گوجه فرنگی کاران خراسان شمالی خواستار ایجاد صنایع تبدیلی هستند ............................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/03/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.صنایع تبدیلی.
شماری از گوجه فرنگی کاران خراسان شمالی با گلایه از وضعیت نابسامان فروش سالانه این محصول خواستار ایجاد صنایع تبدیلی در همین خصوص شدند.
آنان روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی از نوسان سالانه نرخ ابراز ناخرسندی کرده و مشکل اصلی کاهش سالانه قیمت گوجه فرنگی را کمبود صنایع تبدیلی این محصول می دانند.
عوض محمد رستگار گفت: کشاورزان سالانه در آغاز فصل کاشت گوجه فرنگی نگران فروش آن در فصل برداشت هستند که با این دغدغه ناچارند به امید فراوری آن کشت کنند.
وی افزود: این در حالی است که کمبود صنایع تبدیلی، عدم استقبال کارخانه ها از خرید و عدم خرید تضمینی این محصول سالانه گریبانگیر آنان است.
او گفت: قیمت خرید گوجه فرنگی از کشاورزان در مزارع گاهی به هر کیلوگرم 250 ریال می رسد که جبران هزینه های کاشت، داشت و برداشت را نمی کند.
وی افزود: سال گذشته بعضی کشاورزان به علت عدم استقبال کارخانه ها و پایین آمدن قیمت گوجه فرنگی از برداشت محصول از مزارع خودداری کردند.
او ادامه داد: کارخانه های رب برای خرید گوجه فرنگی از کشاورزان استقبال نمی کنند و در صورت اقدام نیز به صورت اقساط گوجه فرنگی را خریداری می کنند.
اصغر تقوی کشاورز بجنوردی نیز گفت: هر ساله قیمت گوجه فرنگی رو به کاهش است ولی مسوولان در این خصوص به فکر ساماندهی کشاورزان نیستند.
وی اضافه کرد: در این خصوص مسوولان باید وضعیت بازار خرید و فروش اقلامی که خرید تضمینی نداشته و قابلیت انبار کردن را نیز ندارند ساماندهی کنند.
او گفت: گوجه فرنگی کشتی حساس در مقابل آفات و بی آبی است و کشاورزان با زحمت فراوان و با هزینه های بالا این محصول را عمل آورده ولی با رکود بازار ناچارند آن را نیم بها به فروش برسانند.
وی ادامه داد: مسوولان جهاد کشاورزی موظفند این محصول را زیر چتر حمایتی خود گرفته و از کشاورزان برای فروش محصول و بازاریابی آن در صنایع تبدیلی حمایت کنند.
معاون صنایع و توسعه روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه کشاورزان برای فروش گوجه فرنگی امسال مشکل کمتری دارند گفت: 50 درصد از مشکل فروش گوجه فرنگی در این استان مرتفع شده است.
حسین عظیمی در گفت و گو با ایرنا از آماده بهره برداری شدن بزرگترین واحد تولید رب گوجه فرنگی استان در فاروج خبر داد و گفت: امسال در فصل برداشت گوجه فرنگی این واحد تولیدی فعالیت خود را آغاز می کند.
وی افزود: سالانه تولید گوجه فرنگی 30 درصد ضایعات دارد که امسال این رقم به نصف کاهش می یابد.
او تاخیر در فروش به علت کمبود صنایع تبدیلی را مزید بر ضایعات 30 درصدی گوجه فرنگی دانست و گفت: امسال ظرفیت فرآوری گوجه فرنگی در استان از 25 هزار تن به 90 هزار تن افزایش یافته است.
وی ظرفیت تولید بزرگترین کارخانه رب این استان را هشت هزار تن ذکر کرد و افزود: کل واحدهای تولیدی رب گوجه فرنگی توانایی فرآوری 25 هزار تن گوجه را دارند حال آنکه واحد جدید به تنهایی توان فراوری 65 هزار تن گوجه فرنگی را دارد.
او سرمایه گذاری برای این واحد تولیدی را 30 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این واحد در مساحت یک هکتار با زیربنای پنج هزار مترمربع در شهرستان فاروج ساخته شده که با آغاز برداشت گوجه فرنگی به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: سالانه 185 هزار تن گوجه فرنگی در استان تولید می شود که به دلیل ظرفیت پایین کارخانه های موجود استان بیشتر به سایر استانها حمل می شود.
او همچنین از آغاز عملیات اجرایی ساخت یک واحد تولید رب گوجه فرنگی با فناوری مدرن در مانه وسملقان خبر داد که با هزینه چهار میلیون و 300 هزار یورو ساخته می شود.
وی ظرفیت این واحد تولیدی را تبدیل 75 هزار تن گوجه به رب در سال ذکر کرد.
سالانه شش هزار هکتار از 307 هزار هکتار کشتزارهای خراسان شمالی زیر کشت صیفی جات و سبزی می رود و 190 هزار تن محصول از این سطح برداشت می شود.ک/4 7186/626/660 شماره 088 ساعت 24:13 تمام انتهای پیام D05.56-24-13