برداشت برنج در گیلان اغاز شد اما کشاورزان نگران قیمت هاهستند # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/5/77 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.برنج شالیکاران گیلانی می گویند ، در حالی فصل برداشت برنج را اغاز کردند که نگران روند بازار برنج ، نقش واسطه ها و سیاست های دولت در واردات این محصول هستند.
این عده عقیده دارند : افزایش بی رویه قیمت برنج درهشت ماه گذشته توسط واسطه هاو تاجران عمده صورت گرفته و برنجکاران از این جهت سودی نبردند.
برنجکاران گیلانی اعلام کردند: پارسال برنج ارقام پر محصول خود مانند خزر و سفیدرود را در فصل برداشت کیلویی دو هزار تا دو هزار400 ریال و برنج محلی درجه یک راکیلویی چهارهزار ریال فروختند که این نرخ توسط واسطه ها و سیاست های وارداتی برنج از سوی دولت بر انها تحمیل شد.
به گفته شالیکاران ،امسال درحالی که برنج تازه گیلان در سطح محدود وارد بازار شده است ، واسطه ها و تجار خبر از ارزان شدن آن می دهند ، مجلس و دولت درصدد واردات وتوزیع ان دراین فصل یعنی زمان برداشت محصول می باشند.
" اصغر صادقی "برنجکار 57 ساله اهل پیرمحله رودسر که تنها هفت هزارمتر مربع ( هفت دهم هکتار) زمین شالیکاری دارد، اظهار کرد: گفته می شود تجار، برنج جدید را دراغاز فصل برداشت کیلویی دو هزار ریال کاهش دادند و اکنون برنج طارم درجه یک در بازار گیلان به کیلویی پنج هزار ریال کاهش یافت .
این شالیکار خاطر نشان کرد : بااین وضع تادوماه دیگر باعرضه زیادمحصول داخلی به بازار قیمت برنج باز هم به کیلویی سه هزار ریال می رسد.
" قلی بامداد " 64 ساله از کشاورزان رودسر که یک هکتار زمین شالیکاری دارد ، می گوید : هزینه های کاشت ، داشت وبرداشت برنج درسالجاری به دلیل گرانی ماشین آلات ، نهاده ها و سوخت بیش ازدو برابر افزایش یافته است .
وی می افزاید : پارسال برای درو برنج دستمزد روزانه هرکارگربیست هزار ریال بود و این نرخ در سالجاری باتوجه به افزایش قیمت برنج در فصل بهار، به چهل هزار ریال رسید.
این شالیکار می گوید : امسال برغم افزایش قیمت برنج و به تبع ان بالا رفتن هزینه های تولید ، برنجکاران در این چرخه سودی نبردند و سود بالا رفتن قیمت ها در فصل زمستان و بهار نصیب دلالان و تاجرها شده است .
" بامداد " عقیده دارد ، دولت با تبلیغات بی موقع ان هم در فصل برداشت برنج در مورد واردات برنج خارجی از واسطه ها و تاجران حمایت می کند .
" نصرت یوسفی" یک شالیکار دیگر گفت : گران شدن برنج دست کشاورزان نیست بلکه این دلالها و تاجران برنج هستند که تعیین قیمت می کنند ، گرانی در فصلی است که کشاورزان تقریباتمامی محصول خود را قبلا به دلیل بدهی فروختند.
مدیرکل تعاون روستایی گیلان درباره قیمت بازار برنج در سالجاری گفت : سازمان تعاون روستایی در گیلان تلاش دارد تا شالیکارمتحمل ضرروزیان نشود.
"محمد رضا طاهر زاده " افزود : تلاش این است تا 250 هزارتن برنج داخلی از شالیکاران کشور خریداری شود که در این صورت ، قیمت ها کنترل وبرنجکار زیان نخواهد کرد.
وی گفت : تعاون روستایی گیلان بزودی کار خریداری نزدیک به 17 هزارتن برنج را به صورت عادی و به نرخ بازار در جهت حمایت از کشاورز آغاز می کند.
وی تصریح کرد:این برنج برای تعاونی هاو وزارت خانه ها خریداری می شود و تاکنون تقاضاهایی دریافت شده است .
مدیر کل تعاون گیلان ، تشکیل یک اتحادیه دراستان را موثر توصیف کرد و یادآور شد : این اتحادیه می تواند امور خرید و فروش ، صادرات و مجموعه مسایل ومشکلات و هم چنین راه کارهای افزایش سود کشاورزان را ارائه نماید.
" اسماعیل نگارش " رئیس سازمان کشاورزی گیلان نیز بااشاره به ناهماهنگی درقیمت وهزینه های تمام شده اظهارکرد: واردات و توزیع برنج خارجی درایام برداشت محصول داخلی غیراصولی و به زیان تولیدکنندگان است .
وی با تایید افزایش هزینه ها، شامل ماشین آلات و ادوات ، نهاده ها و دستمزدها خواستار حمایت از برنجکاران شد.
رئیس سازمان کشاورزی گیلان گفت :سعی می شودبا تجهیزویکپارچه سازی زمین های زراعی ومعرفی ارقام پرمحصول،مقاوم وبا کیفیت ، میزان بازدهی در واحد سطح افزایش داده شود و به شالیکاران کمک شود.
اکنون قیمت هر کیلو برنج مرغوب و درجه یک در گیلان مانند طارم شش تاهفت هزار ریال و ارقام پرمحصول خزر و سفیدرود پنج تا پنجهزار و500 ریال است .
از 400 هزار هکتارزمین کشاورزی استان گیلان 230 هزار هکتار ان به کشت انواع گونه های برنج اختصاص دارد.
از این میزان زمین زیرکشت ، همه ساله حدود یک میلیون تن شلتوک (600 هزار تن برنج سفید) برداشت می شود.