تایلند در اندیشه ساخت کانالی برای اتصال اقیانوس های هند و آرام است .
# کوالالامپور، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/02/79 دولت تایلند بر آن شده است که طرح ساخت کانال "کرا" در عرض این کشور برای اتصال اقیانوس های هند و آرام را از سر گیرد.
اجرای این طرح 39 میلیارد دلاری که می تواند585 کیلومتر راه و 36 ساعت زمان در کشتیرانی بین المللی میان این دو اقیانوس صرفه جویی ایجاد کند تا کنون با مخالفت کشورهای همسایه روبرو بوده است.
همسایگان تایلند در جنوب شرق آسیا از آمد و شد کشتی های بازرگانی و پهلو گرفتن آن ها در بنادر منطقه سود فراوان می برند و گشایش کانالی در عرض تایلند موجب کسادی بنادر این کشورها می شود.
کشتی های باری که اینک میان غرب آسیا در اقیانوس و شرق این قاره پهناور در اقیانوس آرام رفت و آمد می کنند همه از تنگه مالاکا می گذرند و از راه دریای چین جنوبی که آکنده از دزدان دریایی است خود را به مقصد می رسانند.
بنادر مالزی و سنگاپور از گذر کشتی ها از این منطقه بیشترین سود رامی برند.
کانال "کرا" در باریک ترین بخش از محل اتصال شبه جزیره مالایا به بدنه اصلی قاره آسیا از شهر "ساتون" در غرب تایلند تا شهر "سونخلا" در شرق این کشور ادامه می یابد و می تواند کشتی های بازرگانی را به آسانی میان شرق و غرب این شبه جزیره هدایت کند.
آمار نشان می دهد که سالانه 150 هزار کشتی از تنگه مالاکا می گذرد و شمار فراوانی از آن ها با گشوده شدن کانال کرا می توانند بدون گذشتن از این تنگه میان اقیانوس های هند و آرام رفت و آمد کنند.
طرح ساخت این کانال ،قدیمی ترین و پرسابقه ترین طرح زیرساختاری در آسیا به شمار می آید که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
این طرح نخستین بار در سال 1677 میلادی، بیش از 300 سال پیش، توسط "نارای narai" پادشاه تایلند پیشنهاد شد، وی قصد داشت هزاران کارگر را با بیل و کلنک برای ساختن این کانال به کار گیرد تا بتواند کشتی های خود را برای حمله به میانمار، برمه سابق، به آسانی از آن عبور دهد.
اینک با افزایش آمدوشد کشتی های بازرگانی از تنگه مالاکا و پیش بینی افزایش حجم ترافیک دریایی در آن طرح ساختن کانال کرا بار دیگر مطرح شده است.
تنگه مالاکا هم اکنون پر رفت و آمدترین آبراه جهان است و هر 5 دقیقه یک بار یک کشتی از آن می گذرد.
شلوغی این آبراه از یک سو کشتی ها را با خطر برخورد با یکدیگر و از میان رفتن جان و مال مردم روبرو می سازد و از سوی دیگر زمینه را برای دزدی های دریایی آماده می کند.
"پاکدی تاناپورا tanapura pakdee" مشاور دولت تایلند در مورد این کانال می گوید با نرخ 10 درصد افزایش تردد در تنگه مالاکا انتظار داریم که شمار کشتی هایی که از این ابراه می گذرند تا سال 2020 میلادی به 450 هزار فروند در سال برسد و اگر تا آن زمان فکر چاره ای نشود این تنگه بیش از حد شلوغ خواهد شد.
کانال کرا با 24 متر ژرفاو100 کیلومتردرازا طراحی شده است و طرفداران آن می گویند برای ساختن آن باید 3 میلیارد متر مکعب خاک از زمین برداشته شود.
به گفته انان، اجرای این طرح همچنین می تواند 3 میلیون شغل نیز ایجاد کند.
ماه پیش هیاتی از دانشگاهیان و کارشناسان امور نظامی که برای وزارت دفاع تایلند کار می کنند اعلام داشتند که این طرح اجرا شدنی است ولی هزینه ها و سود بازرگانی آن باید از نو مورد مطالعه قرار گیرد.
قرار است دولت تایلند از مجلس نمایندگان این کشور بخواهد انجام مطالعات امکان سنجی طرح ساخت این کانال را تصویب کند.
181* 558- *