تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۳ - ۰۰:۰۱
مناقشه مسوولین اصفهانی برسر عبور مترو از چهارباغ عباسی ادامه دارد # اصفهان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 30/02/83 داخلی.فرهنگی هنری.میراث فرهنگی.آثار تاریخی مناقشه و نبود وحدت نظر بین مسوولین اصفهانی بر سر عبور قطار شهری از زیر چهارباغ عباسی، همچنان ادامه دارد. به گزارش ایرنا،باوجود آنکه سازمان میراث فرهنگی برمخالفت خود برای عبور مترو از چهار باغ عباسی همچنان اصرار می ورزد ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان در جدیدترین اظهارنظر ، خود را موافق عبور قطار شهری از تونل زیر چهارباغ عباسی اعلام کرده است. چندی پیش نیزمسوولین قطار شهری اصفهان در جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان خواهان اجرای این طرح از چهارباغ عباسی شدند. " عبدلله کوپایی" رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: مابا عبور مترو از چهار باغ عباسی صد درصد موافق می باشیم. وی درگفت وگو با ایرنا خاطر نشان کرد:سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است که عبور مترو از چهار باغ عباسی هیچ ضربه ای بـه مدرسه چهارباغ وارد نمی کند. این اظهارنظر از سوی مسوول نظام مهندسی درحالی عنوان می شودکه کارشناسان میراث فرهنگی اعتقاد دارند که عبور قطار شهری از زیر چهار باغ ، علاوه بر اینکه برای بنای تاریخی مدرسه چهارباغ خطرآفرین است ، موجب از میان رفتن بقایای آثار تاریخی مدفون در زیر خاک نیز می شود. "محمد کریم متقی" کارشناس ارشد میراث فرهنگی اصفهان در گفت گوبا ایرنا گـفت: سازمان میراث فرهنگی صد در صد با عبور قطار شهری از زیــر چهارباغ عباسی مخالف است. وی خاطرنشان کرد: آثار و بقایایی در زیر چهار بـاغ عباسی از دوره صفوی در دو تا 5/2 متر پایین تر از سطح زمین وجود دارد که در صورت ایجاد تونل در زیر چهارباغ در معرض تخریب قرار می گیرد. وی اظهارداشت: بقایای آثار تاریخی از دوره صفوی که در نزدیکی پل خواجو و سی و سه پل کشف شده گویای این است که در زیر چهار باغ عباسی نیز بقایایی از آثار تاریخی وجود دارد. وی تصریح کرد : این در حالی است که کاشیکاریهای مدرسه چهارباغ نیز به دلیل عبور مادی نیاصرم از نزدیکی مدرسه ، نمناک شده است. به گفته وی ،هیچ کس نمی تواند تضمین کند، که عبور مترو ازچهارباغ عباسی به دلیل وجود مادی نیاصرم با رانش مواجه نشود. کارشناس میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: ما بامترو مخالف نیستیم، ولی ترجیح می دهیم مترواصفهان از خیابان اطراف چهارباغ از جمله شمس آبادی عبور کند. " عباس پورقدیری " کارشناس باستان شناسی نیز به ایرنا گفت: اصفهان حدود یک هزارو 300 هکتار بافت تاریخی و مکان های ارزشمند باستان شناسی دارد که هنوز قسمت اعظم آن شناخته نشده است. وی یادآورشد: این نقیصه باعث شده هنگام طرح یا عملیات مربوط به پروژه های ساخت و ساز شهری ، انتقادهای ناهمگن و بعضا ابهام آمیزی مطرح شود. به گفته وی،احداث و عملیات ساختمان قطارشهری اصفهان هم خارج ازاین قضیه نیست. وی تصریح کرد: محورتاریخی چهارباغ عباسی متعلق به دوره صفوی بوده و آثار تاریخی این قسمت مطابق شواهد کتبی و باستان شناسی مشخص است. این کارشناس افزود: درصورتیکه عبور قطارشهری دراین قسمت به گونه ای باشد که آثار مزبور حفظ شود، عملیات خاک برداری بلامانع خواهد بود. وی یادآورشد: چهارباغ درحدفاصل میدان امام حسین ( دروازه دولت ) تافلکه شهدا ،دارای بافت و لایه های تاریخی خوانده نشده و نامشخص است که پیش از هرگونه خاک برداری از این منطقه،باید مطالعات باستان شناسی آن مشخص شود. وی خاطر نشان کرد: منطقه چهارباغ و حریم آن تاریخی است وبه لحاظ مطالعات باستان شناسی ناخوانده و کشف نشده باقی مانده است. وی تصریح کرد :احداث قطار شهری در این محدوده ابهام برانگیز می باشد. به گفته وی، بااین وجود مترو برای اصفهان لازم و حیاتی بوده وهم اکنون نظایرآن درشهرهای مهم تارخی جهان مانند فلورانس ، لندن، رم، پاریس دیده می شود. پورقدیری یادآورشد: درشهرفلورانس قطار زیرزمینی درست از کنار بافت های تاریخی عبور می کند و همچنین در شهر لندن یکی از خطوط آن از کنار معبد مهری متعلق به دوره اول میلاد حضرت مسیح (ع) ساخته شده است. وی یادآور شد: باید دید تدابیر حفاظتی و فناوری حفر تونل و ریل گذاری در طرح قطار شهری اصفهان به چه نحو انجام گرفته است. وی افزود: اجرای طرح قطار شهری در اصفهان نباید سبب آشفتگی بافت تاریخی شود و حفظ اماکن تاریخی و رعایت نکات ایمنی، دراین طرح ضروری است. طرح قطار شهری اصفهان به طول 5/12 کیلومتر در خط شمالی ،جنوبی دردو گام ترمینال کاوه تا ایستگاه امام حسین و ایستگاه امام حسین تا ترمینال صفه در دست اجراست. طراحان اولیه و مشاوران خارجی،بهترین گزینه عبور قطارشهری درنقاط مرکزی اصفهان را به شکل تونل زیرزمینی از زیرچهارباغ عباسی مطرح کرده بودند که سازمان میراث با این طرح مخالفت کرده و خواهان اجرای این طرح از خیابانهای موازی چهارباغ شده است. م - ح 400/542/04 م ا