یک مسوول : سالانه130 هزارمترمربع گلیم وشال درشهرستان تالش تولیدمی شود # آستارا ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 20/3/78 داخلی . اقتصادی . صنایع دستی مسوول صنایع روستایی جهاد سازندگی تالش گفت : هنر گلیم و شال بافی به روش سنتی یکی از انواع صنایع قدیمی شهرستان تالش بشمار می رود که از رونق خاصی در این منطقه برخورداراست .
روحان مافی روزپنچ شنبه بمناسبت روزجهانی صنایع دستی افزود: درحال حاضر صدهانفر بویژه زنان روستایی در شهرستان تالش به این حرفه اشتغال دارند و سالانه هزاران متر مربع انواع گلیم ،گبه و شال به روش سنتی در سطح شهرستان تالش تولید و به بازار عرضه می شود.
وی گفت : پارسال بالغ بر130 هزارمترمربع انواع گلیم ،گبه و شال در توسط حدود2 هزارخانوارشاغل به حرفه در منطقه تالش تولید شد.
روحان مافی درباره هنرسنتی شال بافی افزود: شال که از پشم گوسفند و بز تهیه می شود در مقابل نفوذ رطوبت هوا و سرما بسیار مقاوم بوده و عمده مصرف کنندگان این نوع پارچه دامداران و روستائیان مناطق تالش ، رضوانشهر، ماسال و شاندرمن می باشند.
وی گفت : علاوه بر کارگاههای خانگی تعداد 15 کارگاه صنعتی شال بافی نیز در سطح شهرستان تالش فعال است.
وی اظهارداشت : در جوار کارگاههای تولیدگلیم وشال مراکز رنک رزی سنتی نیز فعال هستند که سالانه بطور متوسط مقدار 5 هزار کیلوگرم انواع نخ تابید شده توسط زنان روستایی دراین کارگاهها رنک آمیزی می شود.
وی گفت : در راستای حمایت از صنایع دستی فرش ،گلیم وشال بافی در منطقه همه ساله بخشی از تسهیلات بانکی تخصیصی دراختیار شاغلین این حرفه قرار می گیرد.
از پارچه شال در تهیه شلوار، کلاه، جوراب وپوشش روستایی وازانواع گلیم وگبه بعنوان زیراندازدرمنازل استفاده می شود.
دامداران شهرستان تالش سالانه با نگهداری 650 هزار راس گوسفند و بز مقدار 950 تن پشم تولید می کنند که بخش مهم پشم تولیدی آنان در صنعت قالی بافی ، گلیم و شال بافی منطقه استفاده می شود.
شهرستان تالش با حدود 150 هزارنفرجمعیت درغرب استان گیلان قراردارد.
این شهرستان بلحاظ موقعیت روستایی و عشایری بعنوان یکی ازمناطق مهم تولید صنایع دستی درشطح استان گیلان بشمارمی رود.