نگاهی به جایگاه استان خوزستان در دامپروری و تولید فرآورده های دامی ...................................................................
اهواز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 21/03/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.هفته جهادکشاورزی.
گزارش از: مریم جویدراوی استان خوزستان شرایط مساعدی برای توسعه صنعت پرورش دام دارد به طوری که از گذشته های دور دامداری سنتی در این استان رواج داشته است.
گر چه چرای بی رویه دام در مراتع این استان باعث کاهش ظرفیت تولید علوفه در این مراتع شده ولی خوزستان با داشتن زمینهای کشاورزی مرغوب و آب فراوان، پتانسیل بالایی برای کشت انواع علوفه دارد.
خوزستان این قابلیت را داراست که با افزایش تولید علوفه و غذای دام و ایجاد دامداریهای صنعتی، به قطب تولید فرآورده های دامی کشور تبدیل شود.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت و گو با ایرنا گفت: این استان با تولید سالانه 400 هزار لیتر شیر، شش درصد شیر تولیدی کشور را تامین می کند و هشتمین استان کشور در تولید شیر است.
"عبدالله کاشانی زاده" افزود: جمعیت دامی استان خوزستان بالغبر 9 میلیون و 70 هزار راس دام است و از این لحاظ استان خوزستان رتبه پنجم کشور را دارد.
وی اضافه کرد: میانگین تولید سالانه گوشت مرغ در این استان 43 هزار تن ، تخم مرغ پنج هزار تن و گوشت قرمز 53 هزار تن است.
کاشانی زاده با اشاره به اینکه واحدهای پرورش دام و طیور در خوزستان به دو شکل صنعتی و سنتی تولیدات خود را عرضه می کنند گفت: هم اکنون در زمینه پرواربندی گوساله صنعتی 204 واحد به ظرفیت 30 هزار و 650 راس در هر دوره و پرواربندی گوساله سنتی نیز به ظرفیت یکهزار و 811 واحد به ظرفیت 69 هزار راس دام فعال هستند.
وی نقش پرواربندی دام صنعتی در تولید محصول را بی تاثیر ندانست و گفت: هم اکنون 26 واحد به ظرفیت 15 هزار و 650 راس در هر دوره در خوزستان فعال هستند.
معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه به جایگاه تولید گوشت مرغ خوزستان اشاره کرد و گفت: 643 واحد به ظرفیت 9 میلیون و 500 هزار قطعه در هر دوره فعال می باشند.
پرورش گاومیش در مناطق مختلف خوزستان رایج است که از این میان اهواز بیشترین تعداد دام و هفتگل کمترین تعداد دام را دارند و متوسطه تعداد گله های گاومیش در خوزستان 30 راس می باشد.
کاشانی زاده مهمترین اقدامات حمایتی این سازمان را پرداخت کمک هزینه نگهداری گاومیش در قالب تامین بخشی از نهاده های دامی به صورت رایگان در دامداری های زیر پوشش پروژه رکوردگیری ، بازسازی و نوسازی حدود 30 درصد اماکن گاومیش داری با اعطای تسهیلات بانکی، آموزش گله داران و آشنا کردن آنها با اصول نوین پرورش دام عنوان کرد.
وی گفت: در مجموع بیش از 65 درصد دامهای خوزستان زیر پوشش طرح اصلاح نژاد قرار گرفته اند.
بیش از پنج هزار خانوار روستایی به صورت مستقیم در ارتباط با پرورش گاومیش هستند که 40 درصد تولیدات لبنی و 15 درصد گوشت مورد نیاز خوزستان را تامین می کنند.
تحمل شرایط سخت اقلیمی و فقر غذایی و مصونیت در برابر بیماریهای دامی از مهمترین خصوصیات بارز گاومیش است.
تنوع بهره وری اقتصادی در گاومیش از لحاظ تولید شیر و گوشت با توجه به عمر اقتصادی نسبتا طولانی آن، در مقایسه با سایر دامهای اهلی باعث شده که پرورش و نگهداری گاومیش به دلیل نیاز نداشتن به اصطبل پر هزینه و نوع جیره غذایی گسترش یابد.
کیفیت محصولات لبنی با توجه به فراوانی نسبی عناصر تشکیل دهنده از قبیل چربی، پروتیین، ویتامینها و مواد جامد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کاشانی زاده یکی از مشکلات کاهش تولیدات دامی را استفاده بی رویه دامها از مراتع عنوان کرد و گفت: استفاده دامها از مراتع علاوه بر چرای بی رویه باعث افزایش تلفات دامی و کاهش تولید می شود.
وی نبود علوفه به میزان لازم را باعث از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع، کوچ زود روس عشایر و فرسایش خاک عنوان کرد و گفت: با وجود یک میلیون و 722 هزار دام سیار در استان شاهد کاهش کمبود علوفه برای دامهای سیار خواهیم بود.
به گفته کاشانی زاده چنانچه هر واحد دامی روزانه دو کیلو گرم علوفه خوراک داشته باشد برای مدت 210 روز که دامهای سیار دراستان به سر می برند به 723 هزار و 619 تن علوفه نیاز است و به دنبال این امر 427 هزار تن علوفه برای دامهای سیار کمبود خواهیم داشت.
معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: علوفه های خشبی که در خوزستان برای خوراک دام کاربرد دارند کم انرژی و کم پروتئین هستند که همین امر باعث شده تولیدات دامی از ارزش غذایی پایینی برخوردار باشد.
در این میان تامین علوفه دامهای عشایر وارده به استان خوزستان از استانهای مجاور در تشدید این امر موثر بوده و هر ساله شاهد فقر مراتع استان هستیم.
وی در ادامه یکی از مهمترین مشکلات کلانشهر اهواز را نبود کشتارگاه صنعتی عنوان کرد و گفت: این کمبود باعث افزایش قیمت گوشت قرمز در این شهر شده است.
معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: از سال 79 بنا بر مصوبه دولت مقرر شد که دو کشتارگاه صنعتی در شهرستانهای اهواز و بهبهان به صورت مشارکتی بخش خصوصی تاسیس شود.
وی با بیان اینکه در دیگر استانهای کشور کشتارگاه صنعتی توسط بخش دولتی تاسیس شده اظهار داشت: کشتارگاه صنعتی اهواز با 10 درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله دیوارکشی است.
کاشانی زاده افزود: برای تکمیل و راه اندازی کشتارگاه اهواز، 40 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می شود با راه اندازی این کشتارگاه روزانه 200 واحد دامی سنگین و یک هزار واحد دامی سبک ذبح و بسته بندی شود.
کاشانی زاده با اشاره به اینکه به دنبال راه اندازی این کشتارگاه و آغاز بکار مستقیم مراکز عرضه مستقیم دام،نیاز به ورود دام از استانهای دیگر به خوزستان از بین می رود افزود: قطع دست دلالان و واسطه ها از دیگر نتایج راه اندازی کشتارگاه صنعتی در اهواز می باشد.
وی گفت:چنانچه دام مورد نیاز خوزستان در خود استان تولید، کشتار، بسته بندی و فرآوری شود کاهش چشمگیری در قیمت گوشت قرمز در خوزستان به ویژه اهواز تا 15 هزار ریال در هرکیلوگرم بوجود خواهد آمد.
کاشانی زاده گفت: کشتارگاه صنعتی بهبهان نیز 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا پایان سال آینده به بهره برداری برسد.
وی همچنین از راه اندازی 55 مرکز جمع آوری شیر در روستاهای خوزستان خبر داد و گفت: این اقدام با هدف ساماندهی شیر تولیدی و ایجاد زمینه های تشویق برای تولید بیشتر روستاییان و افزایش تعداد دامهای آنها صورت گرفت.
کاشانی زاده گفت: با هدف بهبود وضع تولید شیر در خوزستان راه اندازی مجمتعهای کوچک و بزرک، ورود 10 هزار راس گاومیش برای نخستین بار در کشور با مجوز پزشکی از کشورهای ایتالیا، پاکستان، هند و مصر در نظر گرفته شده است.
یکی دیگر از مزیتهای استان خوزستان در زمینه تولیدات دام و طیور، تولید بیش از 272 تن عسل توسط 654 زنبوردار است.
شرایط آب و هوایی مناسب در شهرستانهای باغملک، مسجد سلیمان ، دزفول ، اندیمشک و ایذه از مهمترین عواملی است که باعث رونق یافتن کار زنبورداری شده است.
شهرستانهای ایذه با 316، باغملک با 206 و دزفول با 89 زنبوردار در این زمینه پیشتاز هستند.
28 هزار و 344 فروند زنبور عسل در استان خوزستان وجود دارد.
سال گذشته برای نخستین بار در کشور، 40 ناظر دام و شیلات در استان خوزستان بکار گرفته شد.
در هفته جهاد کشاورزی 38 پروژه دامپروری با اعتباری معادل 170 میلیارد ریال در استان خوزستان بهره برداری می شود. ک/4 7162/654 شماره 051 ساعت 18:12 تمام انتهای پیام D21.13-18-12