طرح ساماندهی بخشی از رودخانه اترک به بهره برداری رسید ....................................................
بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/06/86 داخلی.اقتصادی.نیرو.آب.
طرح ساماندهی بخشی از رودخانه اترک درمحدوده روستای "شش خانه" از توابع شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی روز یکشنبه در مراسمی به بهره برداری رسید.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در این مراسم هدف از اجرای این طرح را حفاظت از زمین های کشاورزی حاصلخیز حاشیه رودخانه، حفاظت از جاده آسفالت منطقه، آزادسازی حدود 10 هکتار از بستر رودخانه، محدودیت و تثبیت عرض رودخانه عنوان کرد.
حسین علی میرزایی، طول بخش ساماندهی شده رود اترک در محدوده این روستا را یکهزار و 780 متر ذکر و خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح حدود پنج میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی افزود: این طرح در مدت 12 ماه اجرا شده و عرض متوسط رودخانه برای عبور سیلابهای منطقه در اجرای طرح ساماندهی آن در روستای یاد شده 90 متر تعیین شده است.
میرزایی، متوسط حجم سیلاب در 25 سال اخیر در محدوده اجرای این طرح را 432 مترمکعب بر ثانیه اعلام و اظهارداشت: پیش از اجرای طرح دراین منطقه سیلابهای مخرب، زمین های حاشیه رودخانه را به طور دایم تخریب می کرد و بر عرض آن می افزود.
معاون شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز گفت: طول رودخانه های خراسان شمالی دو هزارو 100 کیلومتر می باشد که تاکنون 94 کیلومتر از این رودخانه ها مطالعه و 17 کیلومتر ساماندهی شده است.
رضا نعیمی، طول رودخانه های در دست مطالعه استان برای ساماندهی را 215 کیلومتر ذکرکرد وتغییرکاربری و شیار زمین های شیبدار درجهت شیب در حوزه های آبریز، تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و مسیل ها در سالهای گذشته را موجب تغییر شرایط و خیزش سیلابهای مهیب درخراسان شمالی طی سالهای اخیر دانست.
وی با تاکید بر لزوم تعیین حریم رودخانه ها و مسیلهای خطرخیز، خواستار جلوگیری دستگاههای مسوول از ساخت وساز در حریم مناطق سیل خیز شد و افزود: باید از تخریب مراتع، نابودی جنگلها و تغییر بدون برنامه کاربری زمینها و مراتع بشدت پرهیز شود. ک/2 7181/626/1352/684 شماره 008 ساعت 09:29 تمام