تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۰:۰۱
کارشناس حمل و نقل هوایی با تایید سیاست دولت: استفاده از هواپیماهای توپولف برای کسب سود بیشتر است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/07 اقتصاد.حمل و نقل.هوایی تهران - یک کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: تکنولوژی هواپیمای توپولف مربوط به 60 سال قبل است و شرکت های هواپیمایی تنها برای کسب سود بیشتر از خروج آن هواپیما از ناوگان خود ممانعت می کنند.
علیرضابحیرایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا گفت: هواپیمای توپولف زمانی وارد ناوگان هوایی کشور شد که ناوگان هوایی وضعیت مناسبی نداشت ضمن اینکه این هواپیما قبلا هواپیمای بمب افکن بوده که به هواپیمای مسافری تبدیل شده است.
یادآورمی شود وزیر راه وترابری نخستین بار اسفند ماه سال گذشته خروج توپولف های استیجاری از ناوگان هوایی کشور را خواستارشده بود.
حمید بهبهانی در اردیبهشت ماه امسال نیز خواهان خروج توپولف ها از ناوگان هوایی کشور شد.
وی درهمان زمان در گفت وگویی با یادآوری اینکه هم اکنون 40 فروند هواپیمای 154-Tu ) توپولف ) در ناوگان هوایی ایران فعال است ، اظهار داشت : به مرور هواپیماهای با ایمنی بالا جایگزین این نوع هواپیما می شوند.
بحیرایی در ادامه با بیان اینکه 25 سال است تولید هواپیمای توپولف 154 متوقف شده، افزود: آخرین مدل این هواپیما در سال 1985 ساخته شد و عمر مفید آن هم به پایان رسیده است.
بحیرایی ادامه داد: از شرایط حضور یک هواپیما در ناوگان هوایی این است که ایمن بوده و اقتصادی باشد که هواپیماهای توپولف در حال حاضر فاقد این قابلیت ها است.
کارشناس حمل و نقل هوایی سپس گفت: علاوه بر اینکه سیستم های ناوبری این هواپیما قدیمی و آنالوگ است هزینه های تعمیر و نگهداری آن به حدی بالاست که کشور سازنده آن هم حاضر به انجام آن نیست.
وی ادامه داد: حدود دو هفته قبل بود که یکی از همین هواپیماها در فرودگاه مسکو دچار سانحه شده و ضمن آتش گرفتن از وسط دو نیم شد.
بحیرایی در ادامه به مصرف بالای سوخت هواپیمای توپولف اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف سوخت این هواپیما به اندازه ای است که اصلا قابل مقایسه با هواپیماهای مشابه آن نیست.
کارشناس حمل و نقل هوایی در ادامه به جو ناامنی که این نوع هواپیما در کشور به وجود آورده است، اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی هر مسافری که قصد سفر هوایی داشته باشد مهمترین سوالش از متصدیان این است که هواپیما توپولف نباشد.
وی با بیان اینکه اغلب این هواپیماها اجاره ای است، اظهارداشت: با خروج این هواپیماها شرکت های هواپیمایی دچار مشکل نمی شوند و می توانند هواپیمای دیگری را اجاره کنند.
بحیرایی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت های هواپیمایی از این هواپیماها به قیمت ارزان استفاده می کنند بنابراین حاضر نیستند به راحتی دست از سر این هواپیماها بردارند.
وی افزود: هرساعت پرواز این هواپیما هزینه ای معادل یک هزار و 200 دلار برای شرکت های هواپیمایی به همراه دارد که البته باید هزینه های ایاب و ذهاب مسافران را هم به آن اضافه کرد.
بحیرایی با بیان اینکه یک هواپیمای توپولف 154 باید 154 مسافر سوار کند، اضافه کرد: هم اکنون 180 نفر مسافر سوار این هواپیما می شوند که با قیمت بلیت 70 هزار تومانی حدود 12 میلیون تومان درآمد یک پرواز با هواپیمای توپولف می شود.
بحیرایی افزود: از سوی دیگر برای مثال زمان پرواز تهران تا مشهد حدود یک ساعت و 15 دقیقه است و مقایسه هزینه های یک پرواز تهران - مشهد با درآمد 12 میلیون تومانی علت اصرار برخی از شرکت ها برحفظ توپولف ها را روشن می کند در حالی که آنچه در این بین مغفول می ماند، ایمنی و سلامت جان مسافران است.
این کارشناس حمل و نقل هوایی با اشاره به بحث تحریم صنعت هوایی خاطرنشان کرد: درحال حاضر تنها هواپیماهایی را نمی توان به خدمت گرفت که 10 درصد از قطعات آن ساخت آمریکا باشد و می توان از تولیدات سایر شرکت های سازنده استفاده کرد.
بحیرایی در ادامه تصریح کرد: شرکت هایی که از هواپیماهای توپولف استفاده می کنند، می خواهند سود دهی بیش از حد کسب کنند و حاضر نیستند ناوگان خود را به روز کنند.
این کارشناس حمل و نقل هوایی اضافه کرد: گروه پرواز این هواپیما پنج نفر شامل یک نفر مهندس پرواز، خلبان، کمک خلبان، ناوبر و رادیومن است که الان کار این پنج نفر را در ناوگان هوایی این شرکت ها سه نفر انجام می دهند و فشار زیادی بر این سه نفربه ویژه مهندس پرواز وارد می شود.
بحیرایی در خصوص اورهال کردن (تعمیر اساسی ) هواپیماها نیز گفت: اورهال هواپیما باید بر اساس دستورالعمل های تعمیر و نگهداری انجام شود ضمن اینکه هر هواپیمایی که در ایران به ثبت می رسد دارای دستورالعمل های متعددی است که بر اساس آن دستورالعمل ها، هواپیماها اورهال می شوند.
بحیرایی ادامه داد: روس ها حتی در شرایط اجاره به شرط تملیک هم اجازه سرویس و تعمیر و نگهداری هواپیما را به ما نمی دهند و خودشان خلبان ، کمک خلبان و مهندس پرواز را مشخص می کردند.
وی درپایان با بیان اینکه تکنولوژی هواپیمای توپولف مربوط به 60 سال پیش است، افزود: در آن زمان این هواپیما،هواپیمای مناسبی بود اما در حال حاضر این هواپیما قابلیت های لازم را ندارد.
وی ادامه داد: همانطور که خودرو پیکان را به دلایل متعدد از چرخه خارج کردیم هواپیمای توپولف را هم باید با توجه به مصرف بالای سوخت و ایمنی پائین و تکنولوژی عقب افتاده کنار بگذاریم.
یادآوری می شود، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا طی نامه ای به چهار شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، کیش ایر، تابان و کاسپین که دارای توپولف 154 هستند تاکید کرد از ابتدای اسفندماه سال جاری به هیچ وجه مجاز به تنظیم برنامه پرواز برای هواپیماهای توپولف خود نخواهند بود.
رضا نخجوانی در نامه خود تاکید کرده بود در صورت ایجاد تعهد و فروش بلیت این هواپیماها به مسافران، تمام مسئولیت ها و عواقب ناشی از آن متوجه شرکت های هواپیمایی مذکور خواهد بود.
بنابراین گزارش به دنبال دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، خروج تدریجی توپولف های 154 از ناوگان هوایی کشور، طبق توافق با ایرلاین ها صورت گرفته است و شرکت های هواپیمایی ملزم شدند با ارائه برنامه خروج هواپیماهای مذکور، نسبت به جایگزینی ناوگان خود اقدام کنند.
اقتصام ** 2021 ** 1574 شماره 020 ساعت 13:18 تمام