40 شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان رضوی فعالیت دارند .................................................
مشهد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/10/86 داخلی.اقتصادی.شهرکهای صنعتی.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: هم اینک 40 شهرک و ناحیه صنعتی در سطح این استان فعال هستند.
علی سلیمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این در حالی است که دو سال قبل 16 شهرک و ناحیه صنعتی در خراسان رضوی وجود داشت.
وی گفت: هم اکنون در همه شهرستانهای استان شهرک یا ناحیه صنعتی وجود دارد و در بسیاری از بخشها نیز یا در حال تحویل گرفتن شهرک از جهاد کشاورزی و یا در حال طراحی شهرک یا ناحیه صنعتی هستیم.
او با بیان این که صنعت در مرکز استان خراسان رضوی به شکل بادکنکی رشد کرد افزود: به منظور جلوگیری از تمرکز صنعت در مرکز استان باید در هر نقطه جغرافیایی که امکان دارد شهرک یا ناحیه صنعتی ایجاد و این شهرکها و نواحی را در سراسر استان توزیع کرد.
وی گفت: صنایع کوچک در دنیا بخش زیادی از بار اشتغال کشورها را بر دوش می کشند و مدل استفاده از صنایع کوچک در مقابل مدلی قرار دارد که بعد از انقلاب صنعتی اتفاق افتاد و به دنبال تولید انبوه بود.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: مبتکر این مدل کشورهای چین و هندوستان بودند و سپس استفاده از این مدل در کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز رواج یافت.
وی با اشاره به مقوله ایجاد خوشه های صنعتی در شهرکهای صنعتی نیز گفت: خوشه های صنعتی وظیفه ایجاد ارتباط بین صنایع کوچک را بر عهده دارند تا این صنایع بتوانند از خدمات مشترک و یکجا بهره مند شوند.
او یکی از مزیت های ایجاد خوشه های صنعتی را کاهش هزینه های صنایع کوچک در بخشهای مختلف ذکر کرد.
وی گفت:هم اکنون در مشهد خوشه صنعتی "دوریکا" در شهرک صنعتی "توس" با مجموع سرمایه گذاری حداکثر 25 میلیارد ریال، تولید 100 محصول را زیر پوشش دارد و برای هزار و 500 نفر هم شغل ایجاد کرده است.
او یکی دیگر از مزیتهای خوشه صنعتی را کاهش هزینه ایجاد اشتغال ذکر و بیان کرد: میانگین سرمایه لازم برای ایجاد یک اشتغال در خوشه صنعتی دوریکای مشهد 70 میلیون ریال است در حالی که این رقم در صنایع به 200 میلیون ریال می رسد.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از مزیت های خوشه های صنعتی این است که سرمایه گذاری را بین سهامداران توزیع می کند و در تامین عدالت و توزیع عادلانه ثروت نیز تاثیرگذار است.
وی تاکید کرد: هر شهرستانی که بخواهد خوشه ای صنعتی همچون خوشه صنعتی دوریکا در آن راه اندازی شود باید یا مزیت وجود بازار و یا مزیت وجود مواد اولیه را داشته باشد تا خوشه صنعتی بتواند در آن پا بگیرد.
او با اشاره به اینکه تامین وثیقه برای گرفتن تسهیلات بانکی از مشکلات صنایع کوچک است گفت: به منظور رفع این مشکل اخیرا صندوق ضمانت از تسهیلات ارایه شونده به صنایع کوچک در خراسان رضوی تشکیل شده تا در تامین وثیقه مورد نیاز صنایع کوچک از آنها حمایت کند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی افزود: از دیگر مزایای راه اندازی خوشه های صنعتی آن است که در آنها بخشی از فرآیندهای تولید به پیمانکاران فرعی سفارش داده می شود و با قرار گرفتن صنایع در کنار یکدیگر خروجی خیلی از واحدها، ورودی واحدهای صنعتی دیگر شده و فاصله ها از بین می رود.ک/3 1922/1654/589/660 شماره 050 ساعت 13:53 تمام