ایران ناوگان حمل و نقل نفت در دریای خزر را توسعه می دهد # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 31/1/79 داخلی.اقتصادی.نفت.حمل ونقل.دریای خزر شرکت ملی نفتکش ایران با سفارش ساخت هشت فروند کشـتی 60 هزار تنی در داخل کشور، ناوگان حمل و نقل نفت خام در دریای خزر را توسعه می دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران روز چهارشـنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی ضمن بیان این مطلب افزود: کارخانه کشتی سازی صدرا - نکا در حال انجام مطالعاتی برای ساخت این کشتی ها با کسب مشارکت فنی شماری از شرکت های خارجی است.
مهندس محمد سـوری گفت: هزینه سـرمایه گذاری حمل نفت خام با سـاخت هشـت فروند کشتی و پنج گوی شناور که در عمق دریا نصب و با خط لوله به ساحل وصل می شود، 260 میلیون دلار است که ظرف 10 سال مستهلک خواهد شد.
میانگین ظرفیت کشتی هایی که در حال حاضر در دریای خزر رفت وآمد می کنند 5 هزار تن اسـت که جوابگوی نقل و انتقال اینده نفت در حوزه خزر نمی باشـد.
از سوی دیگر استفاده از کشـتی های نفتکش کوچک، هزینه انتقال نفت این منطقه را افزایش می دهد.
در همین حال قرار اسـت، خط لوله اننقال نفت نکا - تهران تا پایان سال 2002 تکمیل شـود. این خط روزانه 350 تا370 هزار بشـکه نفت خام کشـورهای قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان را به پالایشگاه های تهران و تبریر منتقل خواهد کرد.
سوری با ابراز امیدواری نسبت به انکه تعدادی از نفتکش های مورد سفارش همزمان با تکمیل خط لوله نفت نکا - تهران، آماده تحویل باشـند، گفت: صنعت کشتی سازی در ایران هنوز به طور کامل جایگاه خود را نیافته است، لذا سـاخت کشتی در داخل با مشکلات و مسائل عدیده ای روبه رو است.
امکانات صنعت کشتی سازی ایران محدود است و قادر به ساخت کشتی هایی با استانداردهای بین المللی نمی باشد. ساخت کشتی هایی که مطابق با استانداردهای بین المللی نباشند، فعالیت بین المللی شرکت های داخلی نیازمند به انها را با مشکل مواجه خواهد کرد.
سوری با انتفاد به مــصوبه های جدید شورای اقتصاد در خصوص دادن سفارش ساخت کشتی به صنعت داخلی گفت: در مصوبه های جدید شورای اقتصاد تصریح شـده اسـت،حتی درصورتی که هزینه ساخت کشتی در داخل 10 درصد گرانتر و زمان ساخت تا 20 درصد طولانی تر از سازنده خارجی باشد، سفارش ساخت کشتی باید به داخل داده شود.
وی با اشاره به اینکه کیفیت کشـتی های سـاخت داخل 30 درصد پایین تر از مشابه خارجی است، افزود: دولت باید از دو بخش کشتی سازی و کشتیرانی کشور حمایت کافی انجام دهد. برای حمایت از صنعت کشتی سازی نباید بار آن را به دوش کشتیرانی کشور انداخت.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: اعطای وامهای کم بهره و طویل المدت به صنایع کشتی سازی ، تامین سوخت بخش کشتیرانی با قیمت نازل تر، کاهش هزینه های بندری و معافیت مالیاتی ناوگان های ملی حمل و نقل دریایی کشور از جمله راهکارهای حمایت دولت از دو بخش کشتی سازی و کشتیرانی است.
وی بااشاره به اینکه اینگونه مصوبه های دولت، سوددهی شرکت های کشتیرانی را کاهش می دهد، مانع رشد و توسعه این بخش خواهد شد، گفت: علت تصویب این مصوبه ها ارائه گزارش های یک طرفه، برداشت نادرست از صنایع کشتی سازی و کشتیرانی و ناهماهنگی بین سازمان های مختلف فعال در بخش دریا است.
ظرفیت کشتی های نفتکش موجود شرکت ملی نفتکش ایران 3 میلیون تن است و با دریافت ده کشتی جدید هر کدام به ظرفیت 300 هزار تن که به کشورهای چین و کره سفارش داده شده، این رقم به 6 میلیون تن افزایش می یابد.
تعداد نفتکش های شرکت ملی نفتکش ایران با دریافت کشتی های جدید به 36 فروند می رسد. برای انتقال تمام نفت خام صادراتی کشور با کشـتی های ملکی، 60 تا 70 فروند کشتی مورد نیاز می باشد.
مدیرعامل شـرکت ملی نفتکش ایران در خصوص طرحهای اتی این شرکت گفت: با شروع تولید از فازهای بعدی میدان گازی پارس جنوبی ساخت 6 تا 8 فروند کشتی حمل کننده ال ان جی lng سفارش داده می شود. همچنین سفارش ساخت 3 فروند کشتی فرآورده بر در داخل به ظرفیت هر کدام 30 هزار تن از برنامه های اتی است.
وی درباره واگذاری شرکت ملی نفتکش ایران به بخش خصوصی تا پایان سال جاری گفت: خصوصی سازی به مفهوم واگذاری یک اداره دولتی به مردم به طوریکه پول و سهام آن متعلق یک بخش دولتی نباشد، کارآ و سودده خواهد بود. این امر سبب رشد و توسعه و رفع یک سری موانع دولتی در زمینه های استخدام، حقوق و مزایا و در نهایت سهولت در اجرای کارها خواهد شد.
اما واگذاری 33 درصد سهام شرکت ملی نفتکش ایران به سازمان تامین اجتماعی، 33 درصد دیگر آن به صندوق بازنشستگی کشور در صورتیکه تفکر رشد و توسعه فعالیت این شرکت وجود نداشته باشد و سرمایه شرکت صرف هزینه های این دو سازمان شود، به طور یقین مشکلاتی به وجود خواهد آورد.
وی خاطر نشان کرد، 34 درصد سهام باقی مانده متعلق به شرکت ملی نفت ایران خواهد بود.
20 / 120 / 125 / 15