بهره برداری از خط اول قطار شهری تبریز هشت هزار میلیارد ریال نیاز دارد ....................................................................
تبریز، خبرگزاری جمهوری اسلامی 18/04/86 داخلی.اقتصادی.عمرانی.مترو.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز گفت: برای بهره برداری از خط نخست قطار شهری به طول 2/17 کیلومتر به اعتباری بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال نیاز است.
بهرام عبابافی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگـاران، افـزود: در مجمـوع تاکنون برای این پروژه یکهزار و 870 میلیارد ریال هزینه شده است که ازاین مبلغ یکهزار و 320 میلیارد ریال از طریق منابع دولتی و 550 میلیارد ریـال از سوی شهرداری تبریز تامین شده است.
وی اظهارداشت: چنانچه مبلغ مورد نیاز برای بهره برداری از خط اول قــطار شهری تبریز تامین شود ظرف مدت حداکثر سه سال این پروزه به طور کامل افتتاح می شود.
عبابافی با بیان این مطلب که قرار است سالانه دولت و شهرداری ها هر کدام مبلغ 500 میلیارد ریال به سازمان های قطار شهری کمک کنند، تصریح کرد: بـا توجه به تکالیف مختلف و متنوع دولت و شهرداری ها امکان اینکه مبلغ مزبـور به طور کامل پرداخت شود میسر نیست.
وی در عین حال خاطرنشان ساخت: سازمان قطار شهری تبریز توانایی جـــذب و هزینه دو هزار و تا دو هزار و 500 میلیارد ریال را دارد.
عبابافی با اشاره به این مطلب که خط نخست قطار شهری برای تسریع در روند عملیات اجرایی به سه فاز تقسیم شده است، گفت: فاز نخست این خط به طول شـش کیلومتر و فازهای دوم و سوم به ترتیب به طول هشت و بیش از سه کیلومتـر را شامل می شود.
به گفته وی، عملیات اجرایی شش کیلومتر اول، خط نخست قطار شهری تبریز به اتمام رسیده و ریل گذاری آن نیز انجام شده است.
وی اظهارداشت: در فاز اول شش ایستگاه پیش بینی شده است که به جـز ایستگاه شماره پنج کارهای اجرایی تمامی ایستگاه تا مرز سفید کاری و نـازک کاری به پایان رسیده است.
مدیر عامل قطار شهری تبریز اعلام کرد: در صورتی که خرید واگن های مــورد نیاز عملی شود، فاز نخست خط یک قابل استفاده شهروندان خواهد بود.
عبابافی اضافه کرد: در شش کیلومتر اول قطار شهری ساختمان مـرکزی سازمان نیـز در زیربنایی به مساحت شش هزار و 200 مترمربعی در هفت طبقه و ساختمان کنترل فرمان به اتمام رسیده است.
وی با بیان این مطلب که هشت کیلومتر دوم خط اول قطار شهری در داخل شهـر و به صورت تونل پیش بینی شده است، گفت: کار حفاری این مسیر با دستگاه تـی بی ام انجام می گیرد که مونتاژ این دستگاه مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد.
عبابافی افزود: با شروع به کار دستگاه تی بی ام، امسال حفاری ها از فلکه دانشگاه دستکم تا چهارراه منصور و درصورت امکان تامیدان ساعت انجام خواهد گرفت.
وی، تملک اراضی واقع در مسیرهای مختلف ایستگاه های 18 گانه خط نخست قطار شهری را از مهمترین و اساسی ترین مشکلات این پروژه برشمرد.
عبابافی گفت: به عنوان نمونه در حالی که ساخت هر یک از ایستگاه های قطار شهری تبریز برای این سازمان 100 میلیاردریال هزینه دارد تملک املاک محدوده هر ایستگاه نزدیک به 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی خاطرنشان ساخت: با توجه به این نکته پیشبرد طرح قطار شهری به تنهایی از عهده سازمان قطار شهری خارج است.
وی، توجه ریشه ای به تملک و مطالعه زمین شناختی ایستگاه های قطار قبل از حفاری تونل هشت کیلومتری را از ضروریات طرح دانست و گفت: قبل از رسیـــدن دستگاه های حفاری به محل ایستگاه های مترو باید این مشکل حل شود.
عبابافی در ارتباط با اقدامات انجام شده برای خرید واگن، اظهارداشت: در این زمینه اسناد مناقصه خرید واگن نهایی شده و هفته قبل به شرکت های معتبر بین المللی اعلام شد.
وی گفت: با توجه به اعلام شرکت های خارجی وارزیابی پیشنهادهای آنان خرید واگن ها به صورت متمرکز و برای کلان شهرهای تبریز، شیراز و اصفهان هر کدام به تعداد 105 دستگاه آغاز خواهد شد.
وی، هزینه خرید این تعداد واگن برای قطار شهری تبریز را دوهزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تمامی هزینه مربوط به این موضوع را دولت تقبل کرده است.
عبابافی پیش بینی کرد با احتساب پنج واگن برای هر رام قطار، راه انـدازی 21 رام قطار برای مترو تبریز کفاف نیاز پنج سال این کلان شهر را بدهد.
به گفته وی، هر رام قطار شهری گنجایش جابجایی یکهزار نفر مسافر را دارد و در خط یک قطار شهری تبریز هر دو دقیقه یکبار یک رام قطار در ایستگاه های 18 گانه مترو حاضر خواهد بود.
وی افزود: شهر تبریز با داشتن پنج خط مصوب، از لحاظ تعدد خطوط داخلی و حومه خود بعد از تهران دومین شهر کشور است.
قطارشهری تبریز که عملیات اجرایی آن از سال 1380 آغاز شده در چهار مسیر ساخته می شود.
مسیر اول به طول 2/17 کیلومتر با 18 ایستگاه از میدان ائل گلی تا کوی لاله، مسیر دوم به طول 17 کیلومتر با 17 ایستگاه از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک، مسیر سوم به طول 11 کیلومتر با 15 ایستگاه از میدان آذربایجان تا بزرگراه شهید کسایی و ورزشگاه 70 هزار نفری و مسیر چهارم به طول 10 کیلو- متر به صورت حلقوی طراحی شده که سه مسیر را به یکدیگر وصل می کند.
در مسیر نخست پروژه قطار شهری تاکنون اجرای سازه ایستگاه رو زمینی به مساحت سه هزار و 292 مترمربع و ایستگاه های شماره دو، سه و چهار هرکدام با چهار هزار و 90 مترمربع در دو طبقه که درعمق 10 متری زمین واقع شده اند در دست اتمام است.ک/3 7223/586/530 شماره 027 ساعت 10:39 تمام