مرحله اول فاز 3 پالایشگاه آبادان فردا به بهره برداری می رسد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/02 اقتصاد.پالایشگاه.بهره برداری آبادان -مرحله اول طرح نوسازی فاز 3 پالایشگاه آبادان روز سه شنبه همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر به بهره برداری می رسد.
به گزارش خبرنگار ایرنا نه نقل از روابط عمومی پالایشگاه آبادان، بخش اعظم طرح نوسازی فاز 3 پالایشگاه آبادان شامل واحدهای کت کراکر، آب خنک کننده ، واحد سوخت گاز و مایع، بخار،آب آتش نشانی، توزیع و ذخیره کاستیک، تصفیه پساپ، مشعل اصلی، هوای فشرده و هوای ابزار دقیق، مخازن ذخیره و مخازن کروی، آمین و جداسازی آب ترش و سولفورکس (SULFREX(همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر به بهره برداری می رسد.
بر اساس این گزارش با افتتاح مرحله اول این فاز 4 میلیون و 200 هزار لیتر به ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه افزوده و با این افزایش میزان تولید بنزین در این پالایشگاه به حدود 12 میلیون لیتر در روز می رسد.
فعالیت بیش از 50 شرکت ایرانی در ساخت تجهیزات مورد نیاز پروژه کلیه مراحل طراحی تفصیلی، ساخت و اجرای این پروژه عظیم توسط پیمانکاران ایرانی انجام شده و در این کار بزرگ شرکت های طراحی مهندسی و ساختمان و نصب ایرانی نقش اصلی را بر عهده داشته اند.
برای تقویت توان شرکت های داخلی، توسعه تکنولوژی، جلوگیری از ارزبری، افزایش روحیه اعتماد بنفس و خودباوری با هدف استقلال در تمامی بخش های صنعتی سعی بر استفاده از محصولات ساخت داخل گردید به طوریکه در خصوص تامین اقلام و کالاهای مورد نیاز بیش از 50 شرکت ایرانی در ساخت تجهیزات مورد نیاز پروژه فعالیت داشته اند که مجموعا بیش از 213 قلم از اجناس از منابع داخلی خریداری شده است.
میزان اشتغال ایجاد شده جهت اجرای پروژه به طور متوسط بیش از هزار نفر به صورت مستقیم در انجام فعالیت های پروژه مشغول بوده اند که در مجموع حدود 26 میلیون و 523 هزار ساعت کار فعالیت داشته اند.
افزایش 6 میلیون لیتری تولید بنزین سوپر با اجرای کامل فاز 3پالایشگاه آبادان بخشی از پروژه طرح توسعه این پالایشگاه می باشد که با بهره برداری کامل از آن 6 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین سوپر کشور افزوده می شود.
434 تن گاز مایع، 250 تن پروپیلن جهت تحویل به بخش خصوصی، 330 تن گاز به عنوان خوراک پتروشیمی و 100 تن گوگرد در روز از محصولات مهم دیگری است که با افتتاح این فاز تولید آن آغاز می شود ضمن آنکه نفت کوره پالایشگاه به منظور تولید محصولات پرارزش به میزان 25 درصد کاهش می یابد.
طرح نوسازی فاز 3 پالایشگاه آبادان شامل واحدهای کت کراکر با ظرفیت 45 هزار بشکه در روز،ایزومریزاسیون با ظرفیت 11 هزار و 250 بشکه در روز خوراک، الکیلاسیون با ظرفیت 12 هزار و 300 بشکه، بازیافت اسید سولفوریک با ظرفیت 267 تن اسید در روز، بازیافت گوگرد با ظرفیت 100 تن در روز، سولفورکس با ظرفیت 900 تن در روز، واحد آمین و جداسازی آب ترش با ظرفیت 1240 تن در روز LPG و گاز و 883 تن آب ترش، واحد بخار، تصفیه آب کندانس، مخازن ذخیره و مخازن کروی، تصفیه پساب ها، هوای فشرده و هوای ابزار دقیق، مشعل ها، ذخیره و توزیع کاستیک، آب آتش نشانی، سوخت گاز و مایع و واحد آب خنک کننده می باشد.
این پروژه با استفاده از تکنولوژی جدید و پیشرفته جهانی و متناسب با استانداردهای معتبر جهان ساخته شده است و با افتتاح آن گام بلندی در راه تامین نیازهای بنزین کشور برداشته خواهد شد.
7102 شماره 101 ساعت 15:25 تمام