شرکت های عضو یاتا سالانه 350 میلیارد تن کیلومتر بار جابه جا می کنند # تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی 8/4/78 مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: شرکت های عضو انجمن حمل و نقل بین المللی "یاتا" سالانه 350 میلیارد تن کیلومتر بار و پست جابه جا می کنند.
احمدرضا کاظمی روز سه شنبه این مطلب را در همایش یکروزه "اینده فن اوری های هوافضایی و نیازهای کشور" که با حضور چند از مسئولان و دست اندرکاران این صنعت از سوی پژوهشکده فن اوری های نو در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد ، اعلام کرد.
وی با اشاره به جایگاه صنعت حمل و نقل هوایی در اقتصاد جهانی ، گفت: هزینه تعمیر و نگهداری شرکت های هواپیمایی در سال 2004 حدود 36 میلیارد دلار و درامد فعالیت های مستقیم و عملیاتی این شرکت ها در سال 2000 حدود 340 میلیارد دلار است لذا این امر توجه به توسعه این صنعت را ضروری می سازد.
وی افزود: در صورتی که درامد و هزینه فرودگاهها ، جهانگردی ، شرکت های خدماتی و پشتیبانی و شرکتهای هواپیماسازی محاسبه شود این صنعت در ردیف بزرگترین صنایع جهان خواهد بود.
وی نقش فن اوری در این صنعت را تشریح کرد و گفت: فن اوری های تولید هواپیماهای جنگی ، خدماتی و حمل ونقل پیوسته در حال تحول و پیشرفت است و طراحان می توانند با استفاده از فن اوری های مواد جدید در ساخت و تولید و بکارگیری بازوهای مکانیکی به خصوص سازه های هوشمند هواپیماهایی را که بهترین سرعت و کمترین نیرو را در شرایط مختلف جوی و پروازی دارند برای هر نوع ماموریت تولید کنند.
وی طراحی بال های متغیر و چند منظوره برای هواپیماهای حمل و نقل را از فن اوری های بسیار پیشرفته این صنعت دانست و گفت: فن اوری های جدید راهبری و هدایت هواپیماها در اسمان های لایتناهی و فرودگاههای بیشمار از دیگر تحولات شگرف این صنعت است.
مدیرعامل "هما" افزود: در پوسته و سازه های هواپیماهای فردا موادی به کار می رود که قادر است با ادراک محیطهای پروازی و عملیاتی از طریق پردازش و تحلیل اطلاعات دریافتی ، تغییرات ساختمانی یافته و کارایی سازه ها را به بالاترین حد ممکن افزایش دهند.
وی پیشنهاد کرد: در صورت تحقق این طرح در اینده بسیاری از معضلات دینامیکی اجتناب ناپذیر سازه های امروزی هواپیماها از بین می رود.
کاظمی به نقش این صنعت در رونق گردشگری اشاره کرد و گفت: تعداد گردشگران ورودی در سال 1996 با 5/4 درصد افزایش بالغ بر 592 میلیون نفر شد و میزان درامد این بخش با افزایشی معادل 6/7 درصد به 423 میلیارد دلار رسیده است.
وی گفت: براساس گزارش ایکائو تعداد مسافرت های هوایی در جهان ، در سال 1996 نیز هشت درصد افزایش نشان می دهد.
وی اظهار داشت: در جنوب اسیا تعداد گردشگران ورودی منطقه در سال 1996 حدود 5/4 میلیون نفر بودند که این رقم افزایشی به میزان 4 درصد نسبت به سال 95 نشان می دهد و این جریان سبب کسب درامدی بالغ بر چهار میلیارد دلار شده که 4/8 درصد افزایش نسبت به سال 1995 نشان می دهد.
وی گفت: بخش دیگری که بتازگی از تحولات زیادی برخوردار شده فن اوری های خدماتی شامل ارتباطات تلفنی در حین پرواز ، فاکس ، خدمات رایانه ای ماهواره ای ، انواع کانال های تلویزیونی مدار بسته ، خدمات قبل و بعد از هر پرواز از جمله هتل ، غذا ، تسهیلات بانکی ، رزرواسیون در شبکه پروازهای جهانی ، استفاده از کارت های اعتباری ، تعیین نرخ های مناسب برای انواع مسافران و... می باشد.
/20/ /80/ /102/ /124/ /11/