نگاهی به مشکلات دست اندرکاران امور حمل و نقل در گناباد # گناباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/08/82 داخلی.اقتصادی.حمل.نقل. گروهی از دست اندرکاران امور حمل و نقل در گناباد طی گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار بازنگری و اصلاح خدمات و تسهیلات به کامیونداران شدند آنها معتقدند به رغم افزایش روزافزون کامیون به ناوگان حمل و نقل، اقدام موثری برای نوسازی این بخش و ارایه خدمات و تسهیلات به کامیونداران صورت نگرفته و این امر موجب بروز مشکلات عدیده برای این قشر شده است. بیش از 2500 دستگاه کامیون سنگین و نیمه سنگین با حدود 5000 راننده پایه یک در بخش حمل و نقل گناباد مشغول فعالیت هستند. یک از راننده خودروهای سنگین گناباد در این خصوص می گوید: حرفه کشاورزی در شهرستان گناباد بخاطر تداوم پدیده خشکسالی رو به افول است و صنعت نیز دراین منطقه رشد چندانی ندارد لذا حرفه کامیونداری و رانندگی وسایل نقلیه سنگین به نوعی در میان برخی از خانواده های این خطه موروثی شده است. علی باقری افزود: هم اکنون مساله بیمه و خدمات تامین اجتماعی یکی از عمده ترین نیازهای این قشر است اما تغییر قانون و افزایش هزینه سبب شده بسیاری از رانندگان قادر به پرداخت حق بیمه خود نباشند. یک راننده دیگر گفت: با وجود امکانات بالقوه در جنوب خراسان و موقعیت شهرستان گناباد، پایانه باربری و همچنین جایگاه بار متمرکز در منطقه وجود ندارد و همین امر همیشه موجب اجحاف در حق رانندگان و مالکان خودروهای سنگین می شود. حسین شریفی افزود: بنگاههای باربری بعضا برای نرخ حمل و نقل زد و بندهای پشت پرده صورت می دهند که این موضوع سبب می شود فعالیت در این بخش صرفه اقتصادی نداشته باشد. یکی دیگر از رانندگان خودروهای سنگین گناباد نیز نبود توقفگاه اختصاصی در این شهر را از مشکلات کامیونداران دانست. وی گفت: این امر موجب برهم ریختن چهره شهرهای گناباد، بیدخت و نوغاب براثر تراکم خودروهای سنگین و کامیونها در سطح معابر شده است. یکی دیگر از دست اندرکاران صنعت حمل و نقل منطقه گفت: به رغم تعداد زیاد خودروهای سنگین در این شهرستان شرکتهای تولیدکننده خودرو هیچگونه نمایندگی فروش و خدمات بعد از فروش در این منطقه ندارند. علی اصغر چابک افزود: مالکان اکثر کامیونهای این شهرستان مجبورند برای تامین لوازم یدکی و تعمیرات به سایر شهرها مراجعه نمایند. رییس هیات مدیره شرکتهای حمل و نقل گناباد نیز با تایید مشکلات یاد شده گفت: با توجه به اینکه حرفه های دیگری مثل صنعت حمل و نقل و رانندگی در گناباد رشد قابل توجهی نیافته، جا دارد مسوولان امر نسبت به رفع مشکلات این قشر از جامعه همت نمایند. علیرضا دلاوری افزود: نخستین اقدامی که باید برای این قشر صورت گیرد کاهش نرخ خدمات تامین اجتماعی و اعمال بازنشستگی پیش از موعد برای رانندگان کامیون بدلیل سخت و زیان آور بودن این حرفه است. وی باریک بودن جاده ها، تردد همزمان خودروهای سنگین و سبک در یک مسیر را از دیگر مشکلات این قشر برشمرد که سبب بروز حوادث رانندگی می شود. او گفت: با توجه به اینکه بیش از 40 درصد ناوگان حمل و نقل سنگین گناباد عمر بالای 20 سال دارند و از سویی قیمت تمام شده کامیون بسیار بالا می باشد امکان جایگزینی کامیونهای فرسوده نیز ممکن نمی باشد. رییس نمایندگی حمل و نقل پایانه های خراسان در گناباد نیز گفت: عمده مشکلاتی که رانندگان مطرح می کنند قابل قبول است. رمضان سعادتمند افزود: از 2500 خودرو سنگین شهرستان گناباد بطور متوسط همیشه بیش از 10 درصد آنها بدلایل مختلف در سطح شهر متوقف می باشند که در صورت ایجاد پایانه باربری بسیاری از مشکلات این قشر و دیگر ساکنان شهرها از قبیل آلودگی صوتی و زیست محیطی مرتفع خواهد شد. رییس اداره تامین اجتماعی شهرستان گناباد هم گفت: هنوز ابلاغیه سخت و زیان آور بودن حرفه رانندگی به این اداره ابلاغ نشده است. صفر انصاری فر افزود: حق بیمه حرفه رانندگی خودروهای سنگین در گذشته بر اساس خودروهای مسافربری پنج درصد صورت وضعیت و خودروهای باربری چهار درصد بارنامه دریافت می شد، ولی هم اینک بر اساس حداقل نرخ دستمزد دریافت می شود.
وی گفت: ماهانه 300 هزار ریال بابت حق بیمه و بازنشستگی از رانندگان دریافت می شود. او به تعداد رانندگان بیمه شده و شاغل در این شهرستان اشاره ای نکرد. ح.ج/103/11/01 تمام
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - ۰۰:۰۱