تحول بندرجاسک در گرو استفاده بهنگام از زیرساختهای این بندر میسر می شود .....................................................................
بندرعباس ، جاسک خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/3/86 داخلی.اقتصادی.بندر.
بندر جاسک که از مناطق قدیمی و معروف هرمزگان است،به رغم داشتن توانمندی بالقوه و برخی زیرساختها به مثابه ثروتمند بی پولی است که نمی تواند از داشته های خود استفاده کند و نیازمند گام بلند برای توسعه و پیشرفت است.
در طول 28 سال انقلاب اسلامی اقدامهایی زیادی برای توسعه جاسک شده که نمونه آن ساخت سد جگین، بیمارستان، فرودگاه،بندر،آب رسانی،برق، راه، مخابرات و غیره می باشد اما ازآنها به خوبی بهره برداری نمی شود.
جاسک دارای امکاناتی نظیر فرودگاه برای نشست وبرخاست هواپیماهای متوسط، بندر و سواحل طولانی برای صید وصیادی وتجارت ،بیمارستان 64 تختخوابی ، سد جگین و زمینهای مستعد کشاورزی است.
فرودگاه آن فقط زمانی که مسوولان کشوری قصد سفر به این منطقه از استان هرمزگان را دارند، فعال می شود و در بقیه سال برای مردم راکد است.
جاسک دارای اداره بندراست و سابقه فعالیت خط کشتیرانی مسافری به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در چهار سال پیش دارد اما فعالیت آن بصورت جدی دنبال نشد.
سد جگین با ظرفیت 300 میلیون متر مکعب که سال گذشته توسط رییس جمهوری افتتاح شد اما بند انحرافی و کانال انتقال آب از سد به زمین های کشاورزی آماده نشده است.
بیمارستان 64 تختخوابی جاسک که یکی از آرزوهای دیرینه مردم بود دو سال پیش به بهره برداری رسید اما بصورت یک درمانگاه درآمده و با کمبود شدید متخصص بخصوص در زمینه ارتوپد و جراح مواجه است.
از سال 63 که جاسک ازبخش به شهرستان تبدیل شده تاکنون هشت فرماندار به خود دیده و 9 استاندار از این شهرستان دیدن کرده و همه قول تغییر و تحول به این شهرستان داده اند ولی هنوز عمق محرومیتها رفع نشده است.
استاندارهرمزگان گفت: شهرستان جاسک باظرفیت وتوانمندی های که در آن است نیازمند توسعه بیشتر است تا ازبن بست خارج شود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی عبدالعلی صاحب محمدی افزود: در شورای برنامه ریزی هرمزگان امسال 20 درصد به اعتبارات جاسک افزوده شد وبه بخش راه، آبزیان و عمران وآبادانی شهری بیشتر توجه شده است.
وی اضافه کرد: مدیران اجرایی برای جذب اعتبارات تلاش بیشتری از خود نشان دهند که محرومیت های جاسک کاهش یابد.
وی، بر احداث 16 زمین ورزشی روستایی، فعال کردن گمرک وبندر، راه اندازی خط هوایی جاسک، تسریع دربهسازی راه میناب به جاسک، تکمیل بندانحرافی برای اراضی پایین دست سد جگین و نوشتن سند جامع جاسک تاکید کرد.
استاندارهرمزگان گفت:احداث سدجگین و بدنبان آن زهکشی واحداث بندانحرافی برای کشاورزان درسطح دو هزار هکتار درمرحله اول وتوسعه آن در10هزار هکتار در مرحله بعدی فرصت اشتغالزایی خوبی را برای مردم این منطقه فراهم می کند.
وی گفت: راه اندازی خط هوایی بین جاسک، تهران و بندرعباس نقش بسزایی در رفت وآمد و رونق تجاری و بازرگانی برای سرمایه گذاران وتوسعه جاسک بدنیال دارد.
صاحب محمدی اضافه کرد:شعار دولت نهم مهرورزی و عدالت گستری تا دورترین نقاط است که این شامل جاسک می شود و من اعتقاد راسخ دارم که باید جاسک متحول شود.
وی ادامه داد: شهرستان جاسک پهناور، به وسعت 16 هزارکیلومتر مربع ازچند کشور حوزه خلیج فارس بزرگتر وبه تنهایی وسعت یک استان را دارد ونیازمند یک سند توسعه جامع است تا همه ظرفیت ها، توانمندیها و کمبودها و معضلات آن رفع شود و برای توسعه آن درست تصمیم گیری شود.
فرماندار جاسک گفت:این شهرستان همه چیز دارد اما هیچ چیز ندارد یعنی بیشتر زیرساختها نظیر فرودگاه و بندر، سد و بیمارستان فراهم شده اما ازآن استفاده نمی شود.
حیدر عالیشوندی افزود: بیمارستان داریم ولی نیروی متخصص نداریم،باند فرودگاه داریم ولی پرواز هوایی برای مردم فراهم نیست،اسکله داریم اما به خوبی از آن بهره برداری نمی شود.
وی همچنین خواستار فعال شدن دفاتر گمرکی در مناطق ساحلی شد واضافه کرد: این اقدام موجب رونق منطقه می شود و مردم می توانند مبادلات مرزی بیشتری داشته باشند.
وی گفت:در صورت فعال شدن فرودگاه جاسک، اولین پرواز آن به صورت رایگان مردم جاسک را به مشهد مقدس اعزام می کند.
عالیشوندی افزود:اسکله های کوه مبارک، گوگسر و راه جاسک به میناب که در حال احداث است نیاز به دستور استاندار برای تسریع دارد.
فرماندار جاسک گفت: البته دولت خدمات ارزشمندی در شهرستان جاسک انجام داده ولی هنوز نیازمند به توجه بیشتر است.
عالیشوندی افزود: تکمیل پروژه هایی مانند احداث سد جگین، بهره برداری از بندانحرافی سدجگین، اسکله های صیادی، احداث راه، توسعه بندرهای صیادی در جاسک موثر است.
رییس شورای اسلامی بخش بشاگرد جاسک هم گفت: محرومیت بخش بشاگرد از توابع جاسک هنوزپایان نیافته و عمق محرومیت در بین مردم این بخش نمایان است و نیاز به مساعدت بیشتر مسوولان دارد.
سکینه احمدی افزود:بشاگرد باهشت هزار کیلومتر مربع و40 هزارنفر جمعیت دارای 286روستا وآبادی است که 18درصد مساحت استان هرمزگان راتشکیل می دهد.
وی ادامه داد: به رغم تلاش هایی که ازسوی دولت شده هنوز مشکلات ومحرومیت هایی نظیر نداشتن راه ارتباطی مناسب، مخابرات، آب وبرق دارد و برخی از ادارات به رغم بخش شدن بشاگرد دراین بخش مستقر نشده اند.
مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان گفت: با پایین یافتن عملیات ساخت سدجگین، بندانحرافی سد جگین آماده بهره برداری شده است.
مظفر افسایی افزود: برای احداث این بند انحرافی 231 میلیارد ریال شامل 88 میلیارد ریال ارزی و بقیه ریالی هزینه شده است.
وی ادامه داد: بند انحرافی سد جگین برای هدایت آب از سد به زمین های کشاورزی پایین دشت جاسک ساخته شده که به طول 426 متر ارتفاع سد از پی و سه متر از کف رودخانه و 572 مترمربع خاک برداری و 62 هزار متر بتن ریزی شده است.
افسایی گفت: سد جگین به حجم 300 میلیون مترمکعب وبا640 میلیارد ریال پارسال توسط رییس جمهوری به بهره برداری رسید.
وی اضافه کرد: درمجموع وزارت نیرو دربخش تامین درجاسک یک هزار میلیارد ریال هزینه کرده است که با بهره برداری از شبکه آبیاری کشاورزی عمران و آبادانی به این منطقه می آورد.
وی گفت: دو سد سدیج و سمیلان هم در شرق استان هرمزگان مطالعات آن انجام شده و برای ساخت آن پیگیری می شود که برای توسعه شرق این استان بویژه جاسک بسیار حائز اهمیت است.
رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان هم گفت :با اتمام طرح شبکه زهکشی در اراضی منطقه جاسک، بزودی دو هزار و 100 هکتار از زمین های پایین دست منطقه برای کشاورزی آماده می شود.
محمد نصوری افزود: از این میزان 800 هکتار اراضی زراعی و 1300هکتار اراضی باغی می باشد.
وی با اشاره به اینکه شبکه زهکشی سطحی بطول 9کیلومتر و دارای 28 ایستگاه پمپاژ در دست ساخت است اظهار داشت : تاکنون 70 درصد این پروژه به ارزش 70 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی به بهره برداری رسیده و برای تکمیل آن به 50 میلیارد ریال دیگر نیاز است.
رییس اداره شیلات جاسک با اشاره به وفور ماهی تن در آبهای دهانه اقیانوس هند و دریای عمان گفت: در صورت مجهز شدن لنج های صیادی به سردخانه، میزان صید صیادان این شهرستان به چند برابر فعلی آن هم ازماهیان درجه یک افزایش می یابد.
عبدالله مسقطی افزود: برای گسترش فعالیتهای صیادی هم اکنون دواسکله صیادی بوسیله شیلات در آبهای ساحلی جاسک درحال احداث است که پیش بینی شده تاپایان برنامه چهارم توسعه بهره برداری از آنها آغاز شود.
وی، با اشاره به اینکه تعداد تعاونی های صیادی این شهرستان 17 تعاونی با حدود پنج هزارعضو می باشد گفت: میزان صید سالانه توسط تعاونی های صیادی این شهرستان 17 هزار تن آبزی شامل 25 درصد از کل صید استان هرمزگان می باشد.
مسقطی گفت: صیادان جاسک با استفاده از 155 فروند لنج و 570 قایق صیادی در آبهای داخلی و بین المللی اقدام به صید انواع ماهی شامل شیر، تن، سرخو، حلوا، هوور، میش ماهی، کوسه، ساردین و ماهیان مهاجر می کنند.
مدیر شیلات جاسک اظهارداشت: موقعیت جغرافیایی این خطه موجب شده که بهترین نوع ماهیان و حتی میگوهای مولد در سواحل آن صید شودوبه دیگر نقاط هرمزگان، استانهای همجوار و کارخانه های تولیدکننده کنسرو ماهی و مراکز تولید لارو میگو حمل شود.
مسقطی افزود: هم اکنون چندکارخانه تولید بچه میگو در این شهرستان فعالیت دارند که میگوی مولد خود را ازآبهای ساحلی جاسک تامین می کنند واز طرفی بیشترین ماهی نوع تن موردنیاز کارخانه های تولید کنسرو نیز از آبهای حوزه این شهرستان صید می شود.
مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت:شهرستان جاسک باکمبود 165 فضای آموزشی مواجه است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ناصر فتحی افزود: برای احداث این تعداد واحد آموزشی در قالب 600 کلاس درس به 180 میلیارد ریال نیازاست.
وی ادامه داد: هم اینک 52 پروژه آموزشی و ورزشی در قالب 250 کلاس درس و هشت چشمه سرویس بهداشتی بااعتبار 50 میلیارد ریال در دست ساخت می باشد.
مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان اظهارداشت: 40 درصد از اعتبارات این پروژه را خیرین مدرسه ساز برای احداث وساخت آنها تقبل کرده اند.
به گزارش ایرنا، فتحی افزود: همچنین خیرین مدرسه ساز در جشنواره نهم که امسال برگزار شد 310 میلیارد ریال برای ساخت فضاهای آموزشی وتجهیز آنها تقبل کردند.
وی ادامه داد: همچنین 280میلیارد ریال نیز خیرین مدرسه ساز در جشنواره هشتم که پارسال برگزار شد تقبل کرده بودند که80 درصد آن تحقق پیدا کرده است.
وی افزود: درهفته گذشته نیز یک مسجد در مدرسه شبانه روزی فاطمیه جاسک و یک دبیرستان شبانه روزی شش کلاسه آیت اله طالقانی به ارزش یک هزار و100مترمکعب زیربنا و با هزینه 30 میلیارد و 880 میلیون ریال به بهره برداری رسید.
فتحی گفت:هفت مسجد دیگرنیز درمدارس جاسک دردست احداث است تادانش آموزان بتوانند براحتی این فریضه واجب در مدارس را انجام دهند.
مدیرکل راه وترابری هرمزگان نیز گفت:هم اینک یک هزارو 113 کیلومتر راه در حوزه استحفاظی جاسک وجود دارد که667 کیلومتر آن روستایی ومابقی فرعی است.
خداد مقبلی افزود: بهسازی 64کیلومتر راه ،پل تبرکن ،پل گابریک از جمله پروژه های راه در دست اجرا در شهرستان جاسک می باشد.
وی گفت:در افق 1400 بزرک راه میناب به جاسک واحداث تمام راههای روستایی دیده شده که تلاش می شود جاسک از بن بست خارج شود.
شهرستان جاسک با 70 هزار نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق مرکز هرمزگان واقع شده و بشاگرد به عنوان یکی از محروم ترین بخش های کشور از توابع آن محسوب می شود.ک/4 668/667/675 شماره 042 ساعت 27:11 تمام انتهای پیام D21.59-27-11