نگاهی به توانمندی های باغبانی و طرحهای توسعه باغات در استان گلستان .................................................................
گرگان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/12/86 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.باغبانی.
استان گلستان با داشتن سه اقلیم سرد و خشک در ارتفاعات، معتدل و مرطوب در دامنه و گرم و خشک در مناطق دشت، برای فعالیتهای باغبانی، به عنوان یک اشتغال و تولید پایدار، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
براین اساس برخی از تولیدات باغبانی آن شامل زیتون، مرکبات، تولید محصولات باغی پیش رس، تولیدات نهال و نیز تولید گل و گیاهان زینتی، کاملا شاخص بوده و حتی در برخی از محصولات نظیر زیتون و مرکبات، حائز رتبه های دوم و پنجم کشوری است.
ارزش اقتصادی بالای تولیدات باغی، اشتغالزایی مناسب، ارزآوری و تامین منابع اولیه برخی صنایع فرآوری، ایجاد کمربند سبز و جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب منابع پایه، نشان از مزیت بالای تولیدات باغی استان گلستان است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در این باره می گوید: این مدیریت با اجرای 10 طرح ملی و استانی، فعالیتهای عمده ای را حول چهار محور توسعه باغات، اصلاح و بهسازی باغات، ساماندهی تولید نهال و افزایش تولید گل و گیاهان زینتی از طریق احداث مجتمع های گلخانه ای در طول سال انجام می دهد.
"مرتضی صادقی"، از جمله طرحهای ملی و استانی را توسعه و اصلاح باغات زیتون، اصلاح و توسعه باغات میوه سردسیری و خشک، اصلاح باغات میوه گرمسیری و نیمه گرمسیری، اصلاح و احیاء باغات میوه و تولید گل و گیاهان زینتی، دارویی و قارچهای خوراکی عنوان می کند.
به گفته وی، از دیگر طرحها می توان به بهبود و افزایش تولیدات باغی، توسعه باغات در اراضی شیبدار، احداث مجتمع های گلخانه ای، تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغات مثمر و نیز طرح طوبی اشاره کرد.
این مسوول کشاورزی درباره توسعه باغات می گوید: براساس مطالعات انجام شده مناطق مختلف گلستان از قابلیتهای بالایی برای توسعه باغات برخوردار بوده به طوری که حدود 110 هزار هکتار از اراضی شیبدار مناطق جنوبی، 25 هزار هکتار از مناطق مرزی شمالی و 25 هزار هکتار در مناطق کوهستانی و مرتفع استان، قابلیت احداث باغ مثمر را داراست.
وی می افزاید: از این رو برنامه های توسعه باغات در قالب سه طرح ملی طوبی، مشارکت در تبدیل اراضی شیبدار به باغات مثمر و نیز طرح توسعه باغات زیتون در دست اقدام است.
وی درباره جزئیات این طرحها توضیح داد که طرح توسعه باغات (طوبی ) با هدف توسعه باغات مثمر و نیز تاکید بر مزیت نسبی گونه های باغی از سال 77 ابلاغ شد و یک سال بعد در استان گلستان با احداث باغ 300 هکتاری زیتون در منطقه "کرند" به اجرا درآمد.
وی اضافه می کند: در سال 83 نیز کشت تمام گونه های باغی در این طرح آزاد اعلام شد که تاکنون سطحی افزون بر 10 هزار هکتار با استفاده از تسهیلات این طرح در سطح استان گلستان زیر پوشش گونه های باغی قرار گرفته است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان درباره طرح مشارکت در تبدیل اراضی شیبدار به باغات مثمر نیز می گوید: این طرح با هدف اصلی جلوگیری از فرسایش خاک اراضی بالادست و نیز جلوگیری از ایجاد روان آب سطحی با احداث باغات زیتون، گردو، فندق و توت به عنوان ارقام مناسب و جایگزین زراعتهای موجود منطقه، به اجرا درآمده است.
به گفته صادقی، با اختصاص یارانه های لازم در زمینه خرید نهال، چاله کنی و غرس نهال و نیز اعطای تسهیلات مورد نیاز نگهداری باغات تازه احداث، زمینه مشارکت کشاورزان در احداص باغ فراهم شده، به طوری که تاکنون حدود 14 هزار هکتار توسعه باغ جدید در سطح استان گلستان انجام شده است.
معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز درباره طرحهای تولید نهال می گوید: ساماندهی نهالستان های استان و تولید نهال سالم و باکیفیت، نقطه عطفی در توسعه باغات جدید و اصلاح باغات موجود به شمار می رود.
"محمد باقری" می افزاید: به همین منظور، دفتر کل برنامه ریزی و بهبود ارقام نهال در وزارت جهاد کشاورزی تاسیس شده که تمامی امور مربوط به برنامه ریزی و نظارت بر احداث نهالستانها و تولیدات نهال را عهده دار شده است.
به گفته وی، با توجه به پتانسیلهای بالایی که در این زمینه در استان گلستان وجود دارد، هم اینک با دارا بودن حدود 130 نهالستان و با ظرفیت تولید پنج میلیون اصله نهال از انواع گونه های مثمر شامل زیتون، گردو، مرکبات، هلو، شلیل، آلو، خرمالو، آلبالو، گیلاس و توت، از جایگاه مهمی در سطح کشور برخوردار است.
وی ادامه می دهد: با توجه به چشم انداز توسعه استان و برنامه ریزی های انجام شده، تولید نهال مورد نیاز و اطمینان از سلامت نهال و اصالت نهال های تولیدی ضروری بوده و فعالیتهای عمده ای نیز در این زمینه انجام شده است.
وی از جمله این فعالیتها را بررسی وضعیت نهالستان های موجود استان و تطبیق شرایط و مدارک آنها برای صدور و یا تمدید مجوز از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور عنوان می کند.
باقری به ساماندهی و نظارت بر کیفیت نهال های تولید شده والصاق شناسنامه نهال و صدور برگه فروش به منظور اطمینان از سلامت و اصالت نهالهای تولیدی توسط خریدار و باغداران اشاره کرد.
وی می افزاید: برای توسعه باغات مادری به عنوان منابع ژنتیکی برتر و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه، به منظور استحصال اندام تکثیری (قلمه و پیوندک ) و تولید نهال های شناسنامه دار نیز، برنامه ریزهای لازم صورت گرفته است.
وی، برنامه ریزی برای توسعه نهال های تولیدی گردوی پیوندی و زیتون از طریق صدور مجوز جدید احداث نهالستان برای متقاضیان واجد شرایط را از دیگر فعالیتهای انجام شده، برشمرد.
وی یادآور شد که کمیته فنی تولید نهال استان گلستان نیز مرکب از کارشناسان خبره در بخشهای اجرایی و تحقیقاتی تشکیل شده و جلسات مستمر و بازدیدهای گروهی برای نظارت و برنامه ریزی انجام شده است.
مسوول دفتر زیتون، درباره اصلاح و احیای باغات میوه نیز می گوید: با توجه به اعتبار طرحهای استانی و نیز اعتبارات تخصیصی از محل طرح زیتون به صورت پایلوت و با مشارکت باغداران، عملیات اصلاحی شامل هرس، تغدیه اصولی و صحیح، مدیریت کف باغ، واکاری، پیوند و سرشاخه کاری، حذف پایه های ناسازگار و جایگزینی آن با ارقام مناسب، با نظارت و توصیه فنی کارشناسان در شهرستانها و نظارت ستادی انجام می گیرد.
به گفته باقری، علاوه بر آن از سال 84 با ابلاغ تسهیلات یارانه ای برای اصلاح و بهسازی باغات در قالب تبصره های بودجه، با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، تمامی عملیات اصلاحی در سطحی از باغات با نظارت کارشناسان صورت می پذیرد.
معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان در زمینه افزایش گل و گیاهان زینتی نیز اظهار می دارد: در قالب دو طرح استانی، افزایش گل و گیاهان زینتی و احداث مجتمع های گلخانه ای در سطح استان انجام می شود.
باقری گفت : در طرح اول، نظارت فنی بر 31 واحد تولیدی کوچک با تولید 11 میلیون (شاخه، گلدان و درختچه ) گل و گیاهان زینتی استان انجام شده و با بازدید و توصیه های کارشناسی، در بهبود روند تولید و اقتصادی تر کردن فعالیتهای واحدهای سنتی، تلاش می شود.
وی ادامه می دهد: در بخش دوم نیز با احداث مجتمع های گلخانه ای و ایجاد زیرساختها از محل اعتبارات دولتی و واگذاری عرصه به دانش آموختگان و سرمایه گذاران و ساخت سازه های مناسب، افزایش تولید محصولات گلخانه ای را به دنبال خواهد داشت که هم اینک در سطح استان، ساخت دو مجتمع در شهرستان های آق قلا و گنبدکاووس در حال اجراست. ک/4 602/579/508 شماره 035 ساعت 13:56 تمام