منابع آگاه:مواداولیه روغن نباتی را تانکرهای حمل مازوت از بندرعباس حمل می کنند # بندرعباس ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/9/79 داخلی. اقتصادی. نفت. روغن.
منابع آگاه محلی در هرمزگان گفتند: مواد اولیه تولید روغن نباتی بوسیله تانکرهای مخصوص نفت کوره (مازوت )از بندرعباس به کارخانه های تولید روغن در داخل کشور حمل می شود.
این منابع افزودند: حمل و نقل مواد اولیه روغن نباتی بوسیله تانکرهای مخصوص مواد سوختی، نگرانی هایی در بین مردم بوجود آورده است.
پارسال نیز مقدار زیادی روغن در هرمزگان توزیع شد که برخی شهروندان که از این روغن ها مصرف کرده بودند با ناراحتی هایی از جمله سرگیجه و سر درد مواجه شدند.
کارشناسان بهداشتی درهرمزگان حمل مواد اولیه روغن بوسیله تانکرهای مواد سوختی را شیوه نادرست می دانند.
رییس مرکز بهداشت هرمزگان می گوید: هرچند این مواد پس ازحمل،درکارخانه کاملا تست می شود و پس از تبدیل به روغن نباتی آزمایش هایی صورت می گیرد اما استفاده از ظرف مواد سوختی برای حمل مواداولیه روغن نباتی،جای تامل دارد.
منصور بقایی پور افزود: این روغن شاید از لحاظ میکروبی تست شود ولی از لحاظ تست شیمیایی برای ماشک ایجاد کرده که آیا این آزمایش هم در واحدهای روغن سازی انجام می شود یا نه.
وی گفت: شیوه حمل آن بوسیله تانکرهای حمل مواد سوختی به رغم شست و شوی مخازن آنها،صحیح نیست لذا امکان دارد در شست و شوی تانکرهادقت لازم به عمل نیاید و به حد کافی نباشد و در نتیجه مشکلاتی بوجود آید.
وی گفت:هم اینک مرکز بهداشت هرمزگان درحال پیگیری این موضوعاست و اخیرا در شورای بهداشت این استان نیز مطرح شد.
تانکرهای 28 هزار لیتری نفت کوره که این مواد راازداخل کشوربرای صادرات به بندرعباس حمل می کنند، پس از شست وشوی تانکر،مواد اولیه روغن نباتی را برای کارخانه های روغن سازی کشور حمل می کنند.
راننده یکی از تانکرهای بزرک حمل مواد سوختی درگفت و گوبا خبرنگار ما گفت: ما نفت کوره را از اصفهان به بندرعباس حمل می کنیم و به هنگام بازگشت مواد اولیه برای کارخانه های روغن کشی بار می زنیم.
جواد سلیمانی افزود: کرایه حمل مازوت از اصفهان تا بندرعباس دو میلیون ریال است چون از سمت بندرعباس به شهرمان خالی برمی گردیم وکرایه حمل این مواد به همان اندازه مازوت است پس از شست وشوی تانکراز مواد سوختی، مواد اولیه روغن نباتی در آن می ریزیم.
او گفت: من نزدیک دو سال است که این کار را انجام می دهم و با پرداخت 160 هزار تا 170 هزار ریال هزینه شست و شو، از مخزن تانکر برای حمل مواد اولیه روغن نباتی استفاده می کنم.
وی افزود: درصورتی که کرایه حمل دو سره بار به مابدهند مامجبورنمی شویم در تانکرهای مازوت، مواد اولیه روغن نباتی حمل کنیم.
به گفته افراد آگاه، بدلیل کمبود وسیله نقلیه در زمینه حمل مواد اولیه روغن نباتی، از تانکرهای حمل مواد سوختی برای حمل مواداولیه روغن استفاده می شود.
هم اینک هشت تا 9 کارگاه بزرک شست و شوی تانکرهای مواد سوختی در مسیر جاده بندر شهیدباهنر به بندر شهیدرجایی بندرعباس ایجاد شده که بعضی ازاین کارگاه ها قبل از سال 74 نیز فعال بوده اند.
صاحب یکی ازکارگاههای شست و شوی تانکرهادربندرعباس گفت: روزانه پنج تا شش تانکر در این کارگاه شست و شو می شود.
حسین طاهری افزود: تانکرهایی که موادسوختی بویژه مازوت حمل کرده باشندبا گازوئیل و آب گرم تحت فشار شست و شو وپس ازاطمینان برای حمل مواد اولیه روغن نباتی، آماده می شوند.
وی گفت: هم اینک بدلیل افزایش تعداد کارگاههای شست و شوی تانکرهای سوختی بین این واحدهارقابت ایجاد شده و هر کدام از آنان به نوعی می خواهند برای خود مشتری جذب کنند.
وی افزود:در سال 74 تا 76 که تعداد کارگاههای شست و شو کم بود هر سرویس آب گرم تانکر 250 هزار ریال بود امااینک بین 120 تا160 هزار ریال است.
سرپرست مخازن روغن شرکت فریکو دربندرعباس گفت:این شرکت دارای 20 مخزن جمعا با ظرفیت 60 هزار تن روغن در کنار اسکله شهید رجایی بندرعباس است.
پرویز اسماعیل زاده افزود: روزانه بین 30 تا 50 دستگاه تانکر کار حمل مواد اولیه روغن نباتی از این مخازن را بر عهده دارند.
وی گفت:ظرفیت هر تانکر 18 چرخ، 22 تن است که برای کارخانه های روغن کشی داخل کشور مواد اولبه حمل می کنند.
اسماعیل زاده افزود: مواد اولیه روغن نباتی بوسیله کشتی ازکشورهایی نظیر آرژانتین و برزیل وارد می شود و پس از پهلوگیری کشتی دراسکله بوسیله پمپ از کشتی به داخل مخازن پمپاژ می شود.
او گفت: پیشتر در سال 76 نسبت به شست و شو و بارگیری مواد اولیه روغن نباتی در شب اعتراض کردم که هم اینک این اقدام برای حصول اطمینان بیشتر از نحوه شست و شو در روز انجام می شود.
وی افزود: این شرکت مخازن خود را بصورت اجاره ای در اختیار شرکت بهمن گستر جنوب قرار داده و نقشی در اینکه تانکری خوب شسته شود یا نشود، ندارد ولی بنظر ما هم این شیوه صحیحی نیست که از تانکرهای حمل مازوت برای حمل مواد اولیه روغن نباتی استفاده شود.
مدیر کل بازرسی و نظارت هرمزگان دراین مورد گفت:برای حمل مواداولیه روغن بایستی ازتانکرهای مخصوص استفاده شود اما متاسفانه ازتانکرها بصورت چند منظوره استفاده می شود.
روح الله براتیان افزود: این اقدام از نظر بهداشتی مشکلی ندارد و پس از شست و شو،تست و بازبینی، روغن گیری می شودو حتی پس از تولید کارشناس بهداشت آن را آزمایش می کند.
وی گفت:مانظارتی نسبت به اینکه این مواد بهداشتی هستند یا نیستند نداریم و تنها آمار مربوط به حمل مواد اولیه را مد نظر قرار می دهیم.
در این زمینه خبرنگار ما با مراجعه به دفتر شرکت بهمن گستر کرانه جنوب موفق به کسب اطلاعات بیشتر نسبت به دلایل حمل مواداولیه روغن نباتی بوسیله تانکرهای مازوت، بدلیل عدم حضور مدیر شرکت فوق نشد.
معاون شرکت بمهن گسترکرانه جنوب نیز از ارایه پاسخ در این زمینه به خبرنگار ما خودداری کرد.
مرادی قول دادکه موضوع را به تهران منعکس کند ودرصورت کسب اجازه مصاحبه و هماهنگی، متعاقبا پاسخگو باشد.
خ ـ ت 810/80/08