تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
راه اندازی قطار اکو حجم تجارت را افزایش می دهد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/06/01 اقتصاد.حمل و نقل.قطار اکو معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: راه اندازی قطار کانتینری اکو که در راستای ایجاد سیستم ارتباطی و حمل و نقل روان در منطقه اکو به شمار می آید، حجم تجارت در این منطقه را افزایش می دهد. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حسن زیاری روز یکشنبه در مراسم ادامه مسیر قطار کانتینری اسلام آباد - تهران - استانبول (اکو) که با حضور وزیر راه و ترابری، سفرای کشورهای عضو اکو برگزار شد، افزود: ایده راه اندازی این قطار نخستین بار در سال 2007 از سوی سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) طی هجدهمین اجلاس شورای برنامه ریزی منطقه ای مطرح شد. زیاری ادامه داد: این پروژه از جمله پروژه های عمده حمل و نقلی در منطقه اکو به شمار می آید و در واقع تلاش اکو برای راه اندازی سیستم ارتباطی و حمل و نقل روان است. وی سپس اضافه کرد: با تکمیل راه آهن کرمان - بم - زاهدان به طول 545 کیلومتر در سال جاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران به شبکه ریلی پاکستان متصل و خط اتصالی این کریدور برقرار شد. مدیرعامل راه آهن با اشاره به راه اندازی نمایشی قطار اسلام آباد - تهران - استانبول گفت: کریدور اسلام آباد - تهران - استانبول در مسیر کریدور جنوبی شبکه ریلی سراسری آسیایی و از پروژه های کمیسیون اقتصادی - اجتماعی آسیا - اروپا سازمان ملل است. به گفته زیاری، این کریدور از مرز میرجاوه وارد خاک ایران شده و در قسمت شمال غربی ایران از مرز رازی خارج شده و به کشور ترکیه و سپس اروپا متصل می شود. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ادامه داد: طول خط آهن یادشده در خاک پاکستان از اسلام آباد تا زاهدان یک هزار و 900 کیلومتر، در خاک جمهوری اسلامی ایران تا مرز رازی دو هزار و 570 کیلومتر و از مرز رازی تا استانبول دو هزار و شش کیلومتر است. زیاری سپس با بیان اینکه با توجه به برنامه ای بودن قطار زمان سیر قطار در پاکستان 100 ساعت، در داخل ایران 139 ساعت و در داخل ترکیه 125 ساعت به طور می انجامد، گفت: در مجموع قطار کانتینری مسیر را در ظرف مدت 15 روز طی خواهد کرد این در حالی است که حرکت از اسلام آباد تا استانبول با کشتی حدود 40 روز طول خواهد کشید. معاون وزیر راه و ترابری در ادامه افزود: طبق برآوردهای کارشناسان مجموع ظرفیت اسمی این مسیر حدود دو میلیون تن بوده که جهت افزایش ظرفیت آن مسیر نیاز به احداث خط دوم و بازگشایی برخی از محورها است. وی سپس تصریح کرد: طول کلی این کریدور در خاک سه کشور ترکیه، ایران و پاکستان نیز حدود شش هزار و 500 کیلومتر است. زیاری گفت: شروع حرکت قطار در طول این کریدور نیز یک روز پس از اجلاس روسای اکو، یعنی در روز 23 مرداد ماه همزمان با روز ملی پاکستان از اسلام آباد آغاز شد و شب گذشته نیز به تهران رسید که پس از این مراسم قطار سیر خود را به سمت مرز رازی ادامه داده و وارد خاک ترکیه می شود. مدیرعامل راه آهن در خصوص تاثیر راه اندازی این مسیر ریلی گفت: عملیاتی شدن پروژه قطار اسلام آباد - تهران - استانبول در مسیر شبکه راه آهن سراسری آسیا و منطقه اکو، موفقیت بزرگی در ایجاد شبکه حمل و نقل روان و پیش شرط لازم برای گسترش تجارت در بین کشورهای عضو اکو و نیز تجارت منطقه با جامعه بین المللی به شمار می رود. زیاری افزود: از آنجا که با راه اندازی این قطار، خط آهن پاکستان به شبکه سراسری ریلی ایران متصل شده و از این طریق میان جنوب آسیا با کشورهای آسیای میانه و نیز اروپا برقرار می شود، لذا تاثیرات مثبت بزرگی در سیر و حرکت کالاها در منطقه اکو و فراتر از آن شاهد خواهیم بود. وی ادامه داد: از طرف دیگر این مسیر می تواند به واسطه ارتباط با بندر امیرآباد به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر و شمال اروپا نیز متصل شود زیاری اظهار امیدواری کرد: با تکمیل مسیر قزوین - رشت - آستارا اتصال ریلی شبه قاره هند و پاکستان به آسیای میانه و اروپا برقرار شود. مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد: کشورهای اطراف مسیر در رابطه با تجاری سازی و بازاریابی باید اقدامات لازم را انجام دهند تا این کریدور فعال شود. وی در پایان از آمادگی ایران برای هرگونه همکاری و مساعدت برای عملیاتی شدن سایر پروژه های اکو خبر داد. اقتصام ** 1574 ** 1558