"هما" دلایل تاخیرهای طولانی مدت در پروازهای بازگشت حجاج را اعلام کرد # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/10/85 داخلی.اقتصادی.هواپیمایی.حجاج. تراکم بالای مسافران در فرودگاه جده، برنامه ریزی نامناسب مقامهای مسئول در عربستان، عدم توجه به ظرفیت پایانه های این فرودگاه برای انجام امور ترافیکی و برخوردهای نادرست کارکنان سعودی، علت اصلی تاخیرهای طولانی مدت در پروازهای بازگشت حجاج عنوان شد. به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، براساس گزارش ارسالی ریاست ارشد عملیات حج هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از جده، یکی از اصلی ترین دلایل بروز تاخیرات در مرحله بازگشت حجاج، پایین بودن ظرفیت فرودگاه جده و برنامه ریزی انجام پروازهای شرکتهای مختلف بدون توجه به این ظرفیت محدود توسط مسئولان این فرودگاه است. این گزارش با بیان اینکه از فرودگاهی که ظرفیت انجام 144 پرواز را در روز دارد، روزانه 220 پرواز انجام گرفته است، افزود: از تبعات چنین ناهماهنگی می توان به کمبود سالن پذیرش حجاج و نقصان خدمات فرودگاهی چون کمبود ماشینهای حمل بیمار، خدمات زمینی، اتوبوس و غیره اشاره کرد. همچنین موقعیت پارک هواپیما در مکانی بسیار دورتر از سالن ترانزیت که دسترسی به آن پس از 20 دقیقه با اتوبوس امکانپذیر است، مشکلاتی برای جابه جایی مسافران و بارگیری ایجاد کرده و تراکم هواپیما در این فرودگاه باعث شد که بسیاری از هواپیماها پس از ورود به جده مدت زیادی منتظر تعیین محل پارک بمانند. از دیگر مواردی که انجام امور فرودگاهی زائران را با تاخیر مواجه کرد، همراه داشتن میزان بسیار زیاد و غیرمجاز بار زائران بود که بازرسی و انتقال آنها به هواپیما سبب صرف زمان زیاد و ایجاد تاخیر می شد. از طرفی بازدید بدنی حجاج توسط پلیس سعودی به شکل نامطلوبی صورت می پذیرد و برخی از وسایل همراه زائران ضبط می شود که این توقف بیش از حد به هنگام عبور از محل بازرسی پلیس مزید بر علت گشته است. این گزارش در پایان افزود: کارکنان "هما" تلاش خود را برای انتقال هرچه بهتر حجاج انجام می دهند به طوری که این کار درمرحله رفت، اداره (هندلینک ) پروازها به خوبی توسط این شرکت انجام شد که مقایسه تاخیرها در این مرحله به خوبی موید این ادعا است. میانگین تاخیرهای هما در مرحله رفت 23 دقیقه و تاخیرهای هواپیمای سعودی 33 دقیقه بوده است. اقتصام. 1561 / 1558 /