تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۷۶ - ۰۰:۰۱
افزایش قیمت برنج داخلی درگیلان متوقف شد # رشت ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/12/76 داخلی.اقتصادی.کشاورزی.برنج کاهش عرضه برنج داخلی ازسوی کشاورزان گیلانی به بازار و عرضه انواع برنج خارجی در هفته های اخیر باعث متوقف شدن افزایش قیمت این محصول درمنطقه شد.
طی روزهای اخیرقیمت انواع برنج داخلی به طور متوسط هرکیلو صد تا 150 ریال کاهش یافت .
نرخ برنج محلی در دو ماه گذشته نسبت به شهریور و مهر هر کیلو یکهزار و 200 تا یکهزار و 300 ریال افزایش یافته بود.
اکنون برنج پرمحصول سفیدرود درجه یک و دو از سه هزار و صد تا سه هزار و 200 ریال ، برنج بینام درجه یک و دو از چهار هزار تا چهار هزار و300 ریال ، برنج خزر درجه یک و دو از سه هزارو 700 تا چهار هزار و صد ریال و برنج دمسیاه درجه و دو از پنج هزار ریال تا پنج هزار و 600 ریال در گیلان خرید و فروش می شود.
"محمد هاشمی" بنکدار برنج در رشت علت افزایش قیمت برنج در ماههای آذر ، دی و بهمن را ناشی از بروز افت و حوادث غیر مترقبه نظیر خشکسالی در سال زراعی گذشته و هم چنین کاهش نسبی واردات برنج خارجی به بازار اعلام کرد.
وی پیش بینی کرد ، در آستانه سال نو و با افزایش تقاضاها ، افزایش قیمت برنج تا اواسط فروردین ادامه پیدا کند.
" حبیبی " کشاورز برنجکار رشتی می گوید : قیمت فعلی برنج با وجود گران بودن دیگر مواد غذایی درکشور عادلانه است اما چقدرخوب بود این افزایش قیمت در زمان برداشت محصول که کشاورزان بازپرداخت وام داشتند، اتفاق می افتاد.
به گفته وی شالیکاران درشهریور و مهر، حاصل یکسال دسترنج خود را ارزان و گاه نصف نرخ های کنونی فروختند واکنون که برنج در دست عمده فروشان است ، قیمت ها رو به ترقی می رود.
"حجت الله شمس " یکی از دست اندرکاران خرید و فروش برنج گفت : قیمت برنج ، پس از یک افزایش جهشی، راکد شده است و احتمالا" این شرایط بربازار برنج ادامه خواهد یافت.
" عیسی قره داغی " یکی از مصرف کنندگان برنج گفت: ما به عنوان مصرف کننده به اندازه توان خود مقداری برنج در طول سال و در چند مرحله خریداری و مصرف می کنیم و این افزایش قیمت برای مصرف کننده سخت رنج آور است.
" فتحی" یکی دیگر از مصرف کنندگان گفت:اکنون در تهران بهترمی توان برنج تهیه کرد و در منطقه خودمان افراد سودجو، بانام شرکت های چند منظوره تجاری ، وارد بازار برنج شده و شرایط نامناسبی برای مصرف کننده بوجود آورده اند.
اداره کل بازرگانی استان گیلان در هفته های اخیر برنج تایلندی را کیلویی یکهزار و 600 ریال از طریق تعاونی ها و یا بین اداره ها توزیع کرده است که این توزیع در متوقف شدن روند افزایش نرخ برنج موثر بوده است.
این نوع برنج در بازار آزاد هر کیلو دو هزار و 500 تا سه هزار ریال فروخته می شود .
در استان گیلان 230 هزار هکتار زمین زیرکشت برنج قرار دارد که سال گذشته افزون بر 600 هزار تن برنج سفید از این مزارع به دست آمد.
اغلب شالیکاران منطقه ، به دلیل آنکه مالکیت در این استان خرده مالکی و به طور متوسط کمتر از هفت دهم هکتار است ،محصول را درماههای شهریور و مهر فروختند و اکنون بعضی از برنجکاران ،برنج خارجی یا برنج های درجه دو و سه داخلی را مصرف می کنند.