همرزم شهید: صیاد شیرازی نعمت و ودیعه الهی برای نظام بود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/01/21 فرهنگی.داخلی.همرزم شهید صیاد شیرازی کرمان- همرزم شهید سپهبد علی صیاد شیرازی ضمن گرامیداشت 21 فروردین ماه سالگرد شهادت این امیر سرافراز ارتش اسلام گفت: صیاد شیرازی نعمت و یک ودیعه الهی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بود.
امیر سرتیپ دوم بازنشسته منوچهر کرباسی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شهید صیاد شیرازی در سال 1323 در شهرستان دره گز خراسان متولد و در سال 1343 نیز وارد دانشگاه افسری می شود و سپس در سال 1346 فارغ التحصیل و رشته توپخانه را نیز انتخاب می کند.
وی ادامه داد: صیاد پس از طی دوره مقدماتی در مرکز آموزش توپخانه اصفهان، لشکر 81 کرمانشاه را انتخاب می کند و به عنوان افسر دیده بان و معاون آتشبار در یگان مستقر در قصر شیرین مشغول انجام وظیفه و سپس در شهر تبریز فرمانده آتشبار می شود.
کرباسی خاطر نشان کرد:هنگامی که فرمانده قرارگاه نظامی فارس و مرکز آموزش پیاده شیراز بودم به مدارک موجود در کمیته تکاور مراجعه و مشاهده کردم که صیاد زمانی که دانشجو بود و فارغ التحصیل شد و آمد تا دوره تکاوری را در مرکز پیاده بگذراند، یکی از دانشجویان برجسته و شاخص دوره بود.
همرزم شهید صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: این شهید بزرگوار در نیمه دوم دهه 40 دوره تکاوری را با رتبه ممتاز طی می کند و از آنجایی که از افسران باسواد و ورزیده ارتش بود، با تکمیل زبان انگلیسی و بنا به نیاز ارتش وقت برای طی دوره توپخانه به آمریکا اعزام می شود.
وی اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی پس از طی این دوره به عنوان استاد در مرکز آموزش توپخانه در اصفهان تدریس را آغاز می کند.
*** زندگی شهید صیاد شیرازی به حضرت موسی شباهت داشت / وی خاطر نشان کرد: زندگی افرادی مانند شهید والا مقام سپهبد صیاد شیرازی تا اندازه ای به زندگی حضرت موسی شباهت دارد، زیرا صیاد شیرازی در اوج خفقان وقت به همراه تعدادی از همرزمان خود شهیدان اقارب پرست و کلاهدوز که هر دو از افسران نیروی زمینی ارتش بودند، مبادرت به سازماندهی و شناخت افراد مومن و متدین می کند.
امیر بازنشسته کرباسی اظهار داشت: حضرت موسی در بطن خفقان فرعون متولد می شود که قصد جان او را می کنند اما به اذن خداوند آسیه موسی را در سبدی بر روی رود نیل قرار می دهد و به خواست خدا در کاخ فرعون بزرگ و پس از دریافت رسالت بر علیه فرعون نیز بلند می شود و قیام می کند.
وی ادامه داد: اگر چه حضرت موسی در دامن فرعون و طاغوت زمان خودش بزرگ شده بود اما او وظیفه و رسالت مبارزه با فرعون را بر عهده داشت.
کرباسی، که از سال 1359 در کردستان تا پایان عملیات مرصاد در خدمت شهید صیاد شیرازی بوده است، گفت: افرادی مانند شهید کلاهدوز که در گارد جاویدان بودند، همان رسالت را داشتند و در آنجا پرورش یافتند و بعدها علیه طاغوت زمان خود قیام کردند.
فرمانده اسبق قرارگاه عملیاتی جنوب شرق کشور افزود: شهید صیاد شیرازی به اتفاق این دو شهید بزرگوار، پس از شناسایی افراد مومن و متدین نیروی زمینی، سازماندهی مخفی این افراد را برنامه ریزی می کنند که البته ضد اطلاعات وقت به این موضوع پی می برد و او را دستگیر می کنند و تا زمان پیروزی انقلاب او را در بازداشت نگه می دارند.
امیر بازنشسته کرباسی بیان کرد: شهید صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب دوباره وارد صحنه خدمت می شود و بنا بر نیاز و اقتضای اول انقلاب می طلبد این افراد مومن و متدین مبنا و برنامه ریزی کارهای آرمانگرای اسلامی خود را پیاده کنند.
وی با اشاره به اینکه زمان و شرایط سخت و همه چیز به هم ریخته بود، گفت: نیروی زمینی از هم پاشیده شده بود و برای سازماندهی اوضاع در آن برهه از زمان کار بسیار سخت و طاقت فرسا بود که این مسئله می طلبد که بزرگانی همچون شهید صیاد شیرازی وارد صحنه شوند و نیروی زمینی ارتش را احیا کنند زیرا احیا کردن یک نیروی زمینی از هم پاشیده یک امر بسیار خطیر و بزرگی بود.
وی اظهار داشت: این شهید والا مقام مبنای پایه ریزی نیروی زمینی مقتدری را از همان زمان آغاز می کند و کارشکنی های بسیاری در امر خدمتی وی می شد.
کرباسی ادامه داد: شهید صیاد شیرازی یک افسر و سروان جوان با آرمانها و ایده های بزرگ بود و به طور کلی با همین اهداف و آرمانها کار خود را آغاز کرد و در همان زمان بود که کشور ما دستخوش یکسری فعالیت هایی شد.
همرزم شهید صیاد شیرازی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی در سیستان و بلوچستان، کردستان، گنبد و خوزستان رخ داد و کنترل هدایت و فرماندهی جنگ های داخلی به مراتب سخت تر از یک جنگ برون مرزی بود.
وی افزود: در جنگ برون مرزی دشمن مشخص است اما در جنگ درون مرزی دشمن خودش را به شکل مردم عام آن منطقه در می آورد.
*** شهید صیاد شیرازی، ناجی کردستان بود / کرباسی با اشاره به اینکه سپهبد صیاد شیرازی احساس کرد که کردستان به وجود او نیاز دارد، بیان کرد: به حق می توان گفت صیاد ناجی کردستان بود.
وی اضافه کرد: صیاد تمام وجود و زندگی خود را وقف کرد تا آرامش را به کردستان برگرداند و اگر صیاد و افراد مومنی مانند امیر دادبین، سرهنگ علی اصغر نوری و امیر آراسته از همرزم های نزدیک این امیر والا مقام، وارد عرصه نجات کردستان نمی شدند، امروز معلوم نبود که سرنوشت استانهای بسیار بزرگ و زرخیز ما مانند خوزستان و کردستان در چه وضعیتی قرار داشت.
همرزم شهید صیاد شیرازی افزود: همه تصور می کردند پس از پیروزی انقلاب با کوچکترین حرکتی می توانند انقلاب اسلامی را خاموش کنند اما اینگونه نشد و عزت، تقوا، شرف و ایمان این بزرگواران باعث شد که نسبت به انسجام واحدهای منظم در نیروی زمینی اقدام کنند و آرامش را به کردستان برگردانند وی ادامه داد: بازگشت آرامش به کردستان به دلیل اخلاص، ایمان، ایثار و از خودگذشتگی شهید صیاد شیرازی بود.
کرباسی گفت: صیاد رزمنده ای نبود که بدون برنامه ریزی وارد کار شود، او خودش قدم به قدم با یگان هایی که برای پاکسازی در کردستان مراجعه می کردند، گام بر می داشت و در صف اول عملیات ها بود.
کرباسی به پاکسازی بین محور بانه و سردشت که در اوایل شهریورماه 1359 انجام شد، اشاره کرد و گفت: امیر صیاد شیرازی همراه یک گردان از تیپ 55 هوابرد شیراز از بانه به سمت سردشت حرکت کرد و خود شخص ایشان قدم به قدم با این گردان برای پاکسازی این محور حرکت کرد.
وی افزود: حوالی روستایی به نام ربط ضد انقلاب مبادرت به زدن کمین کرد که ما در آنجا شهدای زیادی دادیم اما اینها باعث نشد که این شهید بزرگوار از هدف و ماموریت اصلی خود کناره گیری کند و سرانجام موفق به نابودی عناصر ضد انقلاب، منهدم کردن تجهیزات آنها و پاکسازی محور بانه به سردشت شد.
وی ادامه داد: اگر امروز در کردستان امنیت را شاهد هستیم این امنیت مرهون فداکاری های افرادی همچون سپهبد شهید صیاد شیرازی است.
***برای صیاد شیرازی خشم معنا و مفهوم نداشت / همرزم شهید صیاد شیرازی اظهار داشت: صیاد دارای صفات ویژه ای بود که یک فرمانده در ارتش اسلام باید داشته باشد، او به خدا ایمان داشت و اهل نماز، ریاضت شبانه و جهاد بود که این موارد عوامل اصلی برای یک فرمانده در ارتش ایلام است.
وی ادامه داد: شهید صیاد شیرازی تمامی کارهایش را برای خدا آغاز می کرد و در راه خدا قدم بر می داشت و برای رضای او کار می کرد.
کرباسی گفت: حضرت علی (ع) زمانی که حکمرانی مصر را به مالک اشتر می دهند یک جمله ای را در آن نامه معروف به مالک اشتر در رابطه با ایمان فرمانده به خدا بیان می کنند که من یکی از بندگان خدا را به سوی شما فرستادم که به هنگام خوف خواب به چشم راه نمی دهد و در ساعات ترس و وحشت از دشمن هراس نخواهد داشت که این ویژگی در وجود صیاد به تمام معنا وجود داشت.
وی اظهار داشت: در جایی دیگر حضرت علی (ع) به مالک اشتر می فرمایند فرمانده سپاه را فردی قرار بده که در پیش تو نسبت به خدا، پیامبر و امامت خیرخواه تر از همه، پاکتر و عاقلانه تر باشد، افرادی که دیر خشم می گیرند و عذرپذیرند، نسبت به ضعفا رئوف و مهربان و نسبت به زورمندان قوی و پرقدرت هستند، افرادی که مشکلات آنها را از جای به در نمی برد و ضعف همراهان او را به زانو در نمی آورد.
امیر بازنشسته کرباسی افزود: این فرمایشات امیرالمومنین علی (ع) برای صیاد صادق بود، البته ویژگی های بارز آن شهید بزرگوار را نمی توان به زبان و حرف تشریح کرد بلکه باید از نزدیک فردی با صیاد کار کرده باشد آنگاه شخصیت او را در این فرمایش کاملا احساس می کند.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی ها فرمانده ارتش اسلام امین بودن اوست، خاطر نشان کرد: این امین بودن تنها امانتداری در مال نیست بلکه باید فردی پاکدل و امین نسبت به خدا و پیامبر و امام خودش باشد که در این رابطه هر چه ولی امر مسلمین فرمان می دادند، صیاد می پذیرفت.
همرزم شهید صیاد شیرازی بیان کرد: این شهید در تمامی امور امین بود اگر امانتداری او در مورد اسناد مملکت نبود، ایشان به این مقام نمی رسید و امین به خدا، امام و پیامبر خودش بود.
وی ادامه داد: یک فرمانده در سپاه اسلام باید از عاقل ترین افراد باشد، به این معنا که زود به خشم نیاید که برای صیاد خشم معنا و مفهوم نداشت و چنان متواضع بود و لبخند بر لب داشت که همیشه با این تبسم زیبا و مومنانه اش اطرافیان را مجذوب می کرد.
کرباسی اظهار داشت: شهید صیاد شیرازی همیشه پیرو امامش بود و همانطور که حضرت علی (ع) می فرمایند خشم و غضب عقل ها را فاسد و انسان را از راه صحیح دور می کند او هیچ گاه خشمگین نمی شد و ما هیچ گاه غضب را بر چهره این فرمانده اسلام ندیدیم.
وی بیان کرد: او می دانست که خشم و غضب از صفات شیطان است و زمانی که خشم و غضب در انسان وجود داشته باشد، شیطان نزدیک می شود.
*** صیاد شیرازی در طول فرماندهی خود همواره عذرپذیر بود / وی با تاکید بر اینکه شهید صیاد شیرازی در فرماندهی اش عذرپذیر بود، گفت : به گونه ای کار نمی کرد که بخواهد طرف و یا خودش را به عذرخواهی وادار کند، بلکه به شیوه ای برخورد می کرد که اگر کسی هم اشتباه کرد با تبسم ویژه خودش، اطرافیان را مجذوب و عذرش را می پذیرفت.
کرباسی بیان کرد: به حق او برای سربازان زیردستش مهربان و رئوف بود که این صفت از صفات برجسته مومنان است که خداوند در قرآن کریم هم می فرماید مومنان نسبت به کافران سختگیر و نسبت به خود رئوف ومهربان هستند.
شماره 075 ساعت 14:03 تمام
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱