فایننشال تایمز:دلار جایگاه خود را در نظام پولی جهان از دست داده است ..................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/08/86 خارجی.اقتصادی .دلار.نظام پولی.
روزنامه "فایننشال تایمز" چاپ لندن نوشت: دلار آمریکا دیگر جایگاه امن همیشگی خود را در نظام پولی جهان از دست داده، چراکه بحران تامین اعتبار در جهان روزبروز در حال عمیقتر شدن است.
پایگاه اینترنتی این روزنامه روز شنبه در تحلیلی پیرامون کاهش ارزش برابری دلار نوشت: "دیوید بو" از تحلیلگران موسسه پولی و اعتباری "بارکلی" لندن گفت: "با توجه به عمیقتر شدن بحران تامین اعتبار در جهان، دلار دیگر پناهگاه امن خود را در جهان از دست داه است." برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که بازار دیگر تکیه گاه خود را به دلار به عنوان یک ارز ذخیره از دست داده واعتماد بازار جهان به دلار دیگر سست شده است.
امروز این سوال برای مردم جهان مطرح است: آمریکا تا کی باید نسبت به تاثیر کاهش ارزش برابری واحدپولی خود خم به ابرو نیاورد و آن را مشکل دیگران بشمارد؟ زمانی "جان کانه لی" وزیر خزانه داری "ریچارد نیکسون" رئیس جمهور اسبق آمریکا گفته بود: "دلار پول ما، اما مشکل شماست." تا به امروز سقوط ارزش برابری دلار نه مشکل آمریکا، بلکه مشکل کشورهای دیگر بود. زیرا شرکتهای اروپائی و سایر نقاط جهان روز به روز قدرت رقابت خود را با شرکتهای آمریکائی از دست می دادند.
سرمایه گذاران خارجی نیز با بهره های پائین برای بازدهی سرمایه گذاری شان به دلار متحمل خساراتی می شدند.
برخلاف آن ، در آمریکا، درآمد خالص صادراتی شاهد افزایش بود.
آمریکا با تکیه بر سیاست محکم پولی خود، نرخ بهره را در بانکهای این کشور در ماههای سپتامبر و اکتبر ( شهریور و مهر ) پائین آورد تا کاهش ارزش دلار بر میزان صادرات تاثیر سوء نگذارد.
اما آینده متفاوت از گذشته خواهد بود.آمریکا دیگر در آینده نمی تواند در مقابل پائین آمدن ارزش برابری دلار خود را فراغ بال احساس کند. کاهش ارزش برابری دلار به حدی مشخص است و خود را بر اقتصاد تحمیل می کند که خطر فزاینده افزایش تورم را هم در دل خود می پروراند.
روز به روز نرخ انرژی و مایحتاج مواد اولیه در آمریکا به دلیل نوسانات دلار بالا می رود و آن هم به دلیل مصرف بیش از حد در آسیاست.
"نیکلا سارکوزی" رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته در کنگره آمریکا گفت: دلار دیگر نمی تواند مشکل دیگران باقی بماند.
وی تاکید کرده بود: اگر ما دقت لازم را نداشته باشیم ، آشفتگی پولی می تواند به یک جنگ اقتصادی منتهی شود و همه ما قربانیان این جنگ خواهیم بود.
صویر** 1591 ** 1506 شماره 100 ساعت 15:42 تمام