کشاورزان خراسان شمالی کمبود صنایع تبدیلی را مشکل اصلی خود می دانند # بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/10/85 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.صنایع تبدیلی. شماری از کشاورزان خراسان شمالی کمبود صنایع تبدیلی، کمبود تجهیزات و ابزارآلات کشاورزی را از مشکلات اساسی قشر کشاورز در این استان می دانند. آنان روز پنجشنبه در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار حمایت بیشتر دولت برای رفع این کمبودها شدند. یک تاکدار بجنوردی گفت: با توجه به نبود صنایع وابسته کشاورزی، فروش محصولات به دغدغه اصلی و هر ساله کشاورزان این منطقه تبدیل شده است. علیرضا صحرایی افزود: نبود صنایع تبدیلی در استان موجب می شود که محصولات این منطقه به سایر استانها حمل شود و در نتیجه سود اصلی آن به جیب دلالان در سایر نقاط کشور برود. وی افزود: خراسان شمالی جزو 10 استان نخست کشور در زمینه تولید انگور است اما حتی یک صنعت تبدیلی در این زمینه ندارد. این باغدار گفت: این در حالی است که وجود واحدهای تبدیلی می تواند از خروج بخشی از عایدات استان جلوگیری کرده و سود بیشتری را نیز نصیب کشاورز و باغدار منطقه کند. رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم یکی از مشکلات عمده این استان را نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی دانست. گلمحمد گریوانی افزود: برای جبران کمبود، این سازمان آمادگی دارد تا از متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش حمایت کند. وی گفت: از ابتدای امسال 80 فقره جواز ساخت صنایع تبدیلی در این استان صادر شده که در صورت راه اندازی برای هزار و 400 نفر شغل ایجاد می کنند. او با اشاره به اینکه کشاورزی به عنوان محور توسعه این استان تعیین شده افزود: شکل گیری و ایجاد صنایع تبدیلی می تواند علاوه بر رونق بخشیدن به بخش کشاورزی، درآمد استان را افزایش داده و تاحد زیادی از معضل بیکاری بکاهد.
معاون توسعه صنایع روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: 41 طرح وابسته به توسعه صنایع روستایی در قالب طرح فرآوری محصولات کشاورزی در این استان در دست اجرا قرار دارد. حسین عظیمی به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: برای اجرای این طرحها در استان خراسان شمالی 160 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است. وی پیشرفت اجرایی این طرحها را 30 تا 80 درصد اعلام کرد. او گفت: 24 طرح وابسته به فرآوری محصولات کشاورزی در دست اجرا در استان در قالب طرحهای زودبازده است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. وی افزود: تعداد مجوزهای صادر شده برای ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در این استان امسال به نسبت مشابه سال گذشته دو برابر رشد نشان می دهد. او اعتبار پیش بینی شده برای این طرحها را 490 میلیارد ریال اعلام کرد. وی از فعال نبودن شهرکهای صنعتی خراسان شمالی به عنوان معضل اصلی برای اجرای طرحهای صنایع روستایی یاد کرد و گفت: هم اکنون سه شهرستان استان فاقد شهرک صنعتی هستند و این موجب بی رغبتی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در عرصه کشاورزی شده است. معاون توسعه صنایع روستایی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون شهرستانهای مانه و سملقان، جاجرم و فاروج فاقد شهرک صنعتی هستند. وی افزود: همچنین شهرکهای صنعتی بجنورد و شیروان نیز که متقاضیان زیادی در زمینه ایجاد واحدهای تبدیلی دارند از زیرساختهای لازم برخوردار نیستند.
خراسان شمالی 307 هزار هکتار کشتزار و 38 هزار هکتار باغ دارد و سالانه یک میلیون و 329 هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می شود. این استان 808 هزار نفر جمعیت دارد که بیش از نیمی از آنها در روستاها سکونت دارند. 7184/626/660