رئیس راهور ناجا: قوانین رانندگی کشور قدرت بازدارندگی ندارند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/10/08 اقتصاد.حمل و نقل.بخش جاده ای رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: قوانین و مقررات رانندگی کشور مربوط به دهه 50 است و در شرایط کنونی از قدرت بازدارندگی و کارایی لازم برخوردار نیست. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سردار سرتیپ اسکندر مومنی روز سه شنبه در سی و سومین جلسه کمیسیون ایمنی راهها، افزود: قوانین و مقررات نقش موثری در روانسازی ترافیک و کاهش تصادفات رانندگی دارد اما این قوانین و مقررات بازدارندگی لازم را ندارند. وی سپس با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین و مقررات رانندگی در کشور، ادامه داد: درخصوص اصلاح این قوانین، لایحه ای به مجلس دوره ششم ارایه شد که تاکنون هیچ نتیجه ای نداشته است. سردار مومنی اظهار داشت: سه میلیون و 400 هزار خودرو در سال 1377 در کشور تردد می کرده است که این میزان هم اکنون به 12 میلیون دستگاه رسیده اما امکانات و زیرساخت ها، متناسب با آن افزایش نیافته است. وی با بیان اینکه در دهه آینده با افزایش تقاضای سفر و خودرو مواجه خواهیم شد، گفت: هم اکنون سالانه یک میلیون و 300 هزار خودرو و صرفا در شهر تهران روزانه حدود یکهزار خودرو و 600 دستگاه موتورسیکلت به چرخه حمل و نقل اضافه می شود. رئیس پلیس راهور ناجا افزود: بررسی ها نشان می دهد با وجود سهمیه بندی سوخت و کاهش مصرف بنزین، سفرهای برون شهری حدود 15 درصد افزایش یافته است. مومنی گفت: با وجود روند کاهشی در تصادفات، هنوز نرخ تصادفات در مقایسه با جمعیت و خودروها بالاست. وی با بیان اینکه ایمنی جاده و خودرو، توسعه حمل ونقل عمومی و بیمه نیز از دیگر مولفه های کاهش سوانح رانندگی هستند، گفت: براساس مطالعات، خطای انسانی را در سوانح رانندگی نمی توان به صفر رساند اما به مولفه های دیگر هم باید توجه ویژه شود. رئیس راهنمایی و رانندگی کشور سپس متناسب نبودن نرخ تراکم جاده و حجم سفرها، آسفالت راههای روستایی و نبود امکان حضور پلیس در همه این راهها را از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی برشمرد و گفت: در 170 هزار کیلومتر جاده های کشور امکان حضور فیزیکی پلیس نیست اما با امکانات نامحسوس، قابل نظارت است. سردار سرتیپ مومنی با انتقاد از نگاه سرمایه ای به خودرو در کشور، گفت : ایمنی خودروهای تولیدی کشور تناسبی با هزینه های مصرفی آن ندارد. رئیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو به شبکه حمل و نقل اضافه و تعداد 100 هزار خودرو از رده خارج می شود، گفت: برخی خودروهای داخلی امکانات ایمنی لازم را مانند خودروهای خارجی ندارند. سی و سومین جلسه کمیسیون ایمنی راهها روز (سه شنبه ) با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در محل وزارت راه و ترابری برگزار شد. اقتصام ** 1574 ** 1558