تعرفه های خدمات تشخیصی ودرمانی غیرواقعی مصوب می شود # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/08/82 داخلی.اجتماعی.تعرفه.ابوالحسنی. معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،اعلام کرد که تعرفه های خدمات تشخیصی ودرمانی با توجه به"محدودیت منابع دولت"، بصورت غیرواقعی بتصویب می رسد. دکتر"محمدحسن ابوالحسنی" روز سه شنبه در گفت وگو باایرنا، گفت: میزان افزایش سرانه بهداشت و درمان در سالهای اخیر سالانه حدود 15 درصد بوده است که برای واقعی کردن سرانه درمان کشور، میزان رشد سرانه درکنار تخصیص سهم واقعی بهداشت و درمان از درآمد ناخالص ملی، نیاز بودجه ای این بخش را تامین می کند. معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی وزارت بهداشت،گفت: به دلیل آن که سرانه درمان واقعی نیست، بخش بهداشت و درمان سازمانهای بیمه گر هر سال با یک ضرر قابل پیش بینی، مواجه می شوند. ابوالحسنی،تصریح کرد که امکان نظارت دستگاههای نظارتی برتعرفه های غیرواقعی نیز وجود ندارد، بنابراین بازار آزاد تعیین کننده نرخ تعرفه های بخش بهداشت و درمان است. وی افزود: از نظر اصول اقتصاد، کالای سلامت را نباید به دلایل ماهیتی آن به نظام بازار واگذار کرد چرا که کالای سلامت اصولا دچار شکست بازار "مارکت فیلر" failur market ، می باشد. ابوالحسنی درادامه توضیح داد: براساس قانون، خدمات جراحی های زیبایی، نازایی و برخی خدمات فوق تخصصی مشمول تعهدات پایه ای بیمه نیست و باید از طریق بیمه های مکمل ارایه می شود. وی با بیان این که خدمات دندانپزشکی در جهان جزو خدمات پرهزینه در بخش بهداشت و درمان محسوب می شود، گفت : معمولا این گونه خدمات باید تحت پوشش بیمه مکمل قرار گیرند. به گفته ابوالحسنی،" در بخش سرپایی"، ویزیت پزشکان عمومی، متخصصین، خدمات پزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه،سنک شکن، دیالیز و نیز خدمات بستری از جمله سرفصلهای خدماتی است که در تعهدات بیمه پایه قرار دارد. معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی وزارت بهداشت در ادامه از بیمه های مکمل به عنوان عاملی برای ارایه سطح بالاتر خدمت یا ارایه خدمات جدید یاد کرد و افزود: بیمه مکمل در جهان به خوبی ارایه می شود اما چنین چیزی در ایران تحقق نیافته است. ابوالحسنی تصریح کرد: بیمه مکمل در ایران به عنوان مازاد هزینه مطرح است که از سوی بیمه های تجاری و عمدتا از محل منابع عمومی دولت پرداخت می شود و دریافت این مازاد هزینه ها، همان غیر واقعی بودن تعرفه ها است. وی یادآورشد: آیین نامه بیمه های مکمل تهیه و به هیات وزیران جهت تصویب ارسال شده است که امیدواریم با تدوین و اصلاح نهایی و تصویب آن مشکلات بیمه شدگان حل شود. ابوالحسنی تاکید کرد که تصویب این آیین نامه یکی ازمهمترین و اصلی ترین راهکارهای خروج از این بحران است. به گفته وی ،دستورالعمل بیمه مکمل بازنشستگان کشوری و لشگری نیزاخیرا کلیات آن به تصویب هیات وزیران رسیده است. معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی وزارت بهداشت، در ادامه از این که در حال حاضر بسیاری از نهادها و وزارتخانه ها نسبت به عقد قراردادهای بیمه تکمیلی برای تامین مازاد هزینه های درمانی پرسنل خود با بیمه های تجاری عقد قرارداد کرده اند، انتقاد نمود. ابوالحسنی افزود: براساس این قراردادها به پرسنل این مراکز اجازه داده شده که اگر پرسنل آنان در بیمارستانهای خصوصی بستری شوند ، 8 تا 10 برابر تعرفه تعیین شده مصوب دولت برای بخش خصوصی و یا بیشتر از سوی این دستگاهها و از طریق بیمه های تجاری که اکثر آن نیز از محل منابع عمومی دولت می باشد، پرداخت شود. وی گفت :"سوال این است که چراارگانهای دولتی تا چندین برابر تعرفه تعیین شده برای بیمه مکمل پرسنل خود اقدام می کنند اما هنگام تعیین تعرفه و سرانه در فصل بودجه، فتیله تعرفه را پایین می کشند." معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه خدمات درمانی وزارت بهداشت ادامه داد: "اگرتعرفه های مصوب ابلاغی غیرواقعی است، چرا نسبت به تصویب تعرفه های واقعی و تخصیص سرانه واقعی اقدام نمی شود و اگر این تعرفه ها و سرانه مصوب دولت واقعی است پس چرا نهادهای دولتی نسبت به عقد قراردادهای چندین برابر قراردادهای مصوب، اقدام می کنند؟" ابوالحسنی افزود:"اگرمنابع کافی برای تعیین سرانه واقعی وجود ندارد، پس این پولهایی که برای بیمه های مکمل پرسنل درنظر گرفته می شود از کجا تامین شده، آیا این پولها جزو بودجه و منابع عمومی دولت نیست ؟" وی تصریح کرد:"اعتقاد ما این است که این پولهایی که برای بیمه های مکمل از سوی سازمانهای مختلف پرداخت می شود باید در سرفصل بودجه وزارت بهداشت درنظر گرفته شود تا سرانه واقعی شود." اجتمام/1478/31