تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
گزارش خبری ایرنا از معضلی با عنوان تاخیر در سفرهای هوایی کاهش تاخیرپروازهاطی دستورالعملی به تمام شرکت های هواپیمایی ابلاغ شد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/04/24 سیاسی.ا.ا.ا تاخیرهای چند ساعته در پروازهای اخیر برخی از شرکت های هواپیمایی از جمله عواملی هستند که نارضایتی، سرگردانی و اعتراضات مسافران این پروازها را به دنبال داشته است. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هرچند برخی از این پروازها با بیش از هشت ساعت تاخیر انجام شده، اما نبود سیستم اطلاع رسانی مناسب شرکت های هواپیمایی در مورد علل تاخیر یا زمان دقیق پرواز، سبب اتلاف وقت مسافران برای ساعت ها در فرودگاه شده است. کارشناسان بخش هوایی عوامل اساسی تاخیرها را در عمر بالای ناوگان هوایی کشور، محدودیت شرکت های هواپیمایی و نداشتن هواپیماهای جایگزین،تحریم های غرب، بروز نقص فنی ناشی از عمر بالا و محدودیت قطعات یدکی، مسایل ایمنی پرواز، شرایط جوی و تاخیرات ناشی از عملکرد واحدهای مستقر در فرودگاه و عملکرد شرکت های هوایی می دانند. اگرچه تاخیر در پروازهای برخی از شرکت های هواپیمایی طی روزهای اخیر افزایش داشته است اما مسئولان این شرکت ها معتقدند میانگین تاخیرات نسبت به سال گذشته پایین آمده است. از سوی دیگر برخی از مسئولان شرکت های هواپیمایی تاخیر را پدیده ای طبیعی در بخش هوایی دانسته و معتقدند: پرواز با تاخیر بهتر از پرواز با وجود نقص فنی است ضمن اینکه با تکیه براین شعار علاوه بر تلاش برای کاهش آمار تاخیرات، سلامت پروازها را در تمام موارد تضمین خواهیم کرد. دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمای در این خصوص تصریح کرد: تاخیرها در پی نظارت شدید سازمان هواپیمایی کشوری روند کاهشی داشته است اما علت تاخیرها باید به صورت ریشه ای و جامع بررسی شود که بتوان علل اصلی تاخیرات را برطرف کرد. مهدی علیاری اضافه کرد: بخشی از تاخیرات پروازها ناشی از عوامل ساختاری، بخشی مربوط به شرایط خاص کشور و بخشی نیز تاخیرهای معمول و عادی است که در همه نقاط جهان رخ می دهد. این در حالی است که طی روزهای گذشته تعداد زیادی از پروازهای حج عمره به دلیل نقص فنی یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی با تاخیرات چندین ساعته و گاه تا یک شبانه روز و 25 ساعت مواجه شده است. ** شرکت های هواپیمایی نباید تاخیر داشته باشند در حالی که فعالان بخش حمل و نقل هوایی کشور بروز تاخیر پروازها در شرایط فعلی را امری اجتناب ناپذیر می دانند اما رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: پروازهای شرکت های هواپیمایی نباید با تاخیر انجام شود. حسین خانلری با اعلام این مطلب به خبرنگار ایرنا، گفت: شرکت های هواپیمایی داخلی باید با یک روش صحیح از همه منابع انسانی، عملیاتی و فنی خود برای کاهش تاخیرات استفاده و رضایتمندی مسافران را تامین کنند. وی سپس تصریح کرد: کاهش تاخیر پروازها را طی دستورالعملی به تمام شرکت های هواپیمایی ابلاغ کرده ایم و در این خصوص هیچ عذری را نمی پذیریم. براساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری، اگر پرواز یک شرکت هواپیمایی بیش از دو ساعت تاخیر داشته و علت آن نقص هواپیما یا ضعف آن شرکت باشد، باید از مسافران پذیرایی شود و اگر مسافری خواست پرواز خود را لغو کند، بایدتمام هزینه بلیت را به وی عودت دهند و اگر زمان تاخیر طولانی یا پرواز لغو شد، اسکان مسافران برعهده شرکت هواپیمایی مرتبط است. همچنین اگر در این شرایط پروازها لغو شود، شرکت های هواپیمایی باید هزینه بلیت مسافران را به آنان بپردازد. ** نبود توازن بین مسافر و صندلی پروازی عمده دلیل تاخیر از سوی دیگر سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: از جمله عوامل بروز تاخیر در پروازها، نبود توازن میزان مسافران با تعداد صندلی ها است و به همین سبب به شرکت های هواپیمایی پیشنهاد شده تا به میزان صندلی های خود با پیش بینی هایی نظیر پرواز جایگزین، اقدام به پرواز و فروش بلیت کنند تا با مشکلاتی همچون تاخیرهای بیش از حد و عدم رضایت مشتریان مواجه نشوند. رضا جعفرزاده افزود: به تناسب حجم پروازهای فوق العاده و برنامه ای، یک نظارت مضاعف برای انجام این پروازها و تضمین ایمنی آنها ضروری است. وی سپس ادامه داد: برای اینکه پروازها به موقع انجام شود، تدابیری اتخاذ شده تا تعاملی بین شرکت های هواپیمایی بوجود آید تا در زمان بروز مشکل در پرواز، شرکت های هواپیمایی داخلی به یکدیگر کمک برسانند. جعفرزاده با اشاره به اینکه روزانه در فرودگاه های تهران بیش از 300 پرواز صورت می گیرد، گفت: انجام این حجم ازپرواز روزانه در فرودگاه های تهران، نشان دهنده میزان بالای تقاضا برای حمل و نقل هوایی است و در این شرایط کافی است فقط یک پرواز دچار مشکل شود تا تاخیرهای دیگری نیز به دلایل انضباطی در فرودگاه نمایان شود. وی اضافه کرد: با این شرایط تاخیر در پروازها مسئله ای طبیعی است اما تلاش می شود میزان این تاخیرها را به طور محسوسی کاهش دهیم. ** روند تاخیرات روبه کاهش است مدیر روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) که بیشترین تاخیرات پروازی متوجه شرکت هواپیمایی متبوعش است، در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: روند تاخیرات نسبت به سنوات گذشته روبه کاهش بوده به طوری که طی دو ماهه گذشته تاخیرات بزرک و عمده ای نداشتیم. شاهرخ نوش آبادی سپس بخش عمده تاخیرات را ناشی از شرایط بد جوی و نامناسب بودن آب و هوا دانست و افزود: طی دو ماهه گذشته که هما اقدام به اعزام زائران عتبات عالیات کرده است، برخی پروازها به سبب وجود توفان شن انجام نشد ضمن اینکه مشکل توفان شن در بخش جنوبی کشور نیز سبب تاخیر و لغو برخی پروازها شد. وی اضافه کرد: مسئله (توفان شن ) در استان های خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان باعث بروز تاخیر در بسیاری از پروازها شده است. نوش آبادی در کنار این پدیده طبیعی که سبب تاخیر پروازها شد، به تاخیرات ناشی از نقص فنی هم اشاره کرد. وی گفت: تمام شرکت های هواپیمایی در سراسر دنیا سعی می کنند از یک نوع هواپیما در ناوگان بهره ببرند اما این رویه برای شرکت هما مقدور نیست و به ناچار برای پاسخگویی به نیاز مردم از نوعهای مختلف هواپیما استفاده می شود. نوش آبادی اضافه کرد: برای رفع مشکل سعی شده از هواپیمای جایگزین در شرایطی که هواپیما با مشکل فنی مواجه است، استفاده شود اما با این وجود باز هم با مشکل مواجه بودیم. وی در عین حال به وجود مجموعه ای از امکانات رفاهی برای مسافرانی که با مسئله تاخیر مواجه هستند، اشاره کرد و گفت: هیچ یک از شرکت های هواپیمایی در دنیا، در پایانه اختصاصی خود امکانات رفاهی فراهم نکرده اند اما هما در پایانه شماره 2 در فرودگاه مهرآباد مجموعه ای از امکانات رفاهی نظیر محوطه بازی بچه ها، کافی نت، کافی شاپ و ... راه اندازی کرده است. مدیر روابط عمومی هما اضافه کرد: اگر برای هواپیمایی جمهوری اسلامی شرایط مهیا بود به طور قطع در سایر فرودگاه های کشور نیز این مجموعه رفاهی را راه اندازی می کرد. نوش آبادی سپس در خصوص تاخیرات پروازها در دو ماهه نخست امسال، گفت: در طول فروردین ماه امسال سه هزار و 243 پرواز داخلی هما انجام داده که متوسط تاخیرات حدود شش دقیقه بوده است. وی افزود: در اردیبهشت ماه نیز هما حدود سه هزار و 237 پرواز داخلی انجام داده که در این ماه نیز متوسط تاخیرات حدود شش دقیقه بوده است. نوش آبادی در عین حال گفت: متوسط تاخیرات اعلام شده مربوط به تاخیری است که به سبب نقص فنی و مسایل تخصصی هما بوجود آمد اما تاخیراتی هم وجود دارد نظیر پرواز عتبات عالیات که به سبب توفان شن با تاخیر انجام گرفت. وی با بیان اینکه این موضوع به طور خودکار بر سایر پروازها تاثیر می گذارد، گفت: این مورد را به اصطلاح تاخیرات عکس العملی می گویند که با احتساب این نوع تاخیر، متوسط تاخیرات هما در فروردین و اردیبهشت ماه امسال به ترتیب 17 و 18 دقیقه بوده است. مدیر روابط عمومی هما در پایان تاخیر را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: عمده تاخیرات ناشی از مشکلات فنی بوده که این مشکل هم در اکثر مواقع برطرف شده است ضمن اینکه مشکل فنی برای همه هواپیماهای متعلق به تمام شرکت های هواپیمایی به وجود می آید منتهی سعی می شود زمانی که هواپیما دچار نقص فنی می شود موضوع تاخیر را به جان بخریم تا مسافران را با امنیت کامل به مقصد برسانیم. اقتصام ** 1574 ** 1558