اشک و لبخند با فراز و فرود کلنگ ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/07 فرهنگی.میراث.بافت قدیم شیراز- صدای آوار شدن دیوارها، همه را تکان داد، لودرها و کامیون ها در رفت و آمد بودند، کلنگ بر دیوارها فرود می آمد، آن سوتر این دیوارها دل هایی در تپش بود و فراتر از آنها لبخند بر چهره هایی جان گرفت.
دل های تپنده درهراسند که مبادا میراثی گرانسنگ از یادمان های گذشته با خاک یکسان شود و بافت تاریخی شیراز درهم کوبیده وهویت این شهر به فراموشی سپرده شود.
لبخندهای تازه جان گرفته امیدوارند که با درهم کوبیده شدن این خانه های فرسوده، عده ای حاشیه نشین در دل شهر که به پندار آنان ناهنجاری به بافت قدیم شیراز ارمغان آورده اند، بهنجار شوند از بافت قدیم رخت بربندند.
دل های تپنده بیمناکند که نکند در مسیر کنارگذر شاهچراغ (ع) ، خانه ها و بناهای قدیمی و تاریخی که روندی از تکامل شهر است از بین رود و نتوان شیراز را با داشته هایش به رخ جهانیان کشید.
لبخندهای تازه شکفته، در شوقند که سرانجام پس از سال ها اطراف حرم مطهر شاهچراغ (ع) جلایی می گیرد و از ناهنجاری ها و ناخوبی ها پاک می شود.
چشم های نگران دل های تپنده بیم آن دارند که به مساجد ، بناها و طاق هایی که هویت این شهر در آن پنهان است بی حرمتی شود و در دل خاک ها دفن شوند.
چشم های درخشان مشتاقان تحول، نمناک از شوق است که روزنه ای باز شده تا در این مسیر؟ مسجد جامع عتیق ، مدرسه خان و امامزاده هایی که از غربت و تنهایی خودخوری کرده اند و رو به نابودی دارند حیاتی دوباره یابند.
دل های تپنده و لبخندهای تازه جان گرفته هر دو در یک مسیرند ، هردو نیستی و نابودی را برای میراث گرانبهایشان نمی پسندند اما هر دو نیاز به صبر و تحمل دارند.
اهالی قدیم این محله ها که به دلیل زشتی ها و ناپاکی ها مجبور بودند خانه هایشان را رها کنند و در محله های غریب میهمان شوند، خوشحالند چون با باز شدن این بافت و ارتباط با مرکز شهر، ناامنی از محله هاشان زدوده می شود.
اجرای کنارگذر شاهچراغ (ع) که در مسیر طرح توسعه حرم مطهر از سوی شهرداری شیراز در حال اجراست ، موجی نگران کننده و در عین حال امیدوارکننده را در برخی افراد ایجاد کرده است.
رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس معتقد است : ایجاد کنار گذر شاهچراغ (ع) در جهت آرمانهای توسعه پایدار دیده نشده و در واقع فدا کردن چیزی برای ساختن چیز دیگر معنا می شود.
مسعود منیاتی در گفت و گو با ایرنا افزود: بافت تاریخی شیراز یکی از منحصر به فردترین بافت های تاریخی ایران است که بدون انجام کار کارشناسی در حال تخریب است.
وی گفت:برای تخریب بافت تاریخی بدون حضور سازمان میراث فرهنگی تصمیم گیری شده و در کمسیون ماده پنج به امضا میراث فرهنگی نرسیده است.
وی ادامه داد: کارشناس بافت تاریخی باید قاطعانه تر برخورد می کرد تا این بافت فدا نشود.
وی معتقد است : مسوولانی که تصمیم گرفتند سازمان میراث فرهنگی کشور به شیراز مهد تمدن ایران منتقل شود بدلیل اهمیت این استان به لحاظ میراث کهن بوده است.
منیاتی گفت: مردم انتظار دارند مواردی که هویت و اصالت تاریخی شان را زیر سوال می برد از سوی میراث فرهنگی دنبال شود.
وی افزود: روز پیش از تخریب این بافت ، به اطلاع مسوولان میراث فرهنگی رسانده شد اما پیگیری انجام نشد و بافت تخریب شد.
وی اضافه کرد: اگرچه بافت تاریخی شیراز درگیر معضلات اجتماعی است و برای شهروندان و مسوولان مشکل ساز شده اما نباید راحت ترین راه که تخریب و نابودی است صورت گیرد بلکه باید با تفکر چاره اندیشی شود.
رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس اظهار کرد: این انجمن نماینده هزاران نفر از مردم است اما مسوولان میراث فرهنگی به اظهار نظرهای آنها اهمیت نمی دهند و در واقع به مردم بی حرمتی کردند.
مدیر توسعه آستان احمدی به ایرنا گفت: بافت قدیم شیراز در چند دهه اخیر تغییر ماهیت داده است وشیرازی های اصیل و قدیمی به دلیل معضلات این بافت مجبور شده اند خانه های خود را بفروشند و یا اجاره دهند و این بافت را ترک کنند.
محمدرضا آقا رخ اظهار داشت :میراث فرهنگی نمی تواند منطقه ای را محصور کند و اجازه هیچگونه فعالیتی را در آن ندهد به صرف اینکه منطقه تاریخی است.
وی اضافه کرد: هنوز تعریف مشخصی ار بافت فرسوده و بافت قدیمی و تاریخی نداریم ، در حالی که 70 درصد از بافت قدیمی شیراز بافت فرسوده به حساب می آید.
وی بیان داشت: بافت قدیم شیراز عملا به مرکز فساد، ناامنی های اجتماعی تبدیل شده و موادمخدر ، سرقت ، مشکلات اقتصادی و اجتماعی در آن ریشه دوانده است.
آقا رخ گفت: در این بافت که هر گوشه آن معضلی دارد و در کوچه هایش ناامنی و فساد است چگونه می توانند گردشگران خارجی را ببرند و از بافت تاریخی دم بزنند؟ وی افزود: زمانی که بحثهای فنی و کارشناسی مطرح است هیچکس پیدایش نمی شود اما همین که کلنگی زده شد همه برای بافت قدیم سینه چاک می شوند.
به گفته وی ، برای اجرای این طرح صاحبنظران دانشگاه های شیراز ، تهران و کارشناسان متعدد بررسی و اظهار نظر کرده اند و خانه های تاریخی و قدیمی شناسایی شده است.
مدیر توسعه آستان احمدی اظهار کرد: در تخریب این قسمت ها هیچ خانه تاریخی آسیب نمی بیند و تخریب نخواهد شد و در عوض شکل بافت متحول می شود و برای جذب گردشگر متناسب خواهد بود.
نماینده مردم شیرازدر مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی که معتقدند بافت فرسوده شیراز نباید تخریب شود و باید آن را به همین شیوه فرسوده حفظ کرد ، اگر دلسوز بافت هستند ، یک روز در این بافت زندگی کنند.
دکتر جعفر قادری افزود:بافت فرسوده شیراز با بافت تاریخی این شهر متفاوت است و خانه هایی که پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) تخریب شده در قالب بافت فرسوده می گنجد و نمای بافت تاریخی ندارد.
وی ادامه داد : تعدادی منزل تاریخی با معماری ارزشمند در این بافت وجود دارد که در نگهداری این منازل بحثی نیست و کسی هم قصد تخریب آنها را ندارد.
به گفته وی، در 57 هکتار طرح توسعه حرم شاهچراغ هیچ خانه تاریخی ارزشمندی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: در بافت های تاریخی شیراز حدود 400 خانه میراثی وجود دارد و بقیه خانه های موجود در بافت ،بنای فرسوده محسوب می شوند.
نماینده مردم شیراز گفت: اغلب مدیران و مسوولانی که با تخریب این خانه های فرسوده مخالفت می کنند در مناطق شمال غرب شیراز ساکن هستند و حتی نمی توانند یک شب در این منازل فرسوده سپری کنند.
وی گفت:بافت فرسوده شیراز اکنون به محلی برای اجتماع معتادان و خرید و فروش مواد مخدر تبدیل شده و در شان حضرت احمد ابن موسی (ع) و همچنین در شان مردم شیراز نیست که در دل این شهر، چنین بافتی وجود داشته باشد.
قادری بیان کرد: در اغلب شهرهای بزرگ، معضل حاشیه نشینی پیرامون این شهرها شکل می گیرد اما در شیراز معضل حاشیه نشینی در دل شهر و در اطراف حرم حضرت شاهچراغ (ع) شکل گرفته و این مشکل بزرگی برای شیراز است که باید ساماندهی شود.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز گفت: طرح توسعه حرم مطهر شاهچراغ در 57 هکتار به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است.
محمد فاضل صارمی زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: در طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) مصوب شده که میدان احمدی در توسعه حرم قرار گیرد و عبور و مرور خودروها از طریق دیگری انجام شود.
وی ادامه داد: طرح کنارگذر شاهچراغ (ع) به همین منظور اجرایی شده و در مصوبه شورایعالی شهرسازی دیده شده است.
وی اضافه کرد: برای اجرای کنارگذر نمی توان از روی خانه های مردم پل زد بلکه باید این خانه ها تملک و تخریب شود تا طرح اجرایی شود.
وی بیان کرد: در این تخریب ها یک خانه تاریخی وجود ندارد و در واقع بخش فرسوده به حساب می آید.
صارمی زاده بیان داشت: شایعاتی که پیرامون تخریب بافت قدیم شکل گرفته کارشناسی نیست ، اگر کسی توسعه حرم شاهچراغ (ع) را برای شیراز در اولویت قرار دهد این شایعات خود به خود حذف می شود.
وی گفت: مسوولان میراث فرهنگی صراحتا اعلام کردند که در این طرح هیچ خانه تاریخی خراب نشده است.
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز معتقد است : باید با اجرای طرح توسعه حرم های مطهر احمدبن موسی و محمد بن موسی (ع) و حرم مطهر سید علاء الدین حسین (ع) دسترسی زائران به مساجد و اماکن تاریخی به سهولت میسر باشد.
آیت الله اسدالله ایمانی افزود: این فضاها باید فضایی فرهنگی ، مذهبی باشد وامکانات آن تا آنجا که اجازه می دهد باید به دوراز فضای تجاری باشد وی بیان کرد: میدان جلو حرم احمد بن موسی (ع) باید فضایی سبز باشد و جزیی از صحن حرم مطهر قرار گیرد و این حرم از خیابان احمدی به خیابان لطفعلی خان زند وصل شود.
امام جمعه شیراز گفت: فضای پشت مسجد جامع عتیق و حرم سید علاء الدین حسین (ع)باید در طرح توسعه دیده شود.
نماینده ولی فقیه در فارس افزود: شکسته شدن فضاهای ریز و خانه های فرسوده و آلوده در دستور کار طراحان توسعه این حرم باشد و قداست فضای اطراف حرمین (ع) در طرح توسعه حرم مد نظر قرار گیرد.ک/4 680 /675 شماره 046 ساعت 11:00 تمام
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱