کشاورزان بجنوردی می گویند ریزش ساقه های گندم و جو به آنان خسارت زده است # بجنورد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 27/03/77 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.گندم.جو.
برخی از کشاورزان بجنورد می گویند: به علت ریزش ساقه محصولات گندم و جو به هنگام عملیات درو، خسارت زیادی به آنان وارد شده است.
حسین خطیب از کشاورزان منطقه شوقان بجنورد روز چهارشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: به همین علت، برخلاف همه ساله که در این موقع 80 درصد محصول برداشت شده بود، هم اکنون بخش وسیعی ازاین مزارع برداشت نشده است.
یک کشاورز منطقه مانه و سملقان بجنورد نیز با اشاره به کمبود کمباین برای برداشت گفت: درو محصولات کشاورزی با دست هزینه برداشت را به چند برابر افزایش داده است.
محمد یزدانی هجوم خسارت آور پرندگان به مزارع گندم و جو را از دیگر مشکلات کشاورزان برای برداشت به موقع محصولاتشان دانست.
مدیر کشاورزی شهرستان بجنورد در این زمینه گفت: در منطقه جاجرم که یک هفته از زمان برداشت گندم آن می گذرد تنها سه دستگاه کمباین به کار گرفته شده است.
حیدر بیابانی افزود: این در حالی است که همه ساله در مناطق جاجرم، سنخواست، امیرآباد و صادق آباد بین 20 الی 25 دستگاه کمباین به کار گرفته می شد.
وی گفت: با توجه به وزش بادهای موسمی، هر روز تاخیر در کار برداشت گندم و جو خسارات عمده به این محصولات وارد می کند.
بیابانی افزود: شرایط نامطلوب برداشت محصولات کشاورزی منطقه باعث شده که تعدادی از کمباینهای بجنورد به استان گلستان مهاجرت کنند و با توجه به جلوگیری از بازگشت آنان، به این شهرستان بازنگردند.
مدیر کشاورزی بجنورد افزود: در سالهای گذشته با وجود کمباینهای موجود در شهرستان و کمباینهای مهاجر از استان گلستان، کار برداشت محصولات کشاورزی با مشکل مواجه نبود.
80 هزار و 320 هکتار از مزارع شهرستان بجنورد به کشت گندم و جو آبی و دیم اختصاص دارد.
در همین حال معاون فنی سازمان کشاورزی استان خراسان گفت: عزیمت کمباینهای مهاجر از مناطق گنبد و گرگان به این استان از هفته جاری آغاز شده است.
صفر موسی پور افزود: تاکنون بیش از 50 دستگاه کمباین برای برداشت محصولات کشاورزی وارد منطقه شده است.
وی پیش بینی کرد تا زمان برداشت غلات در اواسط تیرماه، این تعداد به 500 دستگاه خواهد رسید.
موسی پور گفت: علاوه بر این 400 دستگاه کمباین بومی و 2450 دستگاه دروگر نیز در استان خراسان برای برداشت محصول گندم و جو آبی فعال هستند.
طبق برآورد سازمان کشاورزی خراسان، پیش بینی برداشت محصول از سطح 600 هزار هکتار زمینهای زیرکشت گندم و جو آبی استان، 5/1 میلیون تن است.
کار برداشت محصول غلات مناطق استان خراسان به تدریج از اوایل اردیبهشت ماه آغاز و تا مرداد ماه ادامه دارد.