آذربایجان غربی در حال تبدیل شدن به قطب صنعتی و معدنی کشور ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/22 اقتصاد.داخلی.صنعت و معدن ارومیه - آذربایجان غربی با ظرفیت های بالقوه زیاد و سرمایه گذاری های عظیم دولتی و بخش خصوصی در حال تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم صنعتی و معدنی کشور است.
این استان که در سال های نه چندان دور جزو استان های کم برخوردار به لحاظ تعداد واحدهای تولیدی و سرمایه گذاری های صنعتی و معدنی بود، امروز با یک روند پرشتاب در جرگه استان های برتر صنعتی و معدنی قرار گرفته است.
افزایش واحدهای تولیدی از یکهزار واحد در پنج سال پیش به دو هزارو 790 واحد در زمان حاضر و اشتغال بیش از 62 هزار نفر در بخش صنعت و معدن، نشان از توسعه پرشتاب صنعت و معدن در آذربایجان غربی دارد.
تولید سالانه افزون بر پنج میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی، نزدیک به هفت میلیون تن مواد معدنی و وجود اندیش های با ارزش معدنی از جمله طلا، نقره و سنگ های تزئینی زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر توسعه صنعت و معدن در استان فراهم کرده است.
هم مرزی آذربایجان غربی با سه کشور و فعالیت پنج گمرک زمینی مرزی و هفت بازارچه مشترک مرزی این امکان را فراهم کرده تا تولیدات این استان از نزدیک ترین مسیرهای ارتباطی به اروپا و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای مدیترانه صادر شود.
مدیرکل صنایع و معادن آذربایجان غربی تقاضای سرمایه گذاری در این استان را در رده های بالای کشور عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر افزون بر سه هزارو 344 فقره جواز تاسیس صنعتی و معدنی در استان صادر شده که هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ سرمایه گذاری در میان استان های کشور در رده های برتر قرار دارد.
مهدی داداشی زین الدین حجم سرمایه گذاری این طرحها را نزدیک به 90 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بهره برداری از این طرحها این استان به قطب مهم صنعتی و معدنی کشور تبدیل خواهد شد.
وی اضافه کرد: از مجموع طرحهای صنعتی و معدنی در دست اجرای استان 328 واحد بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که این طرحها تا پایان امسال به بهره برداری می رسند.
داداشی زین الدین گفت: با بهره برداری از این طرحها که بیشتر آنها کالاهای واسطه ای تولید خواهند کرد، برای شش هزارو 500 نفر زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.
مدیرکل صنایع و معادن آذربایجان غربی افزود: در زمان حاضر بیش از 522 طرح صنعتی استان نیز بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با اتخاد تدابیر حمایتی و تخصیص تسهیلات قابل توجه پیش بینی می شود که تمام این طرحها تا دو سال دیگر به بهره برداری برسند.
وی احداث واحدهای تولید فولاد و سیمان، فراوری واحدهای معدنی و صنایع غذایی را از جمله واحدهای تولید مهم استان عنوان کرد و گفت: در زمان حاضر 9 واحد تولیدی فولاد در استان ساخته می شود که کلیه این طرحها تا سه سال دیگر به بهره برداری خواهند رسید.
داداشی زین الدین خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این طرحها افزون بر هشت میلیون تن فولاد در استان تولید خواهد شد که رقم قابل ملاحظه ای از سهم تولید فولاد کشور را به خود اختصاص خواهد داد.
وی حجم تولیدات فولاد استان در زمان حاضر را 300 هزار تن اعلام کرد و اظهار داشت: در این واحدها هم اکنون یکهزار نفر به کار اشتغال دارند که با بهره برداری از واحدهای فولاد استان این رقم به هفت هزار نفر خواهد رسید.
وی با عنوان اینکه کارخانه سیمان خوی با یک میلیون تن تولید سالانه اخیرا به بهره برداری رسیده افزود: با بهره برداری از طرح توسعه همین واحد و کارخانه های سیمان ماکو و بوکان تولید سیمان استان در سال از چهار میلیون تن فراتر خواهد رفت.
مدیرکل صنایع و معادن آذربایجان غربی تعداد معادن فعال استان در حال حاضر را 340 واحد با بیش از چهار هزارو 550 اشتغال اعلام کرد و اظهار داشت: پارسال افزون بر شش میلیون و 776 هزار تن مواد معدنی از این معادن برداشت شده که 35 درصد نسبت به سال ماقبل آن افزایش نشان می دهد.
داداشی زین الدین اضافه کرد: پارسال 61 پروانه بهره برداری و 32 فقره جواز اکتشاف معدنی در استان صادر شده که تنها در بخش بهره برداری افزون بر 305 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.
وی معادن طلا را از جمله طرحهای اقتصادی و ارزشمند آذربایجان غربی در بخش معدن عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میزان ذخایر طلای مناطق معدنی آذربایجان غربی به 100 تن می رسد که با ادامه فعالیتهای اکتشافی در شهرستان های ماکو، سلماس، شاهین دژ این میزان خواهد یافت.
داداشی زین الدین ، معدن طلای زره شوران و آغ دره تکاب را از بزرگترین معادن استان و کشور اعلام کرد و گفت: معدن زره شوران با چهار میلیون تن دخیره کانسنگ طلا با عیار 81.5 صدم پی پی ام ' (گرم در تن ) است که با بهره برداری از کارخانه استحصال طلا در آن سالانه سه تن طلا، 21 تن نقره و 800 تن جیوه تولید و فرآوری خواهد شد.
ذخیره احتمالی این معدن هفت میلیون تن 'کانسنگ طلای با عیار 4 پی پی ام برآورده شده که در مجموع ذخیره این معدن 11 میلیون تن بر آور می شود.
معدن آغ دره تکاب نیز که دومین معدن بزرگ طلای کشور محسوب می شود هم اکنون در مراحل بهره برداری می باشد که از این معدن نیز سالانه دو هزار و200 کیلو طلا قابل استحصال است.
داداشی زین الدین ، ایجاد عدالت وتوازن صنعتی در استان ، گسترش واحدهای صنعتی وایجاد اشتغال پایدار را از اهداف برنامه های صنایع و معادن در سال جاری اعلام کرد .
وی افزود: تاکنون 85 درصد ازواحدهای تاثیرپذیر ازهدفمندی یارانه ها دراستان از خط اعتباری انرژی استفاده کرده اند.
وی همچنین از اقدام 84 واحد صنعتی استان برای دریافت تسهیلات طرح بازسازی و تکمیل فرایند تولید خبر داد و گفت: 390 واحد صنعتی آذربایجان غربی جزو 23 رشته تاثیرپذیر در هدفمندی یارانه ها شناسایی شده اند که از بسته حمایتی وزارت صنایع و معادن برخوردار می شوند.
583/ 1645 شماره 049 ساعت 11:11 تمام