تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۰ - ۰۰:۰۱
جمهوری آذربایجان نقش پل ارتباطی طرح " شمال ـ جنوب " را خواهد داشت # باکو ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/02/80 نشریه "زرکالو" چاپ باکو نوشت: جمهوری آذربایجان می تواند به عنوان پل ارتباطی بین ایران و روسیه در طرح دالان حمل و نقل (شمال - جنوب ) عمل کند و دستاورد سیاسی و اقتصادی قابل توجهی داشته باشد. این نشریه روسی زبان در شماره روز سه شنبه خود با اشاره به اهمیت اجرای طرح دالان حمل و نقل "شمال ـ جنوب"، آمادگی تهران ومسکو درباره فعال سازی این دالان را یادآور شد. "زرکالو" افزود:این مسیر، حمل و نقل کالا از نیمکره غربی یعنی فنلاند تا بخش شرقی هند و از این کشورها به منطقه را دربر می گیرد و بدون شک جمهوری آذربایجان نیز نقش کلیدی در این طرح خواهد داشت. دراین نشریه به تصمیم جدی ایران و روسیه درباره اجرای هرچه سریعتر این طرح اشاره شده و آمده است: حمل و نقل آزمایشی کالا از پاکستان وهند از طریق اراضی ایران به روسیه ، مبین قطعی شدن تحقق این طرح است. "زرکالو" نوشت : عملیات آزمایشی نشان داد که حمل و نقل کالا از این مسیر درمدت 20 روز به مقصد نهایی رسید درحالی که انتقال کالا از مسیر موجود یعنی تنگه های "بسفر و داردانل" و کانال "سوئز" حداقل 45 روز زمان نیاز دارد. این نشریه افزود:بافعال شدن دالان "شمال ـ جنوب" سود مضاعفی عاید جمهوری آذربایجان می شود ، چون این کشور علاوه بر اینکه از ترانزیت کالا درآمد کسب خواهد کرد ازامکانات راه اندازی خط آهن مسیرایران- آذربایجان - روسیه برای دستیابی به خطوط راه آهن "نخجوان" نیز برخوردار خواهد شد. "زرکالو" نتیجه گیری کرد: به خاطر دلایل ذکرشده اهمیت تحقق طرح "شمال ـ جنوب" برای جمهوری آذربایجان کمتر از طرح "تراسکا" نخواهد بود. این نشریه افزود: سخن گفتن درباره کارآمد بودن طرح "تراسکا" هنوز زود است چون مشارکت چند کشور با مواضع مختلف دراین برنامه موانعی را در تهیه تفاهمنامه بین دولتی ایجاد می کند. برنامه "تراسکا" در نشست ماه مه 1993 وزیران راه و ترابری و بازرگانی پنج کشور آسیای مرکزی و سه کشور قفقاز جنوبی در "بروکسل" تصویب شد. این طرح با مساعدت مالی اتحادیه اروپا و با هدف حمایت از استقلال سیاسی و اقتصادی کشوری شوروی سابق اجرا می شود. طرح "تراسکا" یا دالان "یورو آسیا" که حمل نقل کالا از طریق دریای سیاه، کشورهای قفقاز جنوبی و دریای خزر به آسیای مرکزی را در نظر می گیرد، یک برنامه قابل رقابت با دالان "شمال - جنوب" (روسیه ـ ایران ) محسوب می شود. درحال حاضر، رومانی، ازبکستان، گرجستان، بلغارستان، ملداوی ، اوکراین، تاجیکستان، قزاقستان، ترکیه، قرقیزستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان عضو این برنامه هستند. اتحادیه اروپا تاکنون در چارچوب این برنامه مبلغ 85 میلیون "یورو" جهت اجرای 28 طرح مساعدت فنی و جهت 12 طرح سرمایه گذاری کرده است. طرح توسعه دالان "شمال ـ جنوب" نیزباهمکاری مشترک ایران و روسیه در دست اجراست وحمل و نقل کالا از مسیراقیانوس هند، خلیج فارس، دریای خزر و بنادر روسیه به اروپا را شامل می شود. کارشناسان اقتصادی معتقدند که این مسیر به خاطر مقرون به صرفه بودن ، کاهش بعد زمان و مسافت می تواند یک طرح قابل رقابت با "تراسکا" باشد. 223/12