آتش زدن " کاه و کلش " مزارع گندم در دزفول و پیامدهای آن # دزفول ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 11/3/79 داخلی. اجتماعی. محیط زیست.
آتش زدن بقایای کشتزارهای گندم یا" کاه و کلش " دردزفول که پس از برداشت محصول صورت می گیرد، پیامدهایی در این منطقه داشته است.
برخی کشاورزان گندمکار دزفولی به منظور آماده سازی مزرعه برای کشت سایر محصولات،بعدازبرداشت محصول گندم،اقدام به آتش زدن" کاه و کلش" به جای مانده در مزرعه می کنندکه این اقدام آنان علاوه برنابودی لایه سطحی خاک،موجب آلودگی هوای منطقه شده است.
عملکرد این کشاورزان، همچنین نارضایتی مردم همجواراین کشتزارها را موجب شده است.
سوسن بهرامی ازاهالی دزفول گفت:به دلیل پراکنده شدن ذرات ناشی از سوختن " کاه و کلش " در هوای دزفول، همه روزه نیاز به شستن حیاط و شست و شوی مجدد لباس ها هست.
وی گفت: استفاده از کولر آبی در برخی مناطق دزفول از جمله کوی آزادگان به دلیل غبار و دود ناشی از سوختن بقایای مزارع در ساعاتی از روز، مشکل- ساز می شود و با آمدن دود به درون خانه ها، حالت خفگی ایجاد می شود.
ابراهیم زارعی کشاورز گندمکار دزفولی نیز گفت: به دلیل کمبود زمان برای کشت سایرمحصولات،چاره ای جز سوزاندن" کاه و کلش " مزارع گندم نیست و کشاورز برای آماده سازی زمین برای کشت بعدی اقدام به این کار می کند.
این کشاورز گندمکار گفت : آتش زدن بقایای مزارع گندم موجب تقویت خاک و آماده شدن مزرعه برای کشت بعدی می شود.
مسوول اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت:ایجادآتش سوزی در مزارع کشاورزی علاوه بر آلودگی هوا، جنگل ها و بیشه زارهای منطقه دزفول را تهدید می کند.
سعید گماری افزود:سال گذشته 15 مورد آتش سوزی در مزارع و بیشه زارهای اطراف دزفول به وقوع پیوست که بخشی از آن ناشی از آتش زدن " کاه و کلش " مزارع توسط کشاورزان بود.
مدیرکشاورزی شهرستان دزفول نیز ضمن ردادعای برخی کشاورزان که معتقدند آتش زدن بقایای مزرعه گندم موجب تقویت خاک می شود گفت : آتش زدن " کاه و کلش " مزارع موجب نابودی لایه سطحی خاک و نیز مرک " میکرو المنت های " خاک شده و ترمیم این خسارت چندین سال طول می کشد.
مهندس عبدالکریم لطفی افزود:علت سوزاندن بقایای کشتزارهای گندم به دلیل تعجیلی است که برخی کشاورزان دارند.
وی گفت:به منظور جلوگیری از این اقدام خلاف، به تمام کشاورزان گندمکار منطقه هشدار داده شده است.
لطفی گفت:گروه های سیارمدیریت کشاورزی دزفول ضمن گشت زنی در مزارع منطقه دزفول در صورت مشاهده هر گونه آتش سوزی در مزرعه،کشاورز خاطی را به مراجع قضایی معرفی می کنند.
مدیر کشاورزی دزفول اظهار داشت:برای از بین بردن" کاه و کلش"مزارع گندم از سوی مدیریت کشاورزی دزفول به هر یک از زارعان یک کیسه کود اوره با نرخ دولتی تحویل می شود.
لطفی افزود: با بکارگیری ماشین آلات کشاورزی ویژه، پس از برداشت محصول گندم و نیز کود پاشی مزرعه، علاوه بر غنی سازی و تقویت خاک ، مزرعه ظرف مدت یک هفته تا حداکثر 10 روز برای کشت بعدی آماده می شود.
برداشت محصول گندم از سطح 30 هزار و 200 هکتار در منطقه دزفول که از یک ماه پیش آغازشده همچنان ادامه دارد و تاکنون محصول 25 هزار و 400 هکتار برداشت شده است.