جمعی از کارگران مازندران: تصمیم درباره دستمزد ما کارشناسانه باشد ..................................................................
ساری، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/02/86 داخلی.اقتصادی.کارگران.
جمعی از کارگران مازندران اعلام کردند: هرگونه تصمیم درباره وضعیت دستمزد کارگران باید کارشناسی باشد ولی متاسفانه اکنون دریافتیهای کارگران با هزینه های زندگی و تورم جامعه همخوانی نداشته و این قشر در وضعیت معیشتی نامطلوب امرار و معاش می کند.
کارگران در همه دوره ها از مظلومترین قشرهای جامعه بوده اند، اعضای این جامعه، در همه صحنه های سیاسی و اجتماعی کارگران حضور داشته اند اما توجه چندانی به آنان نمی شود، فقر، کمی درآمدها و تورم را کارشناسان اقتصادی بررسی و اعلام می کنند اما تا چه اندازه تصمیم ها و برنامه ها در جهت حل مشکلات معیشت کارگران است ؟ اینها بخشی از جملاتی است که کارگران مازندران به عنوان درد و دل عنوان می کنند.
به گزارش خبرنگارخبرگزاری جمهوری اسلامی از مرکز ساری، شماری از کارگران در روز جهانی کارگر با ابراز نگرانی ازآنچه که بی توجهی به خود عنوان کردند، اظهار داشتند: امروز اگر کم کاری وجود دارد یا انگیزه تلاش بیشتر در کارگران مشاهده نمی شود مقصر اصلی دست اندرکاران دولتی و کارفرمایان هستند.
آنان اظهار داشتند: کارگران در همه دوره ها برای اثبات نقش خود در امنیت و اقتدار نظام، تحت امر ولایت و پشتوانه قوی نظام در صحنه ها بوده اند.
کارگران صداقت، رعایت قانون، توسعه به همراه تحقق عدالت اجتماعی را از خواسته های خود از نظام جمهوری اسلامی برشمردند.
آنان دستمزد کم، سوء استفاده از کارگر و تعطیلی کارخانه ها را ازجمله مشکلات این قشر ذکر کردند و گفتند: پایین بودن قدرت خرید موجب بروز مشکلات معیشتی کارگران شده است.
یکی از کارگران در شهر صنعتی آمل گفت: اضافه کاری اجباری، پرداخت حداقل حقوق، قراردادهای موقت کار و تهدید به اخراج برای بهره کشی بیشتر، روحیه و انگیزه کار کردن صادقانه را از کارگران گرفته است.
عیسی زلفعلی پور گفت: بسیاری از کارگران در واحدهای تولیدی علاوه بر اینکه از نظر امنیت شغلی و دستمزد با مشکل مواجه هستند در بدترین شرایط بدون استفاده از ابزارهای حفاظتی کار می کنند.
وی به وجود تعداد انبوه بیکار در استان اشاره کرد و گفت: برای حفظ آبرو ناچار به اجرای دستورات کارفرما که اصولی نیست، هستیم.
کارگری ازنساجی بابکان آمل گفت: انتظارداریم به خواسته های جامعه کارگری توجه ویژه شود.
"علی محسنی"افزود: کارگران با سختی زندگی را می گذرانند و متاسفانه مسوولان نیز در این زمینه توجهی نشان نمی دهند و اگر نگاهی هم باشد کارشناسی و بر اساس اصول علم اقتصاد و واقعیتهای اجتماعی نیست.
وی ادامه داد: ارزش کار و کارگر توسط پیامبر (ص ) و ائمه (ع) گفته شده و این قشر به پیروی از این فرهنک همچنان با تمامی مشکلات کار می کند.
یکی از کارگران مازی نور بابلسر، به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پایین بودن کیفیت کالاهای تولیدی داخل اشاره و تصریح کرد: در اسلام پرداخت دستمزد کارگر قبل از خشک شدن عرق جبین سفارش شده است اما در شماری از شرکتهای بزرک مازندران حقوق کارگران علاوه بر اینکه بموقع پرداخت نشده و حتی در بسیاری از موارد با کاهشهای موردی نیز همراه می شود.
وی که خواست نامش فاش نشود، توجه به وضع معیشت طبقه کارگر و افزایش قدرت خرید را از مسایل مهم جامعه کارگری عنوان کرد و ادامه داد: توجه به کارگر رابطه مستقیم با شکوفایی اقتصادی دارد.
یکی از دست اندرکاران خانه کارگر مازندران "عملکرد شرکتهای خدماتی را همانند "دلالی نیروی انسانی" ذکر کرد و گفت: قراردادهای موقت کار، توهین به ارزش کار و کارگران است که متاسفانه همچنان این قراردادها در بسیاری از شرکتها و تولیدیهای استان منعقد می شود.
وی که از فاش کردن نامش خودداری کرد، افزود: کارگران همچنان به قراردادهای موقت کار اعتراض داشته و خواهان مساعدت مسوولان برای رفع بخشی از مشکلات روزافزون جامعه کارگری شدند.
وی اخراج کارگران به بهانه خصوصی سازی و نوسازی صنایع، سوء استفاده از قانون نوسازی صنایع و واردات بی رویه و قاچاق از را عمده معضلات جامعه کارگری برشمرد.
کارگری از نساجی بهشهر با بیان اینکه در سنوات گذشته به اندازه چند سال اخیر به جامعه کارگری بی توجهی نشده است، گفت: به نظر من اکنون کاسه صبر شمار زیادی از کارگران لبریز شد و مسوولان باید به فکر چاره باشند.
علی اصغر یاوری افزود: البته اعتراض کارگران با این روشها زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.
وی محروم بودن کارگران از حقوق استخدامی را بزرگترین ظلم به این قشر دانست.
این کارگر بهشهری گفت: حل مشکلات کارگری و کارفرمایی منوط به وجود قوانین عادلانه، نظارت درست و حمایت قاطعانه است.
وی در عین حال برتوجه به حقوق سرمایه گذاران و کارفرمایان نیز تاکید کرد و ادامه داد: آنان نیز به حمایت نیاز دارند، مشکلاتشان بررسی شود و برای رفع آن باید اقدام کرد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان مازندران نیز با اشاره به اینکه 60درصد کارگران استان مازندران از امنیت شغلی برخوردار نیستند ادامه داد: نبود امنیت شغلی باعث پایین آمدن تولید، اشتغال، بهره وری بنگاههای اقتصادی و فروپاشی خانواده ها می شود.
"نصرالله دریابیگی" به روند خصوصی سازی اشاره کرد و افزود: متاسفانه خصوصی سازی در استان مازندران به صورت شخصی سازی، دوستی سازی و رهاسازی کارخانه ها در حال انجام است.
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران گفت: اخراج، تعطیلی، خاموش شدن یک کارخانه به معنی فقر، فساد و بیکاری است.
دبیراجرایی خانه کارگر مازندران گفت: خصوصی سازی باید براساس قانون اساسی و رهنمودهای مسوولان باشد و باعث ایجاد اشتغال، قسط و تقسیم عادلانه ثروت شود.
وی همچنین گفت: دستهایی با تفکر زراندوزی با تغییرقانون کار به دنبال از بین بردن امنیت شغلی کارگران هستند.
دریابیگی، قانون کار را بعد از قانون اساسی یکی از مهمترین قوانین و از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: این قانون حدود نیمی از جمعیت کشور یعنی 30 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد.
وی افزود: برخی با تغییر دادن این قانون در صدد از بین بردن امنیت شغلی کارگران هستند تا این امنیت را به دست کارفرمایان واگذار کنند.
یازدهم اردیبهشت مصادف با اول ماه می به عنوان روز جهانی کارگر شناخته شده است.ک/4 2585/ 402/690 شماره 154 ساعت 52:18 تمام انتهای پیام D11.18-52-04