دستاوردهای سازمان بورس و اوراق بهادار درسال 87 تشریح شد ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/12/20 اقتصاد.بورس.دستاوردها رییس سازمان بورس و اوراق بهادار دستاوردها و اقدام های این سازمان در سال 87 را تشریح کرد.
علی صالح آبادی روز سه شنبه در هفدهمین نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در سال جاری، 13 دستورالعمل و مقررات جدید را برای بازار سرمایه تصویب کرد.
وی، دستورالعمل های بازارگردانی در بورس اوراق بهادار، انضباطی ناشران بورسی، کمیته سازش کانون کارگزاران، مشاور پذیرش، عرضه، رتبه بندی کارگزاران، پذیرش بورس کالا، رسیدگی به تخلفات موضوع ماده 35 قانون، تایید صلاحیت مدیران بورس ها و بازارهای خارج از بورس، ضوابط ایجاد کد مجازی تجمیعی جهت انجام معاملات عمده، ضوابط کلی عرضه اولیه یا عمده سهام شرکت های دولتی مشمول واگذاری دربورس، مقررات صندوق های سرمایه گذاری در اندازه بزرگ و مقررات صندوق های زمین و ساختمان، دستورالعمل ها و مقرراتی را از مواردی اعلام کرد که در سال جاری در شورای عالی بورس یا سازمان بورس و اوراق بهادار مورد تصویب قرار گرفته است.
صالح آبادی با بیان اینکه بسیاری از مقررات پایه ای بازار سرمایه تقریبا به تصویب رسیده است، اظهار داشت: اما هنوز برخی مقررات جزیی باقی مانده است که در سال های آینده به تصویب می رسد.
** بررسی 22 پرونده در معاونت حقوقی وی درباره فعالیت های حوزه حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این حوزه براساس وظایف خود در فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار، تاکنون 22 پرونده را بررسی کرده است.
سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: هم اکنون 10 پرونده در مرحله مستندسازی قرار دارد که هنوز این پرونده ها به مراجع قضایی ارسال نشده است.
صالح آبادی با بیان اینکه 12 پرونده به مراجع قضایی ارسال شده است، افزود: رای قطعی چهار پرونده صادر شده که تخلفات این پرونده ها معامله براساس اطلاعات نهانی، دستکاری بازار، خودداری از ارائه اطلاعات به سازمان بورس و افشای اطلاعات نهانی بوده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار جریمه نقدی تا شش ماه حبس را از مهم ترین مجازات های پرونده های فوق اعلام کرد.
صالح آبادی گفت: چهار پرونده در مرحله صدور قرار مجرمیت، یک پرونده در مرحله رای بدوی و سه پرونده در مرحله دادسرا و بازپرسی قرار دارد.
وی از عملکرد هیات داوری جدید ابراز رضایت کرد و اظهار داشت: این هیات حوزه صلاحیت بیشتری دارد به طوری که برخلاف هیات قبلی که تنها اختلافات بین کارگزاران را بررسی می کرد، اختلافات حرفه ای کل فعالان بازار را رسیدگی می کند.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: هیات داوری تاکنون 158 جلسه برگزار و 35 پرونده نیز مختومه اعلام شده است. این هیات هم اکنون بررسی هفت پرونده را در دستور کار خود دارد.
وی با اشاره به اینکه هیات داوری براساس مواد 36 و 37 قانون ایجاد شده است اعلام کرد: آراء این هیات قطعی و لازم الاجراست.
** بررسی 8 ابزار مالی در کمیته فقهی صالح آبادی به نیازهای جدید در حوزه بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای سال 86 تاسیس شد تا ابزارهای جدید مالی منطبق با شرع مقدس، تدوین و برای تصویب به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارسال شود.
وی ادامه داد: این کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار از ابتدای تاسیس خود تاکنون بیش از 30 جلسه را برگزار کرده است که در این مدت 7 ابزار مالی جدید شامل اوراق قرارداد آتی (فیوچر، کالا)، فیوچر، سهام، سلف موازی، تضمین بازخرید سهام، اوراق اختیار معامله (آپشن )، اوراق صکوک اجاره و استصناع را مورد بررسی قرار داده است.
وی ادامه داد: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار فروش استقراضی سهام را نیز مورد بررسی قرار داد اما این اوراق از لحاظ شرعی مورد تایید قرار نگرفت.
** انعقاد 4 تفاهم نامه همکاری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان چهار تفاهم نامه همکاری را با مقام های ناظر عمان و قرقیزستان و موسسه آموزش بین المللی مالیه اسلامی مالزی (INCEIF ( و بانک توسعه اسلامی (IDB( در سال 87 منعقد کرده است.
وی افزود: کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نخستین دوره بین المللی مالی اسلامی را ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی برگزار کرد تا دستاوردهای خود را برای کارشناسان و متخصصان خارجی ارائه دهد.
صالح آبادی خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای توسعه فعالیت های خود سال آینده دو تفاهم نامه همکاری را با مقام های ناظر اردن و پاکستان منعقد خواهد کرد.
وی درمورد عرضه متقابل سهام شرکت ها، اظهار داشت: بحران مالی جهان باعث کاهش نقدینگی در بازارهای سرمایه شده است که این امر شرایط را برای عرصه سهام مهیا نکرد.
** تشکیل 15 صندوق های سرمایه گذاری صالح آبادی گفت: تاکنون 14 صندوق سرمایه گذاری کوچک و یک صندوق سرمایه گذاری در اندازه بزرگ تشکیل شده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه کارهای تکمیلی بر روی صندوق های سرمایه گذاری انجام شده است، افزود: ساز وکار ثبت واقع حسابداری، استانداردسازی سایت اطلاعات و طراحی نرم افزار صندوق ها در سال جاری انجام شد.
وی نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار بر روی صندوق های سرمایه گذاری را غیرمحسوس اعلام کرد و گفت: نرم افزار صندوق ها به گونه ای طراحی شده است که بتوان به صورت غیرحضوری بر عملکرد آن ها نظارت داشت.
صالح آبادی به صدور دو موافقت اصولی صندوق های زمین و ساختمان اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: این صندوق ها بتوانند با پشت سرگذاشتن مقررات قانونی، هرچه سریع تر به مرحله پذیره نویسی عمومی برسند.
وی به همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار با اداره ثبت شرکت ها اشاره کرد و گفت: این صندوق ها در قالب موسسات غیرتجاری به ثبت می رسند.
** صدور مجوز 40 کارگزاری رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: این سازمان 12 مجوز تاسیس کارگزاری بورس کالا و 28 مجوز کارگزاری برای OTC و فیوچر را صادر کرده است وی در مورد مشکلات فیوچر بورس کالا؟ اظهار داشت: در زمان حاضر تنها امکان معامله در تالار بورس کالا وجود دارد که امیدواریم اقدام های لازم برای انجام معاملات در کارگزاری ها و تالارها به وجود آید.
صالح آبادی اضافه کرد: سازمان بورس 15 مجوز سبدگردانی و 20 مجوز کارگزار معرف را در سال جاری صادر و یا تمدید کرده است.
وی ارائه مجوز فیوچر بورس کالا به کارگزاران اوراق بهادار را از دیگر اقدام های سازمان بورس اعلام کرد و گفت: این امر فرهنگ اوراق بهادار در بورس کالای ایران را افزایش خواهد داد.
** ارائه پروانه فعالیت به کارگزاران سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اصلاح ساختار شرکت های کارگزاری اشاره کرد و گفت: استانداردهایی برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است تا به آنان پروانه فعالیت داده شود.
وی خاطرنشان کرد: در مراسمی که از سوی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار برگزار خواهد شد، پروانه تمام کارگزاران اهدا خواهد شد.
** افزایش سرمایه 61 شرکت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجوز افزایش سرمایه 61 شرکت با ارزشی معادل دو هزار و 940 میلیارد تومان در سال 87 صادر شده است.
وی ادامه داد: در سال 87 دو شرکت با ارزشی معادل 160 میلیارد تومان تاسیس و یک مورد اوراق مشارکت به ارزش 40 میلیارد تومان نیز صادر شد.
صالح آبادی با بیان اینکه 20 جلسه هیات پذیرش بورس کالا در سال جاری برگزار شد، اظهار داشت: تقریبا تمام محصولات پتروشیمی وارد بورس کالا شده است.
وی به جلسه اخیر هیات پذیرش بورس کالا اشاره کرد و گفت: سه محصول جدید اوره، آمونیاک و نیکل نیز وارد بورس کالا شدند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیات پذیرش بورس کالای ایران امسال انس طلا، سکه طلا و مس را در فیوچر مورد پذیرش قرار داد.
وی با بیان اینکه بازار فرابورس تشکیل و مدیران آن مشخص شدند، اظهار داشت: نیمه دوم فروردین ماه آینده مقررات این بازار به تصویب هیات مدیره سازمان بورس می رسد تا این بازار فعالیت خود را اوایل سال 88 آغاز کند.
** پذیرش 5 موسسه حسابرسی صالح آبادی به تشکیل کمیته پذیرش و کنترل کیفیت موسسات حسابرسی اشاره کرد و گفت: این کمیته امسال 25 جلسه برگزار و 18 رای صادر کرد.
وی با بیان اینکه 18 موسسه متقاضی دریافت مجوز موسسه معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار بودند، افزود: 5 موسسه به عنوان معتمد این سازمان پذیرفته شدند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از حذف 11 موسسه معتمد سازمان بورس خبر داد و اظهار داشت: در زمان حاضر 94 موسسه نیز معتمد این سازمان هستند.
وی گفت: گزارش نمونه هیات مدیره ها به مجامع نهایی شده است که از سال آینده گزارش هیات مدیره ها باید براساس استانداردهای این سازمان ارائه شود.
** امضای قرارداد فاز دوم کدال سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه باید زیر ساخت های فناوری اطلاعات IT(( در بازار سرمایه فراهم شود، اظهار داشت: امضای دیجیتال در سامانه کارگزاری ها و فاز یک کدال نهایی شده است.
وی ادامه داد: قرارداد فاز دوم کدال امسال منعقد و سال آینده اجرایی شماره 051 ساعت 14:33 تمام