نگاهی به استعدادها، نیازمندیها و وضعیت بخش دامپروری در منطقه سیستان # زاهدان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/04/78 داخلی.اقتصادی.دامپروری.
کارشناسان می گویند اجرای طرحها و توسعه دامپروری در کنار بخش کشاورزی نقش موثری در حفظ جمعیت، اشتغال و خودکفایی اقتصادی منطقه سیستان دارد.
طبق آمار منابع رسمی از جمعیت 332 هزار نفری منطقه سیستان 70 درصد در مناطق روستایی ساکنند که اغلب به کار کشاورزی و دامپروری مشغولند.
بر اساس این آمار با بهره گیری از آب رودخانه هیرمند سالانه 120 هزار هکتار زمین کشاورزی در شهرستان زابل زیر کشت می رود و یک میلیون و 670 هزار واحد دامی نیز در این منطقه مستقر هستند.
40 درصد واحدهای دامی سیستان وبلوچستان در زابل مستقرند و به عبارتی به طور متوسط هر نفر روستایی در این منطقه نه واحد دامی را به خود اختصاص داده است.
مدیر جهاد سازندگی زابل به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در واحدهای دامی این استان سالانه 10 هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می شود.
رضا نجفی افزود: همچنین از این واحدها به طور متوسط روزانه 150 تن شیر تولید که به علت نبود کارخانه فرآورده های لبنی به شیوه سنتی فرآوری و وارد بازار می شود.
او گفت: پارسال علاوه بر صدور 36 هزار راس گاو، 200 هزار راس گوسفند نیز از زابل به سایر نقاط کشور برای کشتار و دامداری صادر شد.
وی افزود: هم اکنون در منطقه سیستان کشتارگاه صنعتی وجود ندارد.
او گفت: : به همین دلیل در سه ماه نخست امسال 17 هزار راس گاو زنده از این منطقه به سایر نقاط کشور صادر شد.
همچنین در واحدهای پرورش طیور این منطقه نیز سالانه 2575 تن گوشت سفید تولید می شود.
از آبهای دریاچه هامون نیز پارسال توسط 1500 نفر صیاد زیرپوشش شیلات سیستان 12 هزار تن انواع ماهی گرم آبی صید شد که 9000 تن آن به سایر استانهای کشور صادر شده است.
همچنین با تلاش مردم و دستگاههای اجرایی تاکنون 24 هزار و 500 هکتار از نیزارهای هامون که در سالهای اخیر در معرض نابودی قرار گرفته بود و منبع تغذیه دام در این منطقه محسوب می شود، احیاء شده است.
مدیر کل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: از هر هکتار نیزار احیاء شده 18 تن علوفه تر و شش تن علوفه خشک برداشت می شود.
مهندس محمدحسن دهمرده افزود: امسال احیاء 20 هزار هکتار از این نیزارها در دست اجرا است.
اجرای طرح احیاء نیزارهای هامون که از سال 1373 آغاز شده در وسعت 75 هزار هکتار ادامه دارد.
مدیر جهاد سازندگی زابل گفت: چهار گونه بومی دام و طیور مشهور کشور شامل گاو سیستانی، شتر یک کوهانه، گوسفند بلوچی و مرغ خزک در منطقه سیستان پرورش داده می شوند.
رییس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام جهاد سازندگی سیستان و بلوچستان نیز گفت: قانع بودن در تغذیه، شیردهی و افزایش متوسط 5/1 تا دو کیلوگرم وزن در روز، مقاومت و سازگاری در برابر بیماریهای شایع و انگلهای محلی و تغییرات آب و هوایی از جمله خصوصیات ژنتیکی گاو سیستانی است.
غلام حیدر زورقی گفت: بر اساس سرشماریهای انجام شده 85 هزار راس گاو سیستانی در این خطه نگهداری می شوند.
قامت نسبتا بلند، دست و پای کشیده و پیشانی پهن و برجسته از ویژگیهای ظاهری این گونه از دام بومی کشور است.
او افزود: طبق تحقیقات انجام شده روی این نژاد میانگین وزن گاوهای نر سیستانی بالغ تا 450 کیلوگرم می رسد و طول مدت شیردهی نوع ماده آن 170 روز است و به طور متوسط در شرایط تغذیه خوب روزانه تا هشت لیتر شیر تولید می کند.
وی افزود: به منظور انجام مطالعات لازم روی این نژاد بومی کشور ایستگاه تحقیقاتی و به گزینی گاو سیستانی در منطقه زهک زابل ایجاد شده است.
کارشناسان می گویند وجود آب کافی در فصولی از سال، سرمایه غنی دامی، توان بالقوه نسبی بالای تولید علوفه بویژه نیزار و مراتع حاشیه دریاچه هامون از مهمترین استعدادهای توسعه دامداری در این خطه هستند.
مدیر جهاد سازندگی زابل گفت: تسریع در احیاء نیزارهای هامون و مدیریت صحیح بهره برداری از آن، راه اندازی کشتارگاه صنعتی دام، ساخت کارخانه های فرآورده های لبنی و بهسازی اماکن دامی از جمله نیازهای بخش توسعه دامپروری در این منطقه هستند.
وی افزود: اکنون 600 پرونده متقاضی بهسازی اماکن دامی در این اداره موجود است، اما برای این بخش اعتبار خاصی پیش بینی نشده است.
وی همچنین نسبت به بی توجهی مسوولان به نیازمندیهای بخش دامپروری در این منطقه و مهاجرت دامداران این منطقه به حاشیه شهرهای زابل و زاهدان هشدار داد.
قبل از این دکتر علی اصغر برائی نژاد مدیر شبکه دامپزشکی سیستان و بلوچستان نیز نسبت به پیامدهای منفی قاچاق دام زنده از کشورهای همسایه به منطقه سیستان هشدار داده بود.
وی با بیان اینکه پارسال قاچاق دام از افغانستان به این استان 300 درصد افزایش یافته است گفته بود علاوه بر تهدید سرمایه های دامی و اختلالات ژنتیکی این مساله موجب انتقال و بروز بیماریهای دامی در این منطقه مرزی می شود.
گزارش شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور وابسته به وزارت جهاد سازندگی حاکی است کار ساخت یک کشتارگاه صنعتی دام در زابل در دست اجرا است که تا پایان پارسال برای تاسیسات آن یک میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
عملیات ساخت این کشتارگاه در سال 1370 آغاز شد و برای تکمیل آن 34 میلیارد ریال دیگر مورد نیاز است.
در صورت بهره برداری سالن کشتار، این کشتارگاه ظرفیت کشتار 750 راس گوسفند و بز، 100 راس گاو و 50 نفر شتر را در روز دارد.