تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۲ - ۰۰:۰۱
کارشناسان: لنج های چوبی ازناوگان حمل ونقل دریایی در هرمزگان حذف می شود # بندرعباس ،خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/08/82 داخلی.اقتصادی.لنج. به گفته کارشناسان امور دریایی در هرمزگان، شناورهای چوبی (لنج ها) بدلیل ایمن نبودن و تعلق داشتن به شیوه حمل ونقل سنتی به تدریج از ناوگان حمل و نقل دریایی در این استان حذف می شود. این کارشناسان افزودند: در شرایط فعلی شناورهای چوبی امکان رقابت باسایر شناورها را ندارد و این درحالی است که هرچند وقت یک بار حوادث ناگواری به دلیل استفاده از این شناورها رخ می دهد و خانواده های زیادی را داغدار می سازد. مدیرکل شیلات استان هرمزگان گفت:تبدیل شناورهای چوبی به فایبرگلاس و فلزی در بخش صیادی ، علاوه بر افزایش سطح بهداشت و تاثیر آن در نگهداری آبزیان، کاهش هزینه های سوخت، سرعت بالا و تعمیرات آسان را درپی دارد. ابراهیم میگلی نژاد، جلوگیری از تخریب جنگل ، طراحی شناور براساس آخرین یافته های علمی و صید با کیفیت وایمنی بالا را از دیگر مزیت های این امر ذکر کرد. وی افزود: درگذشته حتی قایق های صیادی هم چوبی بود ولی امروز همه قایق ها به قایق هایی از جنس فایبرگلاس تبدیل شده که به همین دلیل لازم است که صاحبان شناورهای چوبی هم در این زمینه راهنمایی و هدایت شوند. وی گفت:برای تبدیل شناورهای چوبی به فایبرگلاس وفلزی نباید یکباره صاحبان شناورها و کارگاههای لنج سازی را تحت فشار قرارداد زیرا ممکن است این کار از روال طبیعی خارج شود و مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای تولیدکنندگان و دارندگان شناورهای چوبی بوجود بیاید. مدیرکل شیلات هرمزگان اظهار داشت: این اداره کل از سالهای قبل بویژه در دو سال اخیر تلاش کرده است تا صیادان را به تبدیل شناورهای چوبی به فایبرگلاس تشویق و ترغیب کند و در این زمینه استقبال چشمگیری صورت گرفته است. میگلی نژاد افزود: هم اینک 800 فروند لنج صیادی در این استان وجود دارد که از این تعداد یک چهارم آنها تبدیل به فایبرگلاس شده است و تسهیلات فقط به کسانی که از لنج های فایبرگلاس استقبال کنند، پرداخت می شود. سرپرست اداره کل بنادرو کشتیرانی هرمزگان نیز گفت:با کارشناسی های انجام شده هم اینک 35 کارگاه لنج سازی فعال در این استان وجود دارد که 80 فروند لنج در دست ساخت دارند و برای ساخت 138 فروند لنج نیز سفارش گرفته اند. مهدی اتابکی افزود:برای اینکه این کارگاهها باضررمواجه نشوند و قراردادهای آنها عملی شود فقط این تعداد شناور ذکر شده ثبت می شود ولی از اول سال 83 هیچ شناور چوبی ثبت نخواهد شد. وی اظهارداشت: در سال 81 شاهد وقوع 87 مورد سانحه دریایی بودیم که این تعداد شامل 49 فروند لنج باری، شش فروند لنج صیادی، دو فروند کشتی تجاری ، یک فروند نفتکش و همچنین 32 فروند شناورهای کوچک بود. وی افزود: از این تعداد، یک لنج صیادی، هشت فروند لنج باری و 9 فروند سایر شناورها غرق شد و در مجموع 24 نفر از سرنشینان آنها جان باخته، هشت نفر مجروح و هشت نفر مفقود شدند. سرپرست اداره کل بنادر و کشتیرانی هرمزگان اظهار داشت: در نیمه نخست سال جاری نیز 43 مورد سانحه دریایی شامل سه فروند لنج صیادی ، 27 فروند لنج باری و 15 مورد سایرشناورها صورت گرفته است . اتابکی افزود: ازاین تعداد 10 فروند شناور باری ، یک فروند لنج صیادی و هشت فروند سایرشناورها غرق شدند و از 326 سرنشین این شناورها290 نفر نجات یافته و28 نفر کشته و 14 نفرمفقود شدند که عمده آنها مربوط به اتوبوسهای و لنج های چوبی بوده است. سرپرست اداره کل بنادرو کشتیرانی هرمزگان افزود:دربررسی علل سوانح دریایی بخش شناورهای سنتی مشخص شد که استفاده نکردن از مصالح مناسب در بدنه موتور لنج های چوبی، موتور فرسوده، فشار بیش ازحد به بدنه، بار بیش از حد ظرفیت و رعایت نکردن نکات ایمنی از عوامل مهم وقوع این سوانح بوده است. وی گفت: شاید سال ها قبل از شناور استفاده می شده است اما تغییر آنها به منزله احترام نگذاشتن به سنتهانیست بلکه شرایط امروزایجاب می کند که همپای تکنولوژی روز حرکت کنیم. اتابکی افزود: مزیت شناورهای فلزی نسبت به چوبی در تعمیرات آسان ، بدنه محکم ، توان بالا در بارگیری و استاندارد بودن است. وی اظهار داشت: هم اینک یک هزار و500 فروند شناور شامل 700 فروند باری و 800 فروند صیادی دراین استان وجود دارد که باید به شناور فلزی با امکانات مناسب تبدیل شود. وی گفت: تا چند سال آینده هیچ یک از کشورهای همسایه شناور چوبی نخواهد پذیرفت و این در حالی است که بخش عمده بارهای صادراتی توسط همین شناورها به این کشورها ارسال می شود به همین دلیل لازم است تا قبل از مواجه شدن با این مشکل ، اقدام کرد. اتابکی افزود:تلاشهایی دراین زمینه از طریق سازمان صنایع ومعادن و معاون برنامه ریزی استانداری هرمزگان آغاز شده است تا کارگاههای لنج سازی تغییر کاربری پیدا کنند و به سمت تولید شناورهای ایمن پیش بروند. خ - ت 810/83 م ا/08