تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۱
بازار آرام عرضه و تقاضا به استقبال بهار می رود # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/12/26 اقتصاد.بازرگانی.تنظیم بازار.سال نو تهران - درحالی آخرین روزهای سال 88 را پشت سر گذاشته و به استقبال بهار می رویم که شرایط موجود نشان از آرامش بازار عرضه و تقاضا در نقاط مختلف کشور دارد، هرچند بطور قطع کاستی هایی نیز در این مسیر وجود داشته اما می تواند تجربه ای مفید برای اقدامات بعدی دولت در سال های آتی باشد. طرح تشدید نظارت با حضور 10 هزار بازرس از سازمان های بازرگانی، اصناف، نیروهای افتخاری و به مشارکت طلبیدن ماموران تعزیرات حکومتی نیز موجب کنترل بیشتر بازار شد. اهتمام دو وزارتخانه بازرگانی و دادگستری برای تشدید بازرسی ها در ایام عید با انتقاداتی همراه شد، با این وجود کاهش شکایات و تخلفات مردمی نشان از موفقیت این طرح داشته، چه که به باور مسئولان افزایش تقاضای عمومی و ورود بسیاری ازعرضه کنندگان کالا و خدمات به بازار احتمال بالارفتن تعداد تخلفات را افزایش داد و به همین دلیل ضرورت کنترل و بازرسی در ایام عید بیش از هر زمان دیگری احساس شد. طرح تنظیم بازار شب عید، اقدامی سالانه است که وزارت بازرگانی در آستانه سال نو اجرا می کند، اما آنچه این طرح را در سال جاری نسبت به گذشته متمایز کرد، برنامه ریزی و تدابیر به موقع وزارت بازرگانی در تعامل با بخش خصوصی برای ذخیره سازی مرغ و میوه و به مشارکت طلبیدن مباشران بخش خصوصی بود. برگزاری 342 نمایشگاه عرضه مستقیم کالا(بهاره ) و عرضه کیفی کالاهای داخلی با قیمت مناسب از دیگر مواردی بود که مردم را در خرید اقلام مورد نیاز خود در شب عید کمک کرد. پس از خریداری مرکبات مورد نیاز عید از باغداران ذخیره سازی آنها در دستور کار قرار گرفت. البته در این بین سهم بخش خصوصی بیش از دولت بود بطوری که دولت 70 هزار تن مرکبات و 55 هزار تن سیب ذخیره کرد حال آن که بخش خصوصی 200 هزار تن مرکبات و 400 هزار تن سیب را برای ذخیره سازی خریداری کرد. توزیع فراوان مرغ و گوشت گرم در نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و مراکز صنفی بعنوان یکی از عمده ترین نیازهای ایام عید نیز به تثبیت نرخ ها دراین بخش کمک کرد و موجب شد تا بخش عمده ای از مردم مایحتاج خود را از این طریق تامین کنند. هم اکنون وزارت بازرگانی مرغ ذخیره شده را کیلویی دو هزار و 375 تومان به واحدها تحویل می دهد و غرفه داران و میادین موظف هستند آن را کیلویی دو هزار و 500 تومان و مغازه داران سطح شهر دو هزار و 650 تومان به فروش رسانند. جشنواره فروش نوروزی نیز که با ابتکار اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک تهران و حضور دو هزار واحد صنفی در شهر تهران برگزار شد، امکان خرید پوشاک کیفی و ارزان (10 درصد تخفیف )را برای مردم فراهم کرد. انتخاب واحدهای مشارکت کننده از میان 20 هزار واحد فعال در تهران براساس سابقه فعالیت و رضایت مردم از این کسبه نیز نشان از اهمیت طرح داشت. بطور قطع تنظیم مناسب بازار شب عید در آستانه سال هدفمندسازی یارانه ها، جز در سایه ی تعامل با نهادهای مرتبط بخش تولید، عرضه و تقاضا میسر نمی شد و در این میان نقش بخش خصوصی بعنوان تامین کننده مایحتاج مردم و دولت درجایگاه نظارت و کنترل را باید در کنار یکدیگر مشاهده کرد. اقتصام 1601** ** 1558