انباشته شدن غیر متعارف کالا در بندرشهیدرجایی بندرعباس، مشکل سازشده است # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/9/79 داخلی. اقتصادی. بندر و کشتیرانی.
به گفته مسوولان سازمان بنادر و کشیترانی و گمرک هرمزگان، انباشته شدن غیر متعارف کالا در بندر شهیدرجایی بندرعباس کارتخلیه و بارگیری را بامشکل جدی روبرو کرده است.
آنان درگفت وگو باخبرگزاری جمهوری اسلامی افزودند:صاحبان کالا از محوطه های نگهداری کالاهای وارداتی بندر شهید رجایی بندرعباس به عنوان انبارهای خود استفاده کرده و رغبتی به ترخیص کالاهای خویش ندارند.
مدیرکل بندر و کشتیرانی هرمزگان دراین باره گفت:هم اینک بیش از 290 هزار تن کالا در قالب افزون 23 هزارکانتینر 20 فوتی درانبارها و محوطه های روباز بندرشهید رجایی انباشته شده و گردش تخلیه و بارگیری دراین بندر رابا مشکل جدی مواجه کرده است.
حمید مزروقی افزود:عمده این کالا متعلق به شرکت های وابسته دولت از جمله سایپا و مرکز تهیه و توزیع کالا وابسته به وزارت بازرگانی است.
وی گفت: این شرکت ها کالاهای خود را براساس نیاز از بندر ترخیص می کنند درصورتی که بندرشهید رجایی، جایگاهی برای نگهداری کالا به صورت طولانی و دلخواه نیست.
مزروقی افزود: این اقدام صاحبان کالاهای دولتی موجب شده که بندر برای پذیرش و تخلیه کالاهای سایر واردکنندگان با مشکل جا مواجه شود.
وی گفت:هم اینک علاوه برمحوطه های اصلی، حتی درنقاط دوردست بندر نیز کالا انباشته شده که از لحاط نگهداری و حفظ آن و همچنین جابجایی، شرایط مناسبی ندارند.
وی گفت:پایین بودن هزینه نگهداری کالا در انبارهای این بندر از عوامل موثر در بی میلی صاحبان کالا برای ترخیص بموقع کالاهای خود است.
وی افزود: تخلیه کالا و انتقال آنان به نقاط دورتر از بندر شهیدرجایی مستلزم هزینه و استهلاک وسایل نقلیه ویژه بندر است و هرساله هزینه های هنگفتی ازاین بابت بندر و کشیترانی متحمل می شود.
مزروقی گفت:ظرفیت پایانه کانتینری بندرشهید رجایی بیش ازیک هزار کانیتنر " تی یی یو" است اما با انباشت 23 هزار کانیتنر درشرایط فعلی تنها امکان جابجایی 400 هزار کانتینر وجود دارد.
وی گفت: بارهابا شرکتها برای تسریع در تخلیه کالایشان مکاتبه شده ولی آنها رغبتی به ترخیص سریع کالاهای خود که سرمایه ملی کشوراست نشان نمی دهند و خسارت هنگفتی از این بابت متوجه کشور می کنند.
وی افزود: عدم انتقال کالاهای"رسوبی" از بندر شهیدرجایی موجب می شود که ترخیص کالاها از کشتی ها در خطوط منظم (لاینری ) به کندی و با تاخیر صورت گیرد و صاحبان کشتی برای از دست ندادن مشتریان دیگرخود رغبتی به حمل کالا به این بندر نکنند.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی هرمزگان گفت:اگر این کشتی ها ترددبه بندر شهید رجایی را قطع کنند، تاثیر تورمی روی محموله های کانتینری دارد وباعث افزایش کرایه حمل خواهد شد.
مزروقی افزود: همچنین بر روی کالاهای صادراتی که از این منطقه صادر می شود تاثیر سوء می گذارد و لطمه خواهد زد.
مدیرکل بنادر و کشیترانی هرمزگان گفت: بدلیل فرسودگی زودرس و استفاده بیش از حد از امکانات و تجهیزات بندرشهیدرجایی،پارسال 10 میلیارد ریال صرف بازسازی و تعمیرات آنها شد.
وی افزود: چنانچه جریمه های سنگین و پله ای برای کالاهایی که بیش از حد مجاز 15 تا30 روز در بندر باقی می ماند اعمال شود، درکار انتقال کالا از بندر تسریع می شود.
وی افزود:اصلاح مقررات و قانون امور گمرکی و بندری و ترانزیت داخلی کالا- های کانتینری از این بندر به دیگر گمرکهای کشور می تواند در کاهش انباشت کالا (رسوب ) موثر باشد.
وی گفت:استاندارد زمان نگهداری کالا دربندرهای جهان حداکثریک هفته است در حالی که در ایران بیش از 50 روز است و زمان نگهداری کالاهای کانتینری در بندر شهید رجایی به هشت ماه هم می رسد.
ناظر گمرکهای استان هرمزگان نیز در این مورد گفت: برای حل این مشکل با بندرو کشتیرانی مکاتبه شده که کالاهای اضافی به نقطه دیگری از کشور منتقل شود.
محمدرشید سلگی افزود:در این صورت، باید این کالاها به صورت ترانزیت اداری از بندر شهیدرجایی به یکی از گمرکهای کشور انتقال یابد.
وی گفت: گمرک، آمادگی ارایه مجوز انتقال کالاهایی که در بندر شهید رجایی انباشته شده و مشکلات فضا برای این بندر بوجود آورده را دارد.
سلگی افزود: سازمان بندر و کشتیرانی موظف است هر هفته فهرست کالاهایی را که بیش از حد مجاز انباشت شده به گمرک اعلام کند تا به صاحبان کالا اعلام شود که در صورت عدم مراجعه، اقدام بعدی صورت می گیرد.
وی گفت: البته صاحبان کالا تا چهار ماه بایستی برای ترخیص اقدام کنند و پس از آن در صورتی که برای ترخیص مشکل داشته باشند، چهار ماه دیگر این مهلت تمدید می شود.
سلگی افزود:برخی از صاحبان کالا ترجیح می دهند کالاهای خود را بصورت خرد خرد ترخیص کنند.
یکی از نمایندگان شرکت سایپا در گفت و گو با خبرنگارما در گمرک شهید رجایی گفت:دریافت نشدن اسناد از بانک و نیز نبود اعتبار، عواملی بوده که باعث شده از اواخر مرداد سالجاری، کالاهای وارداتی این شرکت در انبارهای بندر شهیدرجایی باقی بماند.
منوچهر فیروزی افزود:عمده این کالاها، قطعات یدکی وارداتی پراید از کشور کره جنوبی است که شرکت سایپا وارد کرده است.
وی که اسناد ترخیص 381 کانتینر قطعات خودرو پراید را در دست داشت گفت: شرکت سایپا هر ماه یک هزار کانتینر لوازم و قطعات یدکی خود را از گمرک شهیدرجایی ترخیص می کند.
مدیرنمایندگی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هرمزگان گفت:در ترخیص کالاهایمان در بندرشهیدباهنربندرعباس مشکلی نداریم بلکه بیشتر مشکل در بندر شهید رجایی است.
محمدتقی جعفری افزود: این مشکلات موجب شده که روند ترخیص و فروش کالاهای متروکه با کندی روبرو شود.
مجتمع بندری شهیدرجایی بندرعباس 24 پست اسکله دارد و سالانه 15 میلیون تن کالا در آن تخلیه وبارگیری می شود.
خ ـ ت 810/80/08