تغییر کاربری اراضی در کجور، پیامدها و راهکارها ...............................................
نوشهر ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/08/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.تغییر کاربری اراضی.
جمعی از اهالی و مسوولان بخش کوهستانی کجور نوشهر با اشاره به روند رو به رشد تفکیک و تغییر کاربری اراضی کشاورزی بر لزوم ارایه برنامه جامع و اصولی، بررسی پیامدهاو شناخت راه کارها برای کنترل این معضل تاکید کردند.
آنان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، برخورد نامناسب ، صدور غیر قانونی مجوز، قیمت کم زمین، آب و هوای مناسب و حمایت نشدن از بخش کشاورزی را از جمله دلایل تشدید روند تفکیک و تغییر کاربری اراضی در این منطقه گردشگرپذیر عنوان کردند.
بررسی ها نشان می دهد که اکنون روند تخریب اراضی کشاورزی و اراضی جنگلی و ساخت ویلا و ساختمان در این بخش تاریخی روبه رشد است.
این درحالی است که برخی افراد غیربومی و سودجو، اراضی کشاورزی و جنگلی را با قیمت کم خریداری نموده و آن را برای فروش به قطعات مختلف تبدیل نموده اند.
بر اساس آمارها سطح زیر کشت اراضی کشاورزی بخش ییلاقی کجور در سالهای اخیر به دلیل تفکیک اراضی تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.
بخش ییلاقی کجور با یک هزار و 186 کیلومترمربع وسعت، حدود 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد و میزان بارندگی سالانه آن 450 میلی متر است.
برخی کارشناسان بر این عقیده اند که برای کنترل روند تفکیک و تغییر کاربری اراضی باید از بخش کشاورزی حمایت بهینه ای صورت گیرد.
گرانی نهاده های کشاورزی، کمبود آب زراعی، نبود جاده دسترسی و پایین بودن قیمت و خرید تضمینی نشدن محصولات از جمله مشکلات بخش کشاورزی منطقه اعلام شد.
گندم و جو، برنج، عدس، لوبیا از جمله محصولاتی است که در سطح حدود 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی بخش کجور تولید می شود.
بخش کجور سه دهستان و 68 روستا دارد.
عضو شورای اسلامی روستای "حسن آباد" کجور نوشهر گفت : برای جلوگیری از روند تفکیک اراضی در این منطقه باید برنامه اصولی ارایه شود.
" شهرام صادقی " به ایرنا گفت: تفکیک اراضی در اراضی که توجیه اقتصادی از نظر کشاورزی دارد، غیر قانونی است.
وی اظهار داشت : وقتی کشاورز منطقه که به کشاورزی و دامپروری فعالیت دارد، مخارج زندگی اش تامین نمی شود، چاره ای جز فروش زمینش ندارد.
وی خاطرنشان کرد : بیشتر اهالی منطقه از نظر درآمد مشکل دارند بنابراین دولت باید برای ایجاد اشتغال در منطقه برنامه ریزی کند.
به گفته صادقی در کل منطقه کجور کارخانه مناسب برای فعالیت وجود ندارد از اینرو برخی اهالی مجبورند اراضی خود را بفروشند.
رییس شورای بخش کجور نوشهر با انتقاد از برخی تجاوزها و تصرف در منابع ملی در منطقه گفت : روند تفکیک اراضی در برخی مناطق این بخش توجیه پذیر نیست.
"فرمان سیاه سرانی" در گفت و گو با ایرنا افزود : کنترل خرید و فروش اراضی مستلزم شناخت پتانسیل های موجود در منطقه است.
وی اظهار داشت : اکنون هیچ تعریف درست از قابلیتهای منطقه نداریم و این امر موجب شده تا برنامه ریزی مناسب صورت نگیرد.
وی خاطرنشان کرد: وقتی کشاورزی که پس از 20 سال کار کشاورزی هنوز محتاج مخارج اولیه زندگی باشد، مجبور است که زمین خود را به افراد غیربومی که اکنون به منطقه هجوم آورده اند، بفروشد.
این عضو شورای اسلامی بخش کجور ادامه داد : منطقه کجور باید به بخش گردشگری، دامپروری و کشاورزی تقسیم و طرح جامع منطقه تدوین شود.
به گفته سیاه سرانی به عنوان مثال تفکیک اراضی مستعد کشاورزی " دشت لاشک" و " پول " که قطب مهم کشاورزی منطقه است به صلاح نیست ولی باید برای اراضی کم بازده برخی روستاها که قابلیت کشاورزی ندارد، چاره اندیشی شود.
یک روستایی از چناربن کجور گفت : هجوم افراد غیربومی برای خرید اراضی کشاورزی در این روستا رشد چشمگیری یافته است.
" غلامرضا نوری " به خبرنگارایرنا گفت: تا چند سال قبل زمین بر اساس خروار و میزان تولید محصول در منطقه فروخته می شد ولی اکنون قیمت ها چند برابر شده است.
وی اظهار داشت : هر روز مشتریان غیربومی زیادی برای خرید زمین کشاورزی من در منطقه" اون دس " و ساخت شهرک مراجعه می کنند و قیمت های کلان پیشنهاد می کنند.
این روستایی یادآور شد : این زمین میراث اجدادیم است و از مسولان تقاضا دارم که خدمات مناسب را برای فعالیت کشاورزی ارایه دهند.
رییس اداره محیط زیست نوشهر و چالوس گفت: متاسفانه برخی مجوزها برای ساخت و ساز مسکن درمنطقه بدون استعلام از این نهاد صورت می گیرد که مشکلات راافزایش داده است.
"بهزاد صادقی" افزود : نهادهای مسوول در ارایه جواز ساخت در حاشیه مناطق حفاظت شده با این نهاد همکاری داشته باشند زیرا به نفع منابع طبیعی و ملی است.
وی اظهار داشت : اکنون بحث تغییر و تبدیل غیرمجاز اراضی در فرمانداری منطقه مطرح است و کمیته ویژه ای با عضویت نهادهای مختلف از جمله محیط زیست برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد : با هرگونه متخلفان و متجاوزان به اراضی حفاظت شده برخورد قاطع و جدی می شود.
شهرستانهای نوشهر و چالوس 220 هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرزمرکزی دارد.
بخشدار کجور نوشهر گفت: فروش و تفکیک اراضی کشاورزی به صورت غیرقانونی در این بخش محروم نگران کننده است.
" شمسعلی نورمحمدی " در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مسوولان امر بویژه جهاد کشاورزی برای جلوگیری از تفکیک اراضی کشاورزی در منطقه ضعیف عمل کرده اند.
وی اظهار داشت : روند خرید و فروش اراضی مستعد کشاورزی به صورت غیر قانونی در این بخش شتاب یافته و توجهی به این بحران نمی شود.
وی خاطرنشان کرد : ارایه خدمات مطلوب نهادهای مربوط از جمله راهکارها برای کنترل روند خرید و فروش غیرقانونی اراضی کشاورزی منطقه است.
به گفته نورمحمدی وقتی کشاوری چند هکتار زمین دارد و مخارج زندگی اش تامین نمی شود چاره ای جز فروش زمین کشاورزی ندارد.
وی یادآورشد: برخی محصولات این بخش نظیر گیاهان سیاه ریشه جنبه صادراتی دارند که باید در این زمینه برنامه مناسب ارایه شود.
بخشدار کجور از مسوولان امر خواست تا به داد کشاورزان منطقه برسند زیرا در صورت بی توجهی کشاورزی منطقه از بین می رود.
وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد اراضی روستایی این بخش بدون سند هستند، گفت: سنددار نبودن اراضی در این بخش موجب شده تا اهالی برای ساخت و ساز با مشکل روبرو شوند.
به گفته نورمحمدی بایست شرایطی فراهم شود تا متقاضیان ساخت مسکن در داخل بافت روستا براحتی مجوز بگیرند زیرا در غیر اینصورت اقدام به ساخت و ساز غیرمجاز می کنند.
بخشدار کجور پیشنهاد داد : باید تفاهنامه ای بین نهادهای مربوط در زمینه صدور پروانه ساخت مسکن روستاییان صورت گیرد.
وی راه اندازی دفتر خدمات مسکن روستایی را در این بخش الزامی دانست.
کارشناس نظارت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری شمال کشور مستقر در چالوس گفت: برخی اهالی به پاک تراشی اراضی ملی در بخش کجور اقدام نموده و خریداران نیز با احداث جاده برای فروش در سایتهای اینترنتی تبلیغات گسترده می کنند.
"علی شمس ناتری" افزود: علاوه بر این اجرای طرحهای جنگلداری در بهترین عرصه های جنگلی منطقه بویژه درحوزه آبخیز 46، 45 و 48 توسط برخی شرکتها و و نیز ساخت راه های متعدد جنگلی از دیگر عوامل تهدیدکننده محیط زیست به شمار می آید.
مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان نوشهر گفت : برخی افراد سودجو در روند تغییر، تبدیل و تفکیک اراضی کشاورزی منطقه نقش دارند.
"اسماعیل شهسواری" افزود : این نهاد با هرگونه تغییر غیرمجاز کاربری اراضی مخالف است و با متخلفان برخورد قانونی می شود.
وی اظهار داشت: ساخت و ساز فقط در داخل بافت روستاو مناطقی که دارای طرح هادی هستند، مجاز است.
وی از مسوولان حوزه قضایی و نیروی انتظامی خواست تادر برخورد با متخلفان این نهاد را یاری کنند.
به گفته شهسواری، ارایه یارانه برای خرید نهاده های کشاوری، ایجاد سد و آب بندان، تامین آب زراعی، ایجاد جاده دسترسی، خرید تضمینی و بیمه محصولات کشاورزی از جمله راه های حمایت از کشاورزان است که باید به آن توجه شود.
استاندار مازندران اخیرا در جلسه کمیته برنامه ریزی شهرستان نوشهرتاکید کرد: بخش کجور نوشهر نباید به دست زمین خواران بیفتد.
"ابوطالب شفقت" افزود: بخش کجور از قابلیت های بزرگ کشاورزی استان مازندران است و مستعدترین اراضی کشاورزی، در این منطقه کوهستانی وجود دارد.
وی گفت : هیج کس نباید به خود اجازه دهد تا اراضی مستعد منطقه کجور به صورت غیرقانونی تغییرکاربری داده شود.
بخش 23 هزار نفری کجور در فاصله 65 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نوشهر واقع شده است. ک/4 7516/621/508 شماره 156 ساعت 18:54 تمام