تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
220 فروند هواپیما در ناوگان هوایی سبک در حال پرواز هستند # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/10/11 اقتصاد.حمل و نقل.بخش هوایی دبیر ستاد برگزاری نخستین نمایشگاه هوایی تهران گفت: تعداد ناوگان هوایی سبک و فوق سبک در کشور اعم از هواپیماهای یک و دو موتوره در بخش غیرنظامی حدود 220 فروند است که از این تعداد 30 فروند هواپیمای یک موتوره تولید داخل است. آرمان بیات روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تشریح وضعیت هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور پرداخت و افزود: البته چند فروند پرنده همچون کایت موتور دار و جایروکوپتر نیز در کشور تولید شده است. وی ادامه داد: متوسط سن ناوگان هواپیماهای سبک در کشور تا پیش از مصوبه دولت برای مالکیت هواپیمای شخصی در سال 1382 بطور متوسط 25 سال بوده ؟ اما پس از آن متوسط سن این گونه هواپیماها به 10 سال کاهش پیدا کرده است. دبیر ستاد نخستین نمایشگاه هوایی تهران اظهار داشت: تعداد دانش آموختگان رشته خلبانی بازرگانی در سال بطور متوسط برابر 120 نفر است، اما وجود ناوگان هوایی محدود (مسافربری و باری ) بازار کار را برای این تعداد خلبان از بین برده است. وی اضافه کرد: با راه اندازی صنعت هوانوردی عمومی این دانش آموختگان جذب این بخش و در حوزه های خلبانی هواپیماهای شخصی، ایر تاکسی، گردشگری هوایی، پست هوایی و غیره مشغول به کار خواهند شد. بیات توجه مسئولان امر به صنعت هوانوردی عمومی و هواپیماهای سبک را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که دیدگاه مسئولان هواپیمایی کشور تنها به شرکت های خطوط هوایی محدود نشود. وی یادآور شد: در صورت ایجاد زیرساخت برای فعالیت در این بخش، سرمایه گذاران راحت تر نسبت به شرکت های حمل و نقل هوایی اقدام به سرمایه گذاری می کنند ضمن اینکه در صورت ایجاد صنعت هوانوردی عمومی، کاربری هواپیماهای شخصی، شرکت های خدمات هوایی، شرکت های حمل نقل منطقه ای، شرکت های ایرتاکسی، شرکت های خدمات تعمیرات و نگهداری هواپیما، شرکت های بازرگانی هوایی، باشگاه های هوانوردی و تفریحی هوایی، شرکت های گردشگری هوایی، شرکت های خدمات هوایی خاص و غیره ایجاد خواهد شد. بیات اضافه کرد: این اقدام منجر به شکوفایی اقتصاد هوانوردی و فرودگاهی، آموزش و بازار کار نیروی انسانی تخصصی در بخش های فنی و عملیاتی خواهد شد زیرا در زمان حاضر صنعت هوانوردی کشور ما تنها از شرکت های خطوط هوایی و بعضا شرکت های آموزشی تشکیل شده است. دبیر ستاد برگزاری نخستین نمایشگاه هوایی تهران سپس به نقش هواپیماهای سبک در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اصولا حمل نقل عامل اصلی شکوفایی اقتصادی است چرا که هوانوردی بعنوان یک صنعت از گستره بسیار وسیعی تشکیل شده است و پرداختن به هر بخش آن شکوفایی اقتصادی را به همراه دارد. وی ادامه داد: نزدیک به 65 فرودگاه تجاری دولتی در کشور وجود دارد که پرواز ناوگان هوایی سبک و فوق سبک به این فرودگاه ها که بعنوان فرودگاههای غیراقتصادی مطرح هستند را شکوفا خواهد کرد. این تنها نمونه ای از فعالیت در صنعت هوانوردی عمومی است که تاثیر مستقیم بر گردش اقتصاد خواهد داشت. بیات با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه هوایی تهران، گفت: با هدف تغییر زیرساخت های صنعت هوانوردی کشور و اشاعه فرهنک هوانوردی و راه اندازی صنعت هوانوردی عمومی، اجرای نمایشگاه و نمایش هوایی تهران طراحی و برنامه ریزی شده است و به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در فرودگاه بین المللی پیام برگزار خواهد شد. وی افزود: در این نمایشگاه که در تاریخ 27 تا 30 بهمن ماه سال جاری برگزاری می شود، برخی از فعالان در صنعت هوانوردی عمومی و سبک و حدود 80 فروند از انواع هواپیماهای سبک و هلیکوپتری گردهم می آیند. اقتصام ** 1574 ** 1558