتمین اجلاس کمیسیون بین دولتی تراسیکا با حضور معاونان و وزرای حمل و نقل 13 کشور عضو، نمایندگان کمیسیون اروپا و دبیرکل تراسیکا در شهر بروکسل بلژیک برگزار شد.
کریدور تراسیکا (اروپا-قفقاز-آسیا) بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال 1993 به عنوان یک مسیر ترانزیتی مطرح و در سال 1998 با هدف توسعه روابط اقتصادی ، حمل و نقلی و تجاری کشورهای حوزه دریای سیاه ، قفقاز و حوزه دریای خزر راه اندازی شد.
کشورهای بلغارستان ، اوکراین ، رومانی ، مولداوی و ترکیه در حاشیه دریای سیاه ، گرجستان ، ارمنستان و آذربایجان در منطقه قفقاز و ترکمنستان ، قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان در آسیای میانه و جمهوری اسلامی ایران اعضای این کریدور به شمار می روند.
ایران به عنوان تنها مسیر جاده ای این کریدور امکان دسترسی کالاهای اروپایی به کشورهای آسیای میانه و در نهایت چین را فراهم می سازد.
تراسیکا همچنین به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را برای اتصال جمهوری های آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، معرفی شده است.
اقتصام ** 2021 1561** شماره 031 ساعت 12:59 تمام